• Hanna 619

4 månaders som vägrar sova på dagen

Hej.

Har en fyra månaders dotter som vägrar sova på dagen. Kanske att hon sover en halvtimme ganska snart efter att vi gått upp men som regel är hon vaken hela dagen.
    Hon skriker och spänner sig i en båge om jag försöker lägga henne i famnen, bredvid mig i sängen eller  i vagnen.

Hon somnar ibland när vi går ut i bärsele eller om vi åker bil men det funkar sämre och sämre det också.

Detta hade egentligen inte varit något problem om det inte var så att hon är supertrött och behöver sova..

På natten sover hon oftast 10-12 timmar med ett uppvaknande för mat vid 3-tiden. Men även här är det problem med själva läggningen.

Jag känner nu att jag provat allt jag kan komma på, dammsugare, tvättmaskin, vagga, bära , sjunga, mata...
    På BVC säger de bara att jag ska lägga henne i sängen och låta henne skrika tills hon somnar men det tycker jag känns väldigt olustigt.

Hoppas verkligen att det är någon som har nått tips på hur jag kan hjälpa lillan att sova. 

• Svar på tråden 4 månaders som vägrar sova på dagen
  • Natulcien

För det första: Du ska inte lyssna på BVC i det här fallet. Att låta en liten bebis skrika sig till sömns är inte bara "olustigt", det är grymt och kan rent av vara farligt.

Sen är ju åldern just kring 4 månader väldigt jobbig för många. Det är en jobbig utvecklingsfas och många börjar strula med både mat och sömn just då. Och det är såklart jobbigt, men helt normalt. Bara att vänta tills det blåser över och under tiden göra det bästa av situationen.

Din dotter sover ju bra på natten, i alla fall. På dagen är det bara att köra på det som funkar bäst för stunden, om det är bärselen..?

• Bling1975

Är hon ok med att ligga ner om hon inte ska sova? Annars kan det väl vara öronen.

• Plutteli

Hon vill vara med, ni verkar ha en social liten varelse :)

Jag tror du ska bestämma dig för en rutin du känner kan funka bra vid läggning och sen hålla den rutinen. Att prova olika saker gång på gång kan förvirra barnet och göra henne mer upprörd. För så små är rutiner = trygghet.Hur ser rutinerna ut nu?Försöker ni gå undan så det är lugnt och fritt från intryck? Eller funkar det bättre om hon får vara med "mitt i smeten" och vaggas till söms? Att tråka ut barnen brukar ofta fungera även för de mer envisa, dvs placera dig bekvämt i tex en fotölj, minimera intrycken runt om (ha tex en film på på låg volym men dunkel belysning i övrigt) och sitt och vagga lite mjukt, utan att prata eller göra något mer. När inget händer brukar barnet till sist slappna av och somna :)

Du ska verkligen inte lyssna på BVC om att låta henne skrika, det är aldrig en lösning!

• Hanna 619

Bärselen är egentligen det som funkar bäst, men jag har tyvärr fått ordentlig seninflammation i ena foten så det begränsar bärandet. Pappa studerar på heltid och är just nu mitt upp i tentaläsning och därför hemma minimalt, typiskt nog.

Lillan ligger mycket på sin lekmatta annars på dagen utan problem så jag tror inte det är nåt med öronen, har fått kollat hos doktorn för säkerhetsskull då hon haft öroninflammation tidigare.

Läggningsrutinen på kvällen är samma hela tiden: börjar vid 18 med mat, ombyte till pyjamas, lite extra gosande på skötbordet och sen går vi in på sovrummet och stänger till. Jag sjunger lite och byssar för att sen lägga henne i sin egen säng. Om hon inte kommer till ro där (låter det gå en stund, ca 30 min) så lägger vi oss tillsammans i min säng där hon oftast somnar inom en timme. Men om hon är för trött eller blivit gnällig/ inte får som hon vill med en gång så funkar det inte att lägga henne. Då är det bara bärande i famnen som gäller, helst att hon sitter på en armen och vilar huvudet mot min axel.

Det går ju bra nu som hon inte väger så mycket men hon blir ju fort tyngre..

På dagen försöker jag få henne att somna i vagnen eller i mitt knä, eftersom hon inte vill ligga i famnen. Ibland går det men då bara om hon somnar till maten. Hon får flaska då hon inte tålde min mjölk.

Hade gärna vaggat henne till sömns i mina armar men det vägrar hon.

Vid två tillfällen har det knakat i ryggen när jag lyft upp henne så jag funderar på om det kan vara nåt en fysioterapeut borde se på men samtidigt så ligger hon och har det helt fint på lekmattan och skötbordet utan att klaga, det är bara problem när det är sovdags.

• Danjella

så brukar min dotter vara också!
    men när jag lägger henne i knät och vaggar fram och tillbaka, med napp och en snutte över ansiktet så somnar hon nästan alltid :)

• Hanna 619

Tack för att ni inte vill att jag ska lyssna på BVC! Tycker själv att det är förskräckligt att de kommer med det rådet men samtidigt så är det något som upprepas av samtliga mammor i min bebisgrupp. 

Känns som att jag borde höra på dom eftersom de ändå har utbildning och erfarenhet men det går emot mina instinkter och jag skulle aldrig göra så mot lillan. Gott att få medhåll! Glad 

• Plutteli

Testa vyssanlull tassar! Det är små grejer man fäster på benen till spjälsägen så den går att vagga, sen lägger du dottern i sängen och sitter på en stol bredvid och vaggar tills hon slappnar av och kan sova :)

• Hanna 619

vi har faktiskt provat en vagga men det funkade ännu sämre än sängen. men kanske dettaf unkar, skadar ju inte att testa :)

• Gsson

Somnar hon bra i bärsele kan du sitta på en pilatesboll och skumpa med henne i selen. Skonsamt för kroppen och bebisen sover gott!

Svar på tråden 4 månaders som vägrar sova på dagen