Sjukskrivning
Hur länge kan man bli sjukskriven under graviditet? Alltså när måste man börja plocka ut typ graviditetsersättning eller vad det heter, istället?
Hur länge kan man bli sjukskriven under graviditet? Alltså när måste man börja plocka ut typ graviditetsersättning eller vad det heter, istället?
Du kan vara sjukskriven till förlossningsdatum. Har du dock ett jobb sim gör att du kan få grav.penning kan du beviljas det 60 dagar innan bf.
Jag har blivit sjukskriven till bf + 14 i fall jag skulle gå över tiden. Dock beror det väl lite på vad man är sjukskriven för, du kan t ex inte bli sjukskriven för förtida sammandragningar = hotande förtidsbörd efter v. 37 enligt min läkare, eftersom det då inte räknas som förtid om barnet föds då. Eller kan kan man väl, men FK godkänner det inte.
Dock bryts min sjukskrivning dagen innan barnet föds så fr o m dagen barnet är fött får jag ta föräldrapenning istället, vilket känns logiskt och naturligt. När barnet kommit behöver jag bara uppge det för min handläggare på FK så fixar hon till det i efterhand.
(Det ska ju även tilläggas att det är aktivitetsbegränsning samt funktionsförmåga man blir sjukskriven för, inte själva diagnosen...)
Där ser man - man lever så länge man lär! Jag uppfattade det dock som att just ur pespektivet sammandragningar = hotande förtidsbörd så sågs det inte som hotande förtidsbörd när man nått v. 37 (eller om det var 37 + 0), men man kan ju fortfarande ha så ont osv. av sammandragningarna att man har nedsatt arbetsförmåga och därmed har rätt till sjukpenning (vilket väl är det du också skriver i ditt andra inlägg). Men jag kan absolut ha uppfattat läkaren fel! Vad är det förresten med läkare och stavning - på båda mina sjukintyg har han stavat som en kratta - till vissa delar får man verkligen använda sin goda vilja för att utläsa vad som står
Precis, det är besvären som berättigar till sjukpenning. Och med t ex mycket sammandragningar kan du troligen inte arbeta ändå, men då får läkaren vara tydlig. Hehe, numer är de flesta intygen ändå skrivna på dator. För bara ett par år sedan fick man in handskrivna. Sjukt svårt att se vad det stod ibland!
Har inte deras datasystem några stavningskontroller kan man ju undra Förstår att det måste varit omöjligt att utläsa när det var handskrivet!