• hyschad

Deprimerad katt?

Jag har världens mest sociala, pratglada och matvrak till katt, tills för två dagar sen.
    Han var sig själv och dagen efter ville han inte ha någon mat och jag har inte sett att han har ätit något  märkvärdigt idag heller, han som alltid har varit en riktig matfriare som kommit med vilda protester som han inte fått mat direkt när han klivit upp, kommit in etc.  Han har varken jamat eller "pratat" de senaste dagarna men han verkar inte ha ont, jag får titta honom i munnen utan problem. Inte heller verkar han vara nämnvärt slö/trött.

Jag har ingen aning om vad som har hänt men han verkar bara allmänt deprimerad, han verkar uppriktigt ledsen. Vi har försökt med olika sorters mat, fjäskat med godis, uppmärksamhet, lekar. Men han verkar fortfarande ledsen. Några enstaka godisbitar har han ätit och han verkar inte ha några problem med att tugga så att han har ont i tänderna eller liknande.

Vad tusan gör jag, vill ju att våran kelgris ska bli sig själv igen. 

• Svar på tråden Deprimerad katt?
  • ForReal

Om det kom så plötsligt utan något som hänt hemma, så skulle jag tyvärr tro att han har ont eller är sjuk. Han kan ha njurproblem eller stopp i tarmen som exempel. Se till att katten dricker och ring en veterinär för råd. Om katten är utekatt, håll honom hemma så han inte försvinner ifall han blir sämre (inte ovanligt). Hoppas det inte är något allvarligt! Är katten gammal skulle jag åka in till vet. direkt.

• nemo1

Håller med. Boka snabbt en veterinärtid. Har du kollat honom på lådan? Kan han kissa? Kissar han ofta? En katt blir snabbt uttorkad om den inte dricker. Jag tycker du ska ta in honom akut innan helgen, det kostar dessutom dubbelt så mycket på helger.

• EnGladPingvin

Kan bara hålla med tidigare talare. Kontakta veterinär. Jag märker direkt på våra katter om något är fel. Om en katt inte äter och dessutom blir plötsligt loj är det något som inte stämmer. De kan ha ont utan att visa det.

• Paksenarrion
    EnGladPingvin skrev 2012-09-28 16:12:47 följande:
    Kan bara hålla med tidigare talare. Kontakta veterinär. Jag märker direkt på våra katter om något är fel. Om en katt inte äter och dessutom blir plötsligt loj är det något som inte stämmer. De kan ha ont utan att visa det.

Jag håller med. Det är dessutom direkt farligt om en katt inte äter (får i sig näring) på flera dygn, de kan utveckla fettlever.

En så snabb förändring tillsammans med inget ätande (dricker katten?) hade fått mig att beställa tid bums.
  • hyschad

Tyvärr går han inte på lådan utan gör sina behov utom hus så där har jag inte kunnat kolla, han är snart två år och en utekatt. 

Jag ringde till veterinären som trodde att han kunde ha fått i sig något utomhus och att vi skulle hålla honom inne och avvakta eftersom att det var svårt att veta vad felet är om det inte händer någonting som märkbart pekar på att han är dålig sa hon. Så fick rådet att avvakta eftersom att de flesta katter blev bättre efter ett par dagar men om han inte blev bättre inom en vecka så skulle jag höra av mig igen. 

Men att jag skulle avvakta en vecka tyckte jag lät lite konstigt när han redan nu knappt har ätit någonting på två dagar. Men får försöka få i honom vatten och hålla honom inne som ni skrev.  Borde man höra efter med ytterligare någon annan veterinär för säkerhetsskull?

• nemo1

Åk till en annan veterinär nu. Det ska väldigt mycket till för att en katt ska visa sig sjuk. Och självklart släpper man inte ut en katt som inte verkar må bra. Har han tex urinsten så är det väldigt akut och katten kan dö på några få timmar. Åk!

• Paksenarrion

Första steget är ju att hålla katten inne så du har koll på om den äter, dricker o går i lådan. Gör den inte det kan det bli akut väldigt fort och du vill inte hitta misse i buskarna efteråt:(

• nemo1

Jag fattar inte hur man kan sätta sig på ett sånt här forum och fråga vad det är för fel på ens katt när den inte ätit på två dagar istället för att åka in med den. Deprimerad?? Sjuk såklart. 
    Katten har inte ätit och druckit på två dagar, fattar du inte att det är akut? 

• hyschad

Jag frågade eftersom att jag hade pratat med en vetrinär som sa åt mig att avvakta och jag rådfrågade distriktsvetrinärerna nu med som sa åt mig att avvakta och komma in med honom på måndag om han inte bättrat på sig.   Så anledningen till varför jag lade upp frågan var för att höra om någon hade någon idé på vad jag kunde göra eftersom att veterinärerna säger att jag ska avvakta.

• EnGladPingvin

Se till att katten får i sig vätska, om inte självmant så får du hjälpa till. Har du en liten spruta eller pipett kan du fylla den med vatten och spruta in i mungipan. Det är viktigt att katten inte blir uttorkad.

• Primmeling

Han är nog fysiskt sjuk. Åk till djursjukhus på en gång. Kan vara blindtarmen eller vad som helst och jag har fan ingen aning om katter har blindtarm... Men nåt liknande som kan åtgärdas lätt men leda till döden om han inte får vård omgående

• nemo1

Då undrar jag hur du har lagt upp det vid telefonsamtalen. Om du säger att din katt inte ätit och druckit på två dagar då kan det bara vara en jävligt arbetsskygg veterinär som säger till dig att avvakta till på ?måndag??? Då lär din katt vara död redan.

• Regnig måndag
    nemo1 skrev 2012-09-28 18:08:22 följande:
    Då undrar jag hur du har lagt upp det vid telefonsamtalen. Om du säger att din katt inte ätit och druckit på två dagar då kan det bara vara en jävligt arbetsskygg veterinär som säger till dig att avvakta till på ?måndag??? Då lär din katt vara död redan.
    Aldrig att jag tror på att veterinären sagt så. Jag undrar om TS ringt veterinären alls?

När min knaskatt kräktes och inte slutade kräkas pga åsk- och regnfobi "räckte" det med 3 (möjligen 4) dagars kräkningar för att veterinären ansåg att vi skulle in. NU.
    Hon åt och drack, ändå skulle vi in.  (Hon blev inlagd med dropp).
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • ForReal
    hyschad skrev 2012-09-28 16:57:51 följande:
    Jag frågade eftersom att jag hade pratat med en vetrinär som sa åt mig att avvakta och jag rådfrågade distriktsvetrinärerna nu med som sa åt mig att avvakta och komma in med honom på måndag om han inte bättrat på sig.   Så anledningen till varför jag lade upp frågan var för att höra om någon hade någon idé på vad jag kunde göra eftersom att veterinärerna säger att jag ska avvakta.

Förstår att du tvekar och vill åka in ändå. Har också erfarenhet av att vet. tycker man ska vänta, men är man väldigt orolig så ska man åka. 

Oavsett hur så håller jag med om att nu när han är inne, kolla så han bajsar och kissar (fyll på lådan så den är fräsch så han inte vägrar, om han vanligtvis inte använder den). Kissar han inte så åk in vad än någon säger. Åk inte bort utan att någon är hemma och har koll på katten. Var uppmärksam på förändringar, då katter kan bli dåliga snabbt. Men hoppas det inte är allvarligt, vill inte skrämma dig men det är ju väldigt noga. Lycka till {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Deprimerad katt?