• Anonym (Hjälp...)

Hjälp! 30 år. Blod när jag bajsar!

Som rubriken säger... Jag har inga hemorrojder, inte just innanför heller, ja jag kände efter själv... man får ju panik. Det var strimmigt färskt blod i botten på toastolen. Jag har läst om tarmcancer men det står att risken är nästintill obefintlig om man är under 40 och jag ligger ju 10 år under den gränsen. Vadfan är det då?? Jag gillar inte tanken på att ringa nån vårdinrättning. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag strunta i det och hoppas det bara försvinner.

• Svar på tråden Hjälp! 30 år. Blod när jag bajsar!
  • EnAnka

Blod i avföringen måste du nästan ringa om. Tarmcancer är kanske inte det troligaste men det finns flera andra sjukdomar som kan ge upphov till det (t ex IBD) och ju tidigare du kontaktar vården desto bättre. Ring din vårdcentral.

• Anonym

Färskt blod är lugnt, då är det bara små sprickor som sitter långt ut. Du ska oroa dig och åka in om det är gammalt levrat blod. Röda färska strimmor av blod = ingen fara.

• EnAnka
    Anonym skrev 2012-09-28 14:18:50 följande:
    Färskt blod är lugnt, då är det bara små sprickor som sitter långt ut. Du ska oroa dig och åka in om det är gammalt levrat blod. Röda färska strimmor av blod = ingen fara.
    Så behöver det absolut inte vara. Gammalt, mörkt blod tyder bara på att blödningskällan sitter högre upp. Det kan vara ytliga sprickor om det bara kommer lite blod på pappret och som inte direkt är blandat med avföringen men färskt blod kan mycket väl komma från tjocktarmen.
  • Anonym
    EnAnka skrev 2012-09-28 14:23:39 följande:
    Så behöver det absolut inte vara. Gammalt, mörkt blod tyder bara på att blödningskällan sitter högre upp. Det kan vara ytliga sprickor om det bara kommer lite blod på pappret och som inte direkt är blandat med avföringen men färskt blod kan mycket väl komma från tjocktarmen.

Jag har legat inne en vecka för blödningar från tarmarna och det var vad de sa då och i ambulansen. Färskt blod och bara lite är naturligt, ibland uppstår små sprickor på alla människor. SÅ sa de
  • The past is now
    Anonym (Hjälp...) skrev 2012-09-28 14:15:01 följande:
    Som rubriken säger... Jag har inga hemorrojder, inte just innanför heller, ja jag kände efter själv... man får ju panik. Det var strimmigt färskt blod i botten på toastolen. Jag har läst om tarmcancer men det står att risken är nästintill obefintlig om man är under 40 och jag ligger ju 10 år under den gränsen. Vadfan är det då?? Jag gillar inte tanken på att ringa nån vårdinrättning. Om jag känner mig själv rätt så kommer jag strunta i det och hoppas det bara försvinner.

Du har säkerligen analsprickor, ingen fara. Jäkligt obehagligt och skrämande men inget farligt.Man kan även ha hemorrojder en bit upp i analen.

Jag blödde så fort jag var på toa, det droppade och droppade..Det går över. Men som med allt annat så ring om du känner dig rädd.
  • Anonym (Hjälp...)
    Anonym skrev 2012-09-28 14:25:13 följande:
    Jag har legat inne en vecka för blödningar från tarmarna och det var vad de sa då och i ambulansen. Färskt blod och bara lite är naturligt, ibland uppstår små sprickor på alla människor. SÅ sa de

Hmm låter ju bra men varför låg du inne en vecka om det är helt normalt och ofarligt?
  • Anonym
    Anonym (Hjälp...) skrev 2012-09-28 14:27:28 följande:

Hmm låter ju bra men varför låg du inne en vecka om det är helt normalt och ofarligt?

Jag låg inne för magen egentligen men fick under vistelsen lite sånt blod på pappret och fick det förklarat för mig att något jag ätit kan ha rivit upp ett litet sår eller vadsomhelst eller att balansen var lite rubbad osv.
  • Lili78

TS : du måste ringa och träffa en läkare helst nu. I de flesta fall är det inget farligt när det är färsk blod, men det vet du inte förrän en läkare har kollat upp det.

• EnAnka

Det kan mycket väl vara något helt ofarligt, absolut, men det jag har lärt mig under min utbildning (läkarstudent) är att blod i avföringen alltid ska undersökas. Lite småblod på pappret skulle jag kunna låta vara (även om man inte "ska") men när det faktiskt syns i toaletten så bör det undersökas. Även hemorrojder kan behöva opereras t ex men ffa ska nog cancer (väldigt osannolikt i det här fallet) och inflammatorisk tarmsjukdom uteslutas. Jag tror också att det är mest sannolikt att det bara är sprickor eller något annat ofarligt men det kan ingen här säga att det är. Vårdcentralens sköterskor ska bara boka in en tid om de efter telefonsamtalet tycker att det behövs. Det är väl bara att ringa och fråga?

Svar på tråden Hjälp! 30 år. Blod när jag bajsar!