• Anonym

timanställd - vikariat

Hej!

Jag har varit anställd hos min nuvarande arbetsgivare från ht 2010, jag började som timanställd och har nu från och med mitten av augusti ett vikariat på 80 % fram till 31 december. Min bf är 18 december, så kommer avsluta vikariat något tidigare än planerat. Ska jag räkna min nuvarande månadslön när jag ansöker om föräldrapenning?

Mvh anonym

• Svar på tråden timanställd - vikariat
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du har en stadigvarande tjänst (6 månader eller längre) så är det generellt den som ska ligga till grund för din föräldrapenning. Eftersom att din tjänst på 80% endast sträcker sig från mitten av Augusti fram till December så kan det vara aktuellt att även se över din inkomst tidigare månader för att fastställa din sjukpenningsgrundandeinkomst.

Hälsningar

Allan, Handläggare 

• Anonym

Okej, min arbetsgivare skrev in årsinkomsten baserat på den lönen jag har idag. Jag har skickat in papprena från arbetsgivaren till fk, vad ska jag göra härnäst?

Mvh

• Försäkringskassan

Hej igen,

På blanketten ”inkomst och årsarbetstid för en anställd” får arbetsgivaren fylla i från och med när lönen gäller. Om arbetsgivaren då har fyllt i datumet i augusti så kommer handläggarna att ta kontakt med er om någonting behöver kompletteras. Om du har haft samma inkomst under din timanställning som under ditt vikariat så ska uppgifterna vara korrekta.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden timanställd - vikariat