• Johans Pillerill

Hur mycket är "okej" att gå upp till vecka 25?

Bm kommenterade min viktuppgång som gravid, har gått upp 3,5 kg på dessa 25 veckor sedan jag blev gravid... Hade hyperemesis med förra barnet och rasade i vikt så denna gången har jag varit så glad att kunna äta att jag inte brytt mig om att jag gått upp lite, kräks dagligen denna gången med så jag blev nästan glad när vågen visade några kilon extra... Nu är jag tillsagd att röra på mig mer (går flera mil i veckan i jobbet och har en tvååring och en stor hund hemma, så jag är knappast en soffliggare) och äta mer grönsaker... Och visst, men då behöver jag veta vad som är riktlinjen att sträva efter... Hur mycket är "okej" att gå upp i vikt på 25 veckor? Vad behöver jag ha gått upp/ner till nästa besök i vecka 32?

• Svar på tråden Hur mycket är "okej" att gå upp till vecka 25?
  • Madelonen1

Jag funderar också på det! Är i vecka 23, har gått upp två kilo. Ska inte till Bm förens den 10:e så är ju ett tag kvar.. Men är nervös att hon kommenterar vikten då jag redan var stor innan grav..

• lina5462

Oj, själv har jag gått upp 8 kg! Undrar vad hon kommer säga om det...

• Anki 342

Märkligt....Jag har gått upp 10 och är i v. 28. Min BM säger njut och var glad och att jag inte ska bekymra mig för vikten. Tids nog blir det tid att ta tag i den säger han.

Förra barnet samma BM total viktuppgång 22 kg....inget att oroa sig för tyckte han då med.

• Solstorm

Nämen oj, det var en märklig BM tycker jag. Nu vet jag inte vad du väger sen innan ( tänkte om du är mkt överviktig eller så). Men en viktuppgång på 3,5 kg i vecka 25 låter absolut inte för mycket! När jag var i vecka 22 hade jag gått upp över 4 kg och min BM sa ingenting om det. Läste någonstans att en viktuppgång på 11-16 kg under graviditeten (om du är normalviktig sen innan) är fullt normalt. Tänk på att du absolut inte ska banta under en graviditet! 
    Jag gick upp 15 kg med dottern.
    Ta det lugnt och oroa dig inte! 

Alva 2 juni 2012 <3
  • Eleonora91

Jag tycker inte 3,5 kg låter som mycket alls för dina 25 veckor. Jag skulle vara glad om vågen visade några kilon extra! Jag är i v. 22 och har inte gått upp ett enda kilo Men det kommer väl, tids nog!

• Gravid till sommaren

Viktuppgången fördelar sig oftast inte jämt över graviditeten. I början går de flesta inte upp så mycket, sedan går man upp mycket mellan v 20 och 30, i v 30 kan du räkna med att du har gått upp 75% av din totala viktuppgång. Förutsatt att du inte börjar svulla onyttigheter efter v 30 förstås. Sen kan man lägga på sig vätska på slutet som gör att man går upp mer men det försvinner ju av sig själv så vätskan är inget att oroa sig för viktmässigt.

3.5 kg tycker jag låter lite i v 25. Är du överviktig sen innan? Annars är det fel på din bm!!

• Mallishh

vägde liten innan graviditeten och har gått upp 17kg är i vecka 26 och bm sa att det inte är farligt alls min mamma gick upp 40kg med mig i magen så alla går upp olika inget alvarligt direkt :)

• Rosa pantern

Det är ju ingenting! Jävla bms som skapar vikthets! Jag vägde 79 vid gravstart o har nu i v 31 gått upp ca 15 kg. Så ta du det lugnt o lev som vanligt!

• hannis

I vecka 24 hade jag gått upp 8 kg. Ingen fara sa min BM. Knasigt av din BM att hetsa upp sig över det! 

• FabulousMom

Beror på vad man väger ju, om man är överviktig ska man väl inte gå upp i vikt alls så tidigt, om man är normalviktig är väl 3 kg helt okej och om man är underviktig kanske man bör ha gått upp lite mer. Jag hade nog gått upp 2-3 kg i v. 25 och jag är normalviktig. Hade hyperemesis fram tills v. 17-18.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • älskarlivet81

Jag har gått upp ca 7 kg och är i vecka 24. Är normalviktig sedan tidigare. Kan dock inte motionera något så försöker tänka på vad jag äter i ännu högre utsträckning.

• FrökenIda

Jag har gått upp nästan 10 kilo och är i v 18:/ jag var underviktig för ett par år sedan men har varit normalviktig sedan dess, tränat regelbundet och ätit ganska bra kost och hamnat på en vikt runt 60 kilo, är 1.66 lång. Nu väger jag nästan 70 kilo och har inte ändrat mina kostvanor mer än att jag är mer noggrann med att äta en stadig lunch också mitt på dan. Undviker onyttiga saker ganska bra och simmar och motionerar. Mår dåligt över min vikt och kroppsförändring när jag inte gjort något direkt för att bli så och när jag läser att majoriteten normalviktiga kvinnor verkar gå upp bara 2, 3 kilo i början. Känner mig annorlunda på ett jobbigt sätt. Så som svar till dig ts verkar det ju helt naturligt med din lilla viktuppgång och tycker din bm var klumpig som uttryckte sig så.

• LouiseLiendeborg

är i vecka 21 och har gått upp 7 kg. (!)
    från 66kg till 73kg  , så alltså från bmi 20.4  till  bmi 22.5 (är 180 cm lång)

eftersom jag åt väldigt dåligt innan jag blev gravid så gick jag upp en massa under de första 5 veckorna (ca 4 kg ) utav att bara börja äta normalt , sedan dess har jag nu fått bröst (från inga till b kupa på 20 veckor ! )

förväntar mig att jag kommer gå upp till minst 81 kg (totalt 15 kg då)
     och då ha ett bmi på 25 (sista normalviktiga bmi´t innan övervikt )
     och det känns väll sådär  , men att jag kan gå upp 15 kg och
    ändå inte räknas som överviktig är en enorm tröst <3

• Ajunegard

Jag går in i vecka 25 på onsdag och har redan gått upp ca 10-11 kg, hade ett BMI på 35 under inskrivningen.. Har dock vätska i kroppen men är så nervös för vad BM ska säga om 10 dagar när jag ska dit... Har sån ångest över vikten, alltid haft problem med den..

Svar på tråden Hur mycket är "okej" att gå upp till vecka 25?