Lärare som vill sadla om, vill ha tips!
Hej!
Jag har efter redan 3 års tid som aktiv i yrket börjat fundera på en alternativ karriär.
Jag älskar delar av mitt arbete som lärare (låg-mellanstadie) men tyvärr så väger de negativa aspekterna
över mer och mer. Undervisningen är inte prioriterad som jag skulle vilja och i stället känns det som att jag
tjänstgör som socialarbetare, barnvakt, kontorist, övervakare...ja ni fattar vad jag menar. Dagens skola är inte
sådär jättetrevlig, åtminstone inte i Malmö där jag undervisar. Det är helt enkelt till stora delar ett väldigt otacksamt arbete och jag har därför funderat på att byta jobb.
Vad jag egentligen undrar är vad min utbildning kan användas som, förutom som lärare. Jag har läst "Svenska i ett mångkulturellt samhälle" 210 hp och är har både svenska och svenska2 som huvudämne. Jag har även behörighet upp till årskurs 6 att undervisa i engelska, matte och Naturorienterade ämnen.
Jag har även läst en kortare kurs i pedagogiskt ledarskap samt har ca 75hp i annat sedan tidigare, såsom ide'historia, författarkurs, litteraturvetenskap.
Vilka andra branscher kan tänkas vara intresserad av en person med min utbildning? Finns det någon ens? Finns det några lärare här som sadlat om och fått nytt arbete genom sin lärarutbildning? Vill gärna ha tips och råd då jag planerar att detta läsår blir mitt sista som lärare...åtminstone tills vi får bättre förutsättningar att utföra vårt arbete.
Tack!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-29 10:52
Ingen??
Är tacksam för feedback!