Smaksatt creme-fraiche i mat till 6-månaders?
Är det ok? Innehåller 1 gram salt per 100 gram. Övriga familjen ska nämligen äta lax med det till lunch.
Är det ok? Innehåller 1 gram salt per 100 gram. Övriga familjen ska nämligen äta lax med det till lunch.
1 g salt per hundra gram, och med tanke på hur lite creme fraiche bebisen kommer att få i sig så är nog saltmängden minimal. Sen ska man väl vara lite försiktig med mejeriprodukter så de inte blir mätta på det istället för maten, men som sagt, det är väl inte så mycket?
Nja, anledningen till att man ska ta det lugnt med mejeriprodukter första året är väl att det hämmar det viktiga järnupptaget. Lite mejeriprodukter i maten ska dock vara ok, det är framför allt mjölk som måltidsdryck man ska undvika helt.
Personligen hade jag nog inte använt crème fraîchen till min bebis då gränsen för när ett livsmedel räknas som mycket salt går vid 1.25 gram per 100 gram.
Såklart är det ok.
Det är ju så små mängder det handlar om.
Det finns inget totalt saltförbud.
Jag hade kunnat låta min 6-månaders få smaka mat som innehöll smaksatt crème fraiche. Men vid 6 mån hade min bebis precis börjat med smakisar. Om din ska äta en hel portion så skulle jag nog inte använda créme fraichen.
hmm... min son åt vad vi åt, har alltid vägrat allt annat. det gick bra det med!
man får ta råden med "en nypa salt"
våra barn har alltid älskat kryddstark man... är ju bara att snålsalta
och salta på tallriken.
Själv skulle jag vara mer rädd för smakämnen och kemiska tillsatser, jag skulle smaksätta creme fraichen själv istället
Men ja, klart det är ok när det är så små mängder, i synnerhet just för saltets skull!