• Donsé

KOLIKBEBIS stöttningstråd, Erfarenhet????

här kommer en tråd för oss nyblivna föräldrar med kolikbarn. här stöttar vi varandra och ger tips och råd.
    Jag, blev mamma till lille Filip den 26/8 han kom i v.38+2 han har troligtvis haft kolik sen han kom. men vi fick det diagnostiserat för en vecka sedad och har testat mjölkfrikost i 8dagar.

Att vara förälder är inte lätt med sömn men med ett kolik barn , man går in i väggen.

Fler som har kolikbarn eller erfarenhet utav det??????????     

• Svar på tråden KOLIKBEBIS stöttningstråd, Erfarenhet????
  • Lilia

Mina föräldrar trodde att jag hade kolik, men jag var känslig mot gluten, det gick över då jag fick glutenfri ersättning.

• tundra

Ja det är en klubb man helst inte vill vara med i - men jag har haft en liten kolikbebis. Stora killen ( nu 2 år) var mjölkprotein allergisk och skrek ca 6 h varje kväll / 7 dagar i veckan. Till han var 3,5 mån. Misstänkte snabbt mjölk men BVC trodde inte det så fick inte rätt hjälp. Förstod inte skillnaden mellan laktos och protein. Slösade mkt tid på att inte vara helt mjölkfri.

Det tog 2 veckor innan han var bättre på helt mjölkfritt och 4 veckor innan han var helt bra.

Nu har jag en till mjölkprotein allergisk bebis som är 3 mån - men eftersom jag i princip ätit mjölkfritt från start så har jag sluppit skriket.

Vill bara skriva att det är jävligt orättvist och jobbigt och INGEN kan förstå hur jobbigt det är som inte burit och burit timme efter timme. Jämför dig inte med andra mammor med "enkla" bebisar. Vi behöver inte orka samma saker. Vi ska bara krishantera - för tillslut går det över.

Kämpa på!

• fortsätt paddla

Det absolut viktigaste är att komma ihåg att det inte varar för evigt. Det går över.
    Sedan får man som föräldrar försöka att vara snälla mot varandra. Att man får smita iväg, sova lr vad man nu vill mellan varven. Kolik är tortyr för hela familjen.
    Är man ensamstående måste man söka någon form av avlastning på annat håll.
    Visst kan man försöka med bot/ lindring osv för barnet men viktigaste är att överleva som förälder med psyket i behåll.
    Har varit där men kommer mest ihåg perioden som en liten parantes i komadimma.

• stjierna

Vår son hade kolik dygnet runt (typ) i 4 månader, jag var helt slut och var inte återhämtad på typ ett år efter det.
    När lillasyster kom o visade tecken på kolik vid 2 veckors ålder så bokade jag genast en akupunktur-tid. 3 behandlingar senare (1,5 v) var hon kolikfri och en glad jollrande bebis.
    Det är min absolut varmaste rekommendation till alla med kolikbebusar - "lev" inte med det, gör något åt det!

• Momalicious

Vår son hade kolik, och ja, det är skitjobbigt! Han skrek oftast mellan 18 och 02 varje dag mellan han var 2 veckor och 3,5 månad. Det jobbigaste var nästan att folk inte förstod. Min mamma tyckte t.ex. Vi var tråkiga som inte ville komma på middag eller på olika släktkalas men vi orkade inte. Jag var konstant rädd att han skulle börja skrika när vi var ute och det sitter i än idag (2 år senare) så jag tycker fortfarande att det är jobbigt att göra saker på egen hand med honom. Vilket såklart är idiotiskt men inget jag kan rå för riktigt, jag gör ju saker ändå men tycker det är jobbigt.

Nästa tipset är akupunktur. Här kostr det som ett vanligt läkarbesök (100 kr) per gång och de flesta blir helt botade, andra blir mycket, mycket bättre. Jag ångrar så att vi inte testade det. Vi tänkte hela tiden "vi ska bara testa det här först". Så dumt. Får jag fler kolikbarn ska jag göra det direkt!

Och egentid! Särskilt när man är ensam hemma med bebisen under skrikperioden. Se till så båda får komma ifrån och andas ut lite.

Öronproppar är bra med. Vår son skrek iaf extremt högt och det var skönt för att slippa hörselskador när man bar i timmar. Dessutom kände jag att jag blev lugnare av det, lite distans på nåt sätt.

Och sist men inte minst. Det går över! Det är såå svårt att greppa det, särskilt med första barnet kan jag tro, och man tror att ens barn alltid kommer skrika. Men en dag så är det borta. Så när det är som jobbigast, kom ihåg att kolik oftast bara varar en väldigt kort period. Även om det känns som en evighet just då.

• Duckan

Min kompis har haft två kolikbarn, båda blev hjälpta med akupunktur.

• anju79

Dottern föddes i v 36+0 o fick kolik vid5 v ålder o varade tills hon var ca 3 mån. Hade sina skrikperioder kl 14-17 o 02-05 o var gnällig däremellan. Provade minifom utan effekt. Efter mycket tjat fick vi ge henne dicykloverinhydroklorid. Därefter blev det lite lugnare iallafall.
    Är en superjobbig tid o jag hade turen att få lite avlastning:)

När jag väntade sonen hade jag allt klart för att söka akupunktur om han skulle få kolik. Som tyr var klarade han sig undan det. Lite magknip bara som de flesta småttingar får:). (sonen född i v 34+5)

• Mrs Saleen

Min son kom i v 31, hans magmun var inte färdigutv sa de. Han skrek alltid.. Jag fick rådet av en nära vän att doppa nappen i Aloevera.. Det hjälpte..

• Donsé

Tackar alla för stöd och tips ska kolla upp akupungtur i helgen och boka det på måndag. Jag har hjälp av min man men det är ju ändå mest jag som får ta det värsta då jag är hemma och tar han 23 timmar per dygn Det konstiga är att vi kan inte planera något alls då vi inte vet när det börjar. idag har han skrikit nästan konstant sen 02.30 inatt och halv sover sen  kl15 00.
    kör på minifom och massage och windy gasventil.Vissa dagar fungerar det ganska bra men idag har inget fungerat.

• pigglet

Finns en bra bok, den heter typ "magknip och kolik, så överlever du". Olika teorier och fakta varvas med lustiga teckningar och konkreta tips (av typen - försök inte ens se TV-program som inte är textat!").

Svar på tråden KOLIKBEBIS stöttningstråd, Erfarenhet????