• Anonym (Rot)

Skriva sig i lägenheten för att få rot-avdraget

Jag hyr min bostadsrätt i andra hand till en kompis men ska nu sälja och hon flyttar ut i helgen och sedan kommer en målare och målar om alla väggar.

Fick en chock när jag på mäklarens inrådan ringde Skatteverket för att höra om man får rot-avdrag fast att man inte står skriven på adressen där man äger lägenheten. Hade ingen aning om att det kunde vara så, tog för givet att så var fallet och har fått avdrag på en reparation av duschen. Det visade sig att nepp, det får man icke!

Jag tycker det är konstigt, jag äger ju för sjutton lägenheten.

Så sa mäklaren (Skandiamäklarna) att om de säger nej så är det bara att du skriver dig där.

Min första tanke var "Ja men då så, nemas problemas!"

Men sen kom jag på... det är ju förenat med fiffel och skattebedrägeri väl? Jag kommer ju inte bo där, bara stå skriven där ett tag i såna fall.

Nu är jag så jäkla sur efter alla artiklar om hur mycket av våra skattepengar som gått till "representation", hur myndigheter fifflat och ja, ni vet vad jag pratar om, att jag känner att varför ska jag vara så jäkla duktig!? Jag har snällt betalat skatt för inkomst av kapital för uthyrningen, 6000 kr blev det i år. Tycker gott att jag kan få mig en skattereduktion på 8500 kr.

Men samtidigt så tänker jag att det kanske är dumt..

Kom dessutom på att jag för ett halvår sedan lät reparera duschen som gått sönder. Hade då inte en tanke på att man inte fick göra avdrag och firman skickade en faktura med rot-avdrag. Blir ju orolig att detta upptäcks i deklarationen nästa år och i såna fall kanske de skulle granska denna eventuella fuling om jag skriver mig där ett tag. Dessutom ska jag gifta mig i februari och det registreras ju på SKV. Kul om de fattar misstankar och gör en revision. Visserligen kan de inte bevisa att jag inte bott där men ändå.

Är bara så förbannat sur över att bli snuvad på roten! Förvisso får jag ju göra avdrag för renoveringen sedan men ändå Skrikandes

Kanske inte ska klaga för kommer ju tjäna några kronor på försäljningen men som sagt, surt!

• Svar på tråden Skriva sig i lägenheten för att få rot-avdraget
  • Anonym

Ja det är tråkigt men såna är reglerna. Så du får skriva dig där eller låta bli att göra avdragen.

• Anonym (Rot)
    Anonym skrev 2012-09-27 21:07:28 följande:
    Ja det är tråkigt men såna är reglerna. Så du får skriva dig där eller låta bli att göra avdragen.
    Jo men jag menar ju att om jag skriver mig där så är det ju ändå bara för att det ska se bra ut, jag kommer ju inte bo där, lägenheten står tom. Har inte bott där på 3 år. Så visst, jag kan ju stå skriven där ett par månader men kanske det är för uppenbart? Och jag gör det ju i syfte att få avdraget = fiffel?
  • Anonym

Hur skulle de praktiskt kunna bevisa det?

Du kanske separerade tillfälligt och renoverade för att du tänkte bo där. Så flytta du, renovera och flytta tillbaka. 

• Anonym (Rot)
    Anonym skrev 2012-09-27 21:58:58 följande:
    Hur skulle de praktiskt kunna bevisa det? Du kanske separerade tillfälligt och renoverade för att du tänkte bo där. Så flytta du, renovera och flytta tillbaka. 

Nej det är sant, men eftersom vi ska gifta oss i februari och ska skicka in papper till Skv nästa vecka så kanske det ser konstigt ut? Kan ju alltid dra till med att vi ville göra det lite spännande innan bröllopet haha. Frågan är hur länge jag behöver stå skriven utan att det verkar konstigt. Måste väl meddela mina arbetsgivare "flytten" också. Får se hur jag gör, vill som sagt inte åka dit för fusk. Kan ju alltid säga som det är, att jag trodde att man inte behövde bo på adressen men när jag fick reda på det så flyttade jag dit ett tag för att dessutom kunna göra i ordning i lugn och ro inför försäljning. Sen att jag faktiskt inte kommer bo där kan man ju utelämna.
Svar på tråden Skriva sig i lägenheten för att få rot-avdraget