• Svar på tråden När rinner mjölken till ?
  • Edda2

    På första tog det 3 dagar ca.
    Andra kom det nog direkt nästan.
    Tredje efter 3-4 dagar.

  • Ollibolli

    Dagen efter sonen föddes var det två blöta fläckar på nattlinnet när jag vaknade. Och tre dagar efter rann det till ordentligt! Brösten blev alldeles hårda och knöliga. 

  • älskarminfamilj
    pigglet skrev 2012-09-28 20:27:23 följande:
    Ca 3 dygn är det vanligaste.
    jag fick min bäbis igår, och då funkade amningen felfritt tills nu på kvällen , då hon bara gråter.
    Kan man ge mjölkersättning tills mjölken kommer igång eller blir det tokigt då ?

    Hon suger på tutten ofta, och nu suger hon och släpper efter några minuter, letar och letar tutte med det är som om att det inte finns nån mjölk...
  • Flickan och kråkan
    älskarminfamilj skrev 2012-09-28 20:35:36 följande:
    jag fick min bäbis igår, och då funkade amningen felfritt tills nu på kvällen , då hon bara gråter.
    Kan man ge mjölkersättning tills mjölken kommer igång eller blir det tokigt då ?

    Hon suger på tutten ofta, och nu suger hon och släpper efter några minuter, letar och letar tutte med det är som om att det inte finns nån mjölk...
    Hon suger mycket för att få igång mjölkproduktionen. Det är precis som det ska. Ge du ersättning kommer hon inte att suga igång din produktion som hon ska. Råmjölken är i små mängder om än näringsrik, och den klarar de sig på tills mjölken rinner till. 
  • Gravid till sommaren

    För mig tog det nästan två veckor innan mjölken runnit till så mycket att min bebis blev mätt på endast amning. Jag gav tillägg i flaska från det att jag kom hem från bb. Hade laddat upp för det redan innan förslossningen efter tips här på fl. Dock måste man ju ibland amma mycket för att mjölkproduktionen ska stimuleras, men jag körde efter mottot att när jag haft bebis sugande på bröstet en timme och hon ändå verkade missnöjd när jag tog bort henne gav jag tillägg. Kanske hade det gått snabbare om jag ammat dygnet runt men det kändes inte ok för mig och jag tyckte inte min bebis skulle behöva svälta. Efter två veckor funkade det sedan klockrent med amning så jag kör nog samma denna gång om det behövs.

  • Samach

    För mig tog det ca 5-6 dygn första gången, jag snittades kan ta längre tid då. Andra gången kom mjölken igång nästan direkt, även då snitt

    Ge lite ersättning i mugg om det tar tid? nappflaska kan göra bebisen "lat" 

  • Flickan och kråkan

    Men än så länge har det ju inte tagit någon tid alls. Börjar man ge ersättning direkt så ser man ju själv till att mjölkproduktionen inte kommer igång som den ska. 

  • pigglet

    Egentligen så klarar de sig - naturligtvis! Naturen skulle ju inte ha gjort det så dumt att barnet skulle dö/fara illa under tiden.

    Men skulle jag få ett 4:e barn så skulle jag nog ändå överväga att ta till någon matsked ersättning om barnet blir otröstligt där på dygn 2-3. I så fall ge med sked eller kopp, och bara en liten, liten mängd. Barnet ska ju helst vilja amma varje timme eller så, men att otröstligt skrika timme efter timme (som vår yngst gjorde) - det känns rätt onödigt. 

  • älskarminfamilj
    Snow Crash skrev 2012-09-28 21:17:31 följande:
    Födde på "gamla vanliga" sättet, men det tog ändå 5 dagar innan mjölken började rinna till.

    Då provar jag att ge nappen ist så får tuttarna vila upp sig lite + att de kanske hinner komma lite mjölk så att hon blir nöjd av det hon får.
    Men som mamma känner jag mig lite smått värdelös, känns sopm det är mitt fel att hon är missnöjd, att jag inte har mjölk till henne.. =/
  • Flickan och kråkan
    älskarminfamilj skrev 2012-09-28 21:26:11 följande:

    Då provar jag att ge nappen ist så får tuttarna vila upp sig lite + att de kanske hinner komma lite mjölk så att hon blir nöjd av det hon får.
    Men som mamma känner jag mig lite smått värdelös, känns sopm det är mitt fel att hon är missnöjd, att jag inte har mjölk till henne.. =/
    Men du är fullständigt normal . Jag har fött två barn och vid andra barnet rinner mjölken till fortare än med första.  Min mjölk hade inte runnit till med andra barnet dagen efter han föddes. Det hade snarare varit märkligt om din mjölk runnit till redan nu som förstföderska.
  • älskarminfamilj
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-28 21:29:07 följande:
    Men du är fullständigt normal . Jag har fött två barn och vid andra barnet rinner mjölken till fortare än med första.  Min mjölk hade inte runnit till med andra barnet dagen efter han föddes. Det hade snarare varit märkligt om din mjölk runnit till redan nu som förstföderska.
    tack :) Blir så hemskt stressad av att hon inte blir nöjd och bara gråter.
  • Minion
    älskarminfamilj skrev 2012-09-28 22:08:28 följande:
    tack :) Blir så hemskt stressad av att hon inte blir nöjd och bara gråter.
    Jag förstår dig :-/ Det är modersinstinkten som säger åt oss att svara på barnets behov så fort som möjligt.

    Det brukar ta ca 2-4 dagar för mjölken att rinna till, tar ofta kortare tid för omföderskor. Så amma så ofta du bara kan, desto fortare rinner mjölken till. Du märker det på att brösten sväller och blir tyngre och hårdare Glad

    För mig tog det med första barnet lite drygt två dygn, med andra knappt ett dygn, med tredje ett drygt dygn, och med fjärde knappt två dygn (hade lite längre glipa mellan tredje och fjärde barnet :P).
  • Antilopen

    Min bebis föddes på måndagen, på torsdagen kom mjölken. Då hade jag ammat och handmjölkat minst var 3:e timme medan sonen fick ersättning och urmjölkad bröstmjölk (han låg på neo). Men fr.o.m torsdagen helammade jag och behövde aldrig mer ge tillägg. Ammar än, 1 år senare Hoppas det rinner till för dig snart! Jag vet inte hur det är att ha en hungrig nyfödd innan mjölken kommit igång, min var en tröttis de första dygnen och fick väckas var 3:e timme och matas. Men skulle nog inte rekommendera napp eller ersättning till dig om din bebis är fullgången och frisk annars, då det kan riskera att det inte kommer igång som det ska!

  • Elvis Mamma

    På tredje dagen rann mjölken till med bägge barnen! Drick mycket vatten, gärna massor och försök slappna av.. Ersättning är inget att rekommendera om du vill helamma, däremot kan du prova napp. Jag har helammat bägge mina barn och gett napp redan på BB, de var inga problem alls utan tvärtom så gick de mycket smidigt. Lycka till TS å amma på!

  • dripdrop

    För mig tog det nog 5 dagar innan mjölken rann till. Men hon klarade sig bra på den lilla råmjölken som kom. Jag ville inte ge ersättning då det rubbar den unika tarmfloran som ju hjälper bebisens immunförsvar. Kroppen är ju designad så att dem klarar sig.

    Däremot får man ju se till att bebisen inte blir för slö. Vår var liten och hade lite gulsot så vi var tvungna att väcka henne för att amma.

  • NenneLo

    Tror det tog 2 eller 3 dagar innan min mjölk rann till. Och han åt konstant. Och då menar jag KONSTANT. Han låg vid bröstet hela tiden, sov emellan. Det är fullt normalt. Jag ville också ge ersättning men gjorde aldrig det pga att jag har hört att det kan störa amningen.


    2011-09-13 Loke <3
  • hannis

    På 3:e dygnet rann min mjölk till. Jag ammade fritt och sonen klarade sig bra utan ersättning. Det är ju meningen att bebisen skall ligga vid bröstet mycket och suga så ofta som möjligt i början för att mjölkproduktionen skall komma igång.

Svar på tråden När rinner mjölken till ?