• Brummelisa

Varför fäster inte hårtoningen?

Jag har naturligt mörkblont, lite askigt hår och har nu försökt X antal gånger att tona det med intensivtoning. Jag gör precis som det står på förpackningen, men jag får aldrig toningen att fästa!

Jag har bl.a provat med Loreal Casting, nr 630, mörk guldblond. Det enda som hände var att jag fick guldiga skiftningar i mitt askiga hår, så resultatet blev något åt senapshållet. Oerhört fult.

Nyss provade jag med Country Colors intensivtoning, nr 49, hasselnöt. Och vad hände? Samma sak!! Jag har fortfarande kvar min naturliga hårfärg, men denna gång med lite rödaktiga skiftningar här och där. Det blir liksom aldrig någon riktig färg...

Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har funderat på om jag har glashår, men jag har inga problem med att t.ex locka håret, så jag vet inte.

Desperat och tacksam för svar! =)

• Svar på tråden Varför fäster inte hårtoningen?
  • kiriaki

Ser du till att haret ar ordentligt smutsigt nar du tonar det? Ibland sa om man har rent har och for bra och oforstort har sa kan det handa att det inte fastnar.. Men sen kanske dessa farger ligger for nara din egen harfarg helt enkelt? Oftast sa ar det ju bast om man tonar/fargar haret morkare annars syns det typ ingenting

• Mandel

Vad har du använt för schampo/balsam innan på håret?

Jag körde Gliss och gick till frisören och färgade håret och det försvann tämligen omgående.
    Bytte till silikonfritt schampo.
    I december i fjol tonade jag några slingor röda för att vara lite kul till jul. Det skulle hålla upp till 12 tvättar. De är fortfarande kvar...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • castafiore

Köp en riktig toning, typ Goldwell, tvätta håret innan med ett rengörande schampo från en frisör. Inget balsam, så ska det nog fästa.

• Miss P71

När jag har tonade mitt hår själv så brukade jag tona håret efter 2 dagars tvätt. Sedan är det vikigt att använda ett shampo+balsam för färgat hår. Jag köpte alltid hårtióning från loreal. tycker de är de bästa! Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• Brummelisa

Hej igen, tack snälla ni för alla tips!

Jag ser alltid till att håret är ganska smutsigt när jag tonar det, och använder inget balsam innan. Schampot jag använder just nu är ett volymschampo från Wella ProSeries, men jag har provat lite olika och inte märkt någon skillnad... Ska fundera på det som Kiriaki skrev och kanske helt enkelt välja en mörkare nyans nästa gång.

Mandel: Hur ser man att ett schampo är silikonfritt?

Tror ni man vågar sig på att låta toningen sitta i lite längre än vad som står på förpackningen? Skulle det kunna hjälpa?

• jag och min

Hej!
    Håret ska vara nytvättat när man tonar det. Ibland ska det till och med vara fuktigt när man sätter i toningen.
    Det man ska tänka på är att en toning är just en TONing och ingen färgförändring. Man tillsätter alltså bara en ton till sitt hår och inte en annan färg. Därav ditt resultat.

Vill du ha en ordentlig färgförändring behövs det andra grejer.
    Gå till en frisör och kolla vad de rekommenderar av deras säljtoningar (alltså de du kan göra hemma). Vill du sedan spara pengar så lägger du det på minnet och går hem och googlar dig till bästa pris ;)

Lycka till!

• Pimpinellan

Jag tonar alltid håret skitigt och det funkar alltid bra! Fuktigt måste det dock vara. Däremot är det väldigt skillnad på märken,just Country colors vet jag av erfarenhet inte "tar" ö.h.t på mitt hår! Inte mörkare ton heller,den är usel den toningen. Om jag bara kom ihåg vad jag har nu,den sitter i flera veckor,det blir nästan som färgning för man får en tydlig gräns i hårbotten. Kostar runt 100:- på Willys. Och man kan visst låta färgen sitta i lite längre,gör jag varje gång så grå jag är.

Svar på tråden Varför fäster inte hårtoningen?