• Anonym

Avslutat konto och lönen in på en annan bank, inga pengar?!

Avslutade mitt konto i Swedbank för 2 veckor sedan där min lön kommit in från min arbetsgivare varje månad. Sa till då på banken det nya kontonr till min nya bank och idag skulle jag ha fått lön och ännu har inga pengar kommit in så nu är jag riktigt orolig. Syns inte ens att det ska komma in några pengar.
    Brukar överföringen mellan banker vara efter kl.13?
    Någon som vet?
    Dessutom så har jag varit sjukskriven i över en månad och ska skicka in lappen som jag fick för några dagar sedan. Det kan då ta upp till 30 dagar innan jag får pengar och måste betala alla räkningar som jag har denna månad. Hur gör man då??

• Svar på tråden Avslutat konto och lönen in på en annan bank, inga pengar?!
  • tuzzla

Du borde också ha meddelat lönekontoret ditt nya kontonummer

• Busbellan

Men om du avslutade kontot så går det väl inte längre betala in på det eller tänker jag fel? Då finns väl inga pengar att föra över till den andra banken. Bör du inte ge det nya kontonumret till de som betalar ut din lön så de betalar in där?
    Och även om det kommit till swedbank så kan det nog ta ett dygn innan överföringen är gjord från en bank till en annan 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Anonym (löne)

Undrar också, sa du till på lönekontoret, det är ju de som sätter in lönen inte banken.

• Anonym

Min man bytte bank från Swedbank till Nordea. Han fick meddela sitt jobb att han har bytt bank och hans nya kontonr. Men han behöll sin gamla lönekonto ifall det skulle bli fel. Igår fick han sin lön på sitt nya konto och ska nu säga upp sitt gamla. Det är din arbetsgivare som du ska sägs till de nya bytet, banken har inget med det att göra.

• Anonym (Löneadmin)

Om pengarna inte gått in på ditt gamla konto har dom gått tillbaka till arbetsgivaren & dom kan göra en ny insättning men det är arbetsgivaren som ska ha nya kontonr . Kolla med swedbank först......

• Anonym

Pratade nyss med lönekontoret och de menade att de sätter in lönen på den banken där jag avslutade kontot och de för över pengarna. På banken fick de ju kontonr till min nya bank!
    Blir inte klok på det här,t  ångrar att jag avslutade mitt konto!!
    Men jag kommer ju om jag nu får det någon gång bara lön för 2 veckor knappt...resten är från fk..Hur gör ,man då med lån och räkningarna som ska betalas?!

• Busbellan

Fast de kan ju inte sätta in pengarna på ett konto som inte finns?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-27 08:06:31 följande:
    Pratade nyss med lönekontoret och de menade att de sätter in lönen på den banken där jag avslutade kontot och de för över pengarna. På banken fick de ju kontonr till min nya bank!
    Men jag kommer ju om jag nu får det någon gång bara lön för 2 veckor knappt...resten är från fk..Hur gör ,man då med lån och räkningarna som ska betalas?!

Hur? Ja, du har ju haft en hel sjukskriven månad på dig att tänka ut hur,
  • SupersurasunkSara

Om du har AVSLUTAT ditt konto hos Swedbank finns inget konto att sätta in pengarna på. Den du talade med på lönekontoret pratar i nattmössan. De ska sätta in pengarna på det kontot i den bank du uppger, inget annat. Du kan däremot ha kvar ditt gamla konto och be banken göra en överföring till ditt nya och DÅ är det banken som ska ha dina uppgifter.

• Anna Paulita

Vad man gör? Antingen tar man av den buffert man har. Har man ingen buffert så får du väl ringa runt till de ställen du har fakturor på och be att få skjuta upp vissa räkningar.

Hur mycket pengar tror du att du får för 2 veckor och hur mycket utgifter har du?

• plastkotte

Men alltså det är väl ganska logiskt att man inte bara avslutar ett konto innan man ser att det nya fungerar ordentligt? Jag bytte precis bank för ca 1,5 månad sen. Har fortfarande kvar det gamla kontot just för att se till så att allt funkar med det nya. Mina nya bank meddelade alla jag har autogiro hos samt csn och försäkringskassan åt mig. Däremot så blev det fel med autogirot! Pengarna drogs aldrig den dagen dom skulle dras från nya kontot, så fick flytta pengar till det gamla så att det skulle bli betalt.. Har fortfarande kvar gamla kontot för att se att autogirona dras från nya denna månad innan jag avslutar.. Känns som att det är en självklarhet att man aldrig avslutar ett konto innan man vet att det nya funkar?! Så du får ju skylla dig själv. Det är ju dessutom inte den gamla banken du ska meddela, utan ditt lönekontor. Har svårt att tro att den gamla banken bryr sig sådär jättemycket du är ju trots allt inte kund hos dem längre.

• Marisa14

Hej
    Om din arbetsgivare har Swedband som lönteutgivare så innebär det att allting går via de först. OM det är så då gjorde du rätt som meddelat Swedbank ditt nya kontonr så att de gör en överföring varje månad till det nya banken MEN det finns stor risk att de har missat. Det du ska göra nu: kontakta din arbetsgivare om de har betalt ut din lön och i så fall till vilket konto? Om de betalar ut till ett avslutad konto så studsar pengarna tillbaka till de. Sen om nu din arbetsgivare har swedbank som löneutgivare bör den nya banken ( om swedbank inte har sköt sitt jobb) skicka "överförings uppdrag" till swedbank där de begär att din lön ska sättas in varje mån till det nya kontot. Annars hör med swedbank ifall de verkligen ar avslutat kontot det kan hända att du har bara nollat den men är aktiv. För i så fall bör du din arbetsgivare fått tillbaka pengarna till sig.
    Utsäkta att jag skriver så otydligt, ovan och skriva långa texter från mobilen
    Jag jobbar på en bank om du undrar

• elmadumle
    Anonym skrev 2012-09-27 08:06:31 följande:

Men den gamla banken skiter nog fullständigt i att du lämnat kontonummer till din nya bank, de är inte intresserade av det, det är ju ditt lönekontor du ska meddela din nya bank och kontonummer. Hur man gör med räkningar? ja man betalar som vanligt med de pengar man får, annars är det nog dags att du ringer upp till de som ska ha pengar och hör om du får skjuta upp vissa betalningar.
  • elmadumle
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-27 08:20:44 följande:
    Om du har AVSLUTAT ditt konto hos Swedbank finns inget konto att sätta in pengarna på. Den du talade med på lönekontoret pratar i nattmössan. De ska sätta in pengarna på det kontot i den bank du uppger, inget annat. Du kan däremot ha kvar ditt gamla konto och be banken göra en överföring till ditt nya och DÅ är det banken som ska ha dina uppgifter.

Men hon har ju inte pratat med lönekontoret, bara gett det nya kontonumret till sin gamla bank, inte så smart drag.
  • nozpa

Jag bytte bank och avslutade mina konton hos swedbank. Bytte till handelsbanken, detta var ca 2 år sedan. Men då behövde jag inte uppge nya kontonumret till lönekontoret. Tydligen så "studsar" det vidare och sedan in på nya konton.
    Utbetalningen görs till swedbank som i sin tur skickar det vidare till handelsbanken.

Tror att det tog 1-2 dagar extra första gången, men sedan så har det inte strulat mer.    

• nozpa
    Marisa14 skrev 2012-09-27 08:31:11 följande:
    Hej
    Om din arbetsgivare har Swedband som lönteutgivare så innebär det att allting går via de först. OM det är så då gjorde du rätt som meddelat Swedbank ditt nya kontonr så att de gör en överföring varje månad till det nya banken MEN det finns stor risk att de har missat. Det du ska göra nu: kontakta din arbetsgivare om de har betalt ut din lön och i så fall till vilket konto? Om de betalar ut till ett avslutad konto så studsar pengarna tillbaka till de. Sen om nu din arbetsgivare har swedbank som löneutgivare bör den nya banken ( om swedbank inte har sköt sitt jobb) skicka "överförings uppdrag" till swedbank där de begär att din lön ska sättas in varje mån till det nya kontot. Annars hör med swedbank ifall de verkligen ar avslutat kontot det kan hända att du har bara nollat den men är aktiv. För i så fall bör du din arbetsgivare fått tillbaka pengarna till sig.
    Utsäkta att jag skriver så otydligt, ovan och skriva långa texter från mobilen
    Jag jobbar på en bank om du undrar

Precis sådär menar jag.
  • Anonym

Det är länge sedan jag gjorde ett inlägg på familjeliv och nu kommer jag ihåg varför...=(. Spydiga kommentarer när jag ställde några frågor...
    Iallafall om någon nu är seriöst intresserad så var det Swedbank som inte hade gjort en överföring till min bank fast att jag hade uppgett när jag var där sist mitt nya kontonr i den nya banken och att hon skulle göra överföringen stående när jag var där. Min arbetsgivare betalar ut lönen alltid till Swedbank som då för över pengarna vidare till min bank. Men den här månaden pga deras miss på banken så fick jag en avi hemskickad idag.
    Jag pratade också med lönekontoret tidigare och de hade ingenting med överföringen att göra utan det låg på Swedbanks bord...!
    När det gäller hur jag ska få råd till de andra räkningarna ordnar sig genom att ringa runt tills att de andra pengarna kommer in och låna av en kompis.
    Till er som svarade mig vänligt och seriöst vill jag säga tack!!

Svar på tråden Avslutat konto och lönen in på en annan bank, inga pengar?!