• Anonym (skola GBG)

Vilka skolor är riktigt bra i Göteborg?

Min son skall börja i skolan nästa höst. Efter information från föräldrar med äldre barn
    och kännedom om problembarn i området vill vi undvika den kommunala skolan.

Det finns en skola som vi verkligen hoppas att han kan få gå på men där det är
    mycket svårt att komma in. Vi behöver därför se oss om efter alternativ. Vi prioriterar:

* En skola som arbetar för samhörighet och gemenskap och som motverkar mobbing
    * En skola som ser varje enskild elev och som stödjer eleven där hon är i sin utvecklingsprocess
    * En skola utan religiös/politisk inriktning
    * En skola där elevens tankar, lust och kreativitet tas på allvar och införlivas i undervisningen
    * En skola där barn får vara stolta när de är duktiga i ett ämne eller om de är duktiga på något annat
    * En skola där barn uppmuntras att hjälpa varandra och ta ansvar
    * En skola där lärarna brinner för att vara lärare

Av praktiska skäl får skolan gärna ligga centralt eller i östra centrum men för en riktigt bra skola är vi beredda att ta omvägar.

Det skulle vara skönt om det finns fritidsverksamhet kopplad till skolan.

• Svar på tråden Vilka skolor är riktigt bra i Göteborg?
  • jagälskarallaminabarn

Hejsan!

Har bekanta vars dotter går på Backatorpsskolan och de är supernöjda med den skolan. Det blir förstås en skaplig omväg för er då det är på Hisingen men är du nyfiken så kolla in följande sida:

www.backatorpsskolan.se/

Vad som kan bli kruxet är att jag hört att det var lång kö dit åtminstone när de sökte för flera år sedan så vänta inte, utan sök snarast om du tycker den verkar vara något att fundera på. Lycka till!

• Anonym

Vad är det för fel med religiös inriktning? De behöver inte be bordsböner osv för det. Utan lär sig hyfs.

• Anonym (skola GBG)

jagälskarallaminabarn: Tack för tipset!

Anonym: Vad menar du med att barnen lär sig "hyfs" på en religiös skola?

• Höghus

Lilla Sam. Ebba Pettersson.

• Anonym

Waldorfskolan? Finns flera i Göteborg, men kön är i och för sig väldigt lång....

• Vilda Tiger

Fridaskolan i Mölnlycke har jag hört gott om. Har dock inga egna erfarenheter.

• Anonym
    Anonym (skola GBG) skrev 2012-10-01 02:40:12 följande:
    jagälskarallaminabarn: Tack för tipset!

Anonym: Vad menar du med att barnen lär sig "hyfs" på en religiös skola?
    Att svordomar inte accepteras under skoltid, att man ska bemöta varandra med respekt, att alla ska må bra osv. Såna där visioner som "vanliga" skolor ofta har men som stupar redan när de skrivs ner....

Det är inga tvångsböner eller försök till frälsning som pågår, utan ren medmänsklighet och fokus på bemötande av andra och självklart koncentration på studierna.
  • Majsan70

Mina barn har alla gått eller går på Vättnedalss skolan av just alla de där orsakerna. Det är en skola med många nationaliteter i ett många gånger rörigt närområde(kvällar o nätter), men vilka eldsjälar som jobbar där!
    Det är en 0-6 skola i vanlig kommunal regi.

När barnen sen blivit äldre har de gått på eller skall gå på Önneredsskolan som även den fungerar mycket bra.

• Anonym (mamman)

Jag hade min son på Lilla Sam i 5 år och det var fruktansvärt. Han blev mobbad och retad varje dag.

Eftersom skolan har så gott rykte ville man inte förstora det så man sopade det under mattan istället. Idag går min son på en vanlig kommunal skola och han har massor med kompisar.

Nackdelen med privat skolor är att barnen kommer ifrån alla olika ställen runtom i Göteborg och det kan bli svårt att leka efteråt. Så hade jag fått göra om allt hade jag valt kommunalt direkt där alla barn bor i samma område.. Att få samtal ifrån skolan där min son frågar om han kan få gå hem till kompisen efter skolan och leka är så nytt och så underbart.    

Svar på tråden Vilka skolor är riktigt bra i Göteborg?