• Effexor

För tidigt skriva dagbok?

Jag har införskaffat en liten bok som jag hade tänkt skriva i till bebisen i magen, typ "prata" med den om hur jag känner och tänker och mår. Kanske sätta i bilder på magen och så. När vågar man börja med det? Är tidigt gravid (4+3) med första barnet som är otroligt efterlängtat, och är såklart orolig för missfall även om det kanske inte finns anledning. Nu blev det kanske lite svammel, men tänker som så att den boken kanske blir jobbig/svår att ha kvar ifall bebisen(klumpen) inte stannar.

Hur tänker ni kring detta? Skulle ni våga börja skriva till bebisen nu?

• Svar på tråden För tidigt skriva dagbok?
  • IsDimma

Det tycker jag absolut du ska. Tänk om min mamma hade gjort det när hon väntade mig, det hade varit hur kul som helst att få läsa i vuxen ålder

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Effexor

Ja det tror ju jag med att det skulle vara, men är det för tidigt att börja skriva? Fast jag vill ju ha med den första tiden också.

• Venne

Du kan ju skriva så som du tänker nu. Som en dagbok som kanske i början handlar mycket om dig, hur du mår och dina farhågor. En dagbok som sakta utvecklas till att handla om barnet, i takt med att barnet utvecklas. 

• Effexor

Ja så kan man ju göra. Men är det inte risk för att det blir lite dystert?

• Venne

Jag gissar att ditt blivande barn kommer ha mest glädje av boken som vuxen. Och då tror jag glädjen kommer av att ha en verklig och ärlig skildring av den här tiden, inte av en rosaskimrande hollywoodversion. Det är ju helt normalt att vara orolig i början! Ser det snarare som en tidig form av mordersinstinkt och kärlek, än som dystert och trist. 

• Effexor

Det har du nog rätt i.
    Du uttrycker dig så bra! Fick helt ärligt en tår i ögonvrån :)

• Mili80

Har skrivit dagbok till mina tre barn, om inte de kommer uppskatta den så tycker jag själv det är kul att läsa den och minnas :)

• Effexor

Vad roligt Mili80! Ungefär när i graviditeterna började du skriva?

• Fiafligan

Jag skriver dagbok och har i princip alltid gjort det.. har oändligt med text sparat både i gamla dagböcker och på datorn.

När jag blev gravid så skriver jag en dagbok för varje vecka... kallar den "i väntan på bäbisen". Skriver om hur jag mår, klistrar in bild på magen varje vecka samt skriver ned allt som rör graviditeten, inköp, illamående, matsug, tränings, krämpor, rädslor, känslor etc etc... 

Har inte tänkt att det skulle vara direkt till bäbisen utan mer för min egen och min sambos skull, så att man kommer ihåg hur allt var... 

• Effexor
    Fiafligan skrev 2012-09-28 20:19:35 följande:
    Jag skriver dagbok och har i princip alltid gjort det.. har oändligt med text sparat både i gamla dagböcker och på datorn.

När jag blev gravid så skriver jag en dagbok för varje vecka... kallar den "i väntan på bäbisen". Skriver om hur jag mår, klistrar in bild på magen varje vecka samt skriver ned allt som rör graviditeten, inköp, illamående, matsug, tränings, krämpor, rädslor, känslor etc etc... 

Har inte tänkt att det skulle vara direkt till bäbisen utan mer för min egen och min sambos skull, så att man kommer ihåg hur allt var... 
    I så fall tänker ju jag göra nästan precis samma bok som dig, men att jag tänkte rikta den till bebisen. Skriver man för sig själv kanske det känns liiiite lättare (om det eventuellt skulle bli ett MF) än om man skriver till barnet. 
  • Effexor

Har faktiskt tagit mod till mig och börjat skriva i boken, men med blyerts!
    Hade faktiskt köpt sådana där stabilo-pennor att skriva med, och kanske rita små mönster och grejer,
    men jag avvaktar nog med det till graviditeten nått ett säkrare stadium.
    Eller tills jag känner mig säkrare!

Vill så gärna dela med mig av denna upplevelse till mitt barn :)

• Mili80

Ursäkta att mitt svar dröjt. Jag har börjat skriva när jag gjort grav test. Tankar och vad som händer.

• Effexor
    Mili80 skrev 2012-10-02 11:46:59 följande:
    Ursäkta att mitt svar dröjt. Jag har börjat skriva när jag gjort grav test. Tankar och vad som händer.

Så du började skriva tidigt alltså. Modigt! :)
    Har faktiskt skrivit lite i min bok, men i blyerts till att börja med.
    Känns säkrare så på något vis ^^
Svar på tråden För tidigt skriva dagbok?