• Anonym (Kajsa)

Jag vill inte att andra ska hålla min bebis

Jag bara undrar om jag är ensam om att känna så här.

Sedan jag födde min dotter för tre och en halv månad sedan så har det varit en jobbig tid med både min mamma (har ej pappa), och även mina svärföräldrar och svägerska.

Tydligen så tycker min familj att mun dotter är en gemensam ägodel som man får göra som man vill med. Ingen frågade mig om det vsr okej att hålls henne när vi hälsade på och hon var två veckor, min mamma sprang frsm och i princip slet upp henne ur barnstolen. Sedan började min dotter skickas runt. Även till min bror som storröker och inte tvättar händerna. Ingen i min familj tvättar händerna innan de håller min dotter för övrigt.

Tyvärr kan man inte säga det till dem heller för då är man löjlig.

Samma sak med svärföräldrarna, min svärmor "kidnappade" även hon min dotter och gav inte ens tillbaka henne när hon började gråta, utan gick då iväg med henne själv till ett annat rum för att utföra magmassage.

Det har varit ganska stressande upplevelser för mig som nybliven mamma med mängder av hormoner och beskyddarinstinkt som tyvärr resulterat i att jag fortfarande inte vill att någon annan än jag och min sambo ska hålla henne.

Är jag löjlig? Känner någon annan som jag?

• Svar på tråden Jag vill inte att andra ska hålla min bebis
  • Anonym

Mina svärföräldrar e med så. Dom tror dom äger vårt barn. Säger vi nej gör dom saker ändå. Och jag säger ifrån det måste du göra. Det är du och din sambo som ska bestämma. Det är ert barn ingen annans

• Anonym

Absolut kände precis som du!
    Vad säger din sambo?
    Känner han inte som du är det viktigt att du får honom att förstå vad du känner.
    Han får gärna backa upp dig i eventuella konfrontationer.

Mitt råd:
    Säg ifrån ordentligt vad ni tycker är okej och inte.
    Tala om att er dotter inte är en gemensam ägodel och att det är ni som bestämmer.
    Säg gärna till dem att de får tycka du/ni är hur löjliga som helst men det rör er inte i ryggen utan du/ni skall inte behöva känna er illa till mods.

Jag sa inte ifrån i början och det gjorde att jag mådde jättedåligt.
    Så vänta inte säg ifrån när det inte känns okej.

Alla är vi olika och behöver olika lång tid på oss för att känna oss trygga med att låta vårt barn vara i någon annans famn.
    Stå på dig!

• mammassnosa

Att din mamma och svärmor vill hålla sitt barnbarn är väl självklart?! Att dom inte tvättar händerna är rätt äckligt. Många äldre tror att barnen har ont i magen när de blir ledsna. Jag lät min svärmor försöka trösta i kanske 3 min innan jag sa att hon vill nog till mamma. Och då fick jag tillbaka henne.

Löjlig är du inte men samtidigt så får man bita ihop lite, tyvärr. Och barnet tar som tur är ingen skada av några minuter. Är barnet ledset mer än kanske 3-4 minuter och de inte lämnar tillbaka får man som mamma kanske säga att jag tror hon vill till mamma nu :)

Kram till dig!

• Litet My

Känner igen mig ts, var likadan med första barnet, med andra var det lättare att säga ifrån. Håller dock inte med om att man behöver bita ihop och vänta 3-4 min innan man tar barnet, finns ingen anledning att låta en bebis skrika bara för att någon annan känner att han/ hon prompt måste få hålla just då.

• viseversa

Klart dom ska få hålla sitt barnbarn så JA jag tycker du åter lite väl löjlig. Dock skulle jag vilja ha mitt barn när hon/han är ledset. Då vill JAG trösta och kanske mata.

Men annars tycker jag du kan låta det bero lite. Så länge hon är nöjd är det ingen fara. SEN skulle jag KRÄVA att han som röker tvättar händerna noga och gärna har rena kläder innan han kommer till mig. men det är för att gifterna av röken sitter kvar i kläderna och sen vill inte jag att mina barn ska stinka rök. vad gäller dom andras handtvätt så behöver man inte vara så nojjig där heller enligt mig. 

• Anonym

Måste bara säga att man behöver inte alls BITA IHOP lite.
    Man skall inte låta någon göra något man inte vill.

Om ts inte känner sig trygg med att de håller eftersom de inte lyssnar på henne så skall de inte hålla förän de fattat vad ts sagt.
    Säger hon att
     -jag vill att ni ger mig mitt barn när hon är ledsen så skall de göra det annars har de ingen som helst respekt tycker jag.
    De måste respektera att även om det är jättekul att vara mormor/farmor så är det vad den nyblivna mamman känner och vill som räknas och inte vad de tycker.
    De får hålla sedan när mamman känner sig trygg med det.

Att bita ihop och pressa sig till något man inte vill gör bara relationen till dem sämre för då kommer ts inte känna att de är kul att träffa dem, bara tycka det är jobbigt.

• isolande

Åh, känner igen mig! Jag hade det precis likadant när min sambos släkt bjöd in på fika för att se lillan. Ingen tvättade sig, trots att vi bad dem göra det innan de tafsade på henne (hon var två veckor).

Lillans äckliga kusiner visade sig oxå ha LÖSS samma dag och alla blev JÄTTEförvånade när jag sa att "tyvärr, jag fixar inte detta, vi åker hem". Svärmor blev förbannad och svärfar tyckte jag var hysterisk för att vi inte stannade kvar på middagen. Helt sjukt..... usch, med nästa barn ska jag låsa in mig en månad och vara gestaposträng med hygienkraven. Luskamma alla innan de kommer innanför dörren *brrrr*

• mammassnosa

Nej när det gäller ledset barn ska man INTE bita ihop om man inte vill. Men jag menade att bita ihop och låta mamma och svärmor hålla alls för på TS tyckte jag det lät som att dom inte alls skulle få hålla sitt barnbarn. Och jag känner igen känslan av att inte vilja lämna henne ifrån sig ens när hon är nöjd men samtidigt så tycker JAG att man måste låta dom få vara mormor och farmor.

• Anonym
    mammassnosa skrev 2012-09-28 09:26:48 följande:
    Nej när det gäller ledset barn ska man INTE bita ihop om man inte vill. Men jag menade att bita ihop och låta mamma och svärmor hålla alls för på TS tyckte jag det lät som att dom inte alls skulle få hålla sitt barnbarn. Och jag känner igen känslan av att inte vilja lämna henne ifrån sig ens när hon är nöjd men samtidigt så tycker JAG att man måste låta dom få vara mormor och farmor.
    Men alltså, mormor och farmor kan man ju vara lite senare, när barnet är mer självständigt och mamman mindre orolig. Det är ju bara där i början som det kan vara känsligt, sen lossnar det. Som mormor och farmor har man inga som helst rättigheter till sina barnbarn, faktiskt....
  • Anonym (Kajsa)

Tack för svar, och skönt att det finns de som känner igen sig!

Det som några antyder att jag inte vill låta mormor eller farmor hålla alls stämmer inte. Det förstår jag att de vill och det har de fått göra. Däremot känner jag tyvärr att de inte respekterar att det är mitt barn och att jag är nybliven mamma med känslor och önskningar om hur mitt barn ska hanteras, vilket har gjort mig lite stressad och restriktiv i situationen när de ska hålla min dotter.

Svar på tråden Jag vill inte att andra ska hålla min bebis