• MalinEddie

Clownskräck och filmen it

När jag var liten fick jag tyvärr se delar av filmen It eller Det som är baserad på en bok av Stephen King. De flesta är nog bekanta med denna film. Efter detta utvecklade jag en fobi mot clowner, det blev tydligt förra veckan när jag inte klarade av att följa med på en cirkus där det skulle finnas clowner. Skulle jag se den idag skulle jag säkert inte uppleva filmen läskig men rädslan som jag upplevde då påverkar mig än idag. Det bästa vore kanske att se den igen? Barnen älskar tyvärr clowner och det sista jag vill är att överföra min rädsla på dem. Någon annan som påverkades på samma sätt efter att ha sett denna film?

• Svar på tråden Clownskräck och filmen it
  • Wimsey

Jag var rädd för clowner redan innan, det är inte helt ovanligt tror jag. Läskiga jävlar.

• Azi

Jag blev helt hysteriskt rädd av den filmen, vilket iofs kan bero på att jag såg den som tio-åring. Pennywise (clownen) är läskigt. något av det läskigaste jag någonsin sett. Jag klarade inte av att se klart mini-serien 8som den sändes som då) och såg klart filmen först som vuxen. Då tyckte jag att det urusla slutet gjorde hela filmen mycket mindre läskig.
    Jag är inte rädd för clowner som vuxen, men tycker att de är klart obehagliga.

• Alby

Jag såg på filmen det i hemlighet när jag var liten. Blev livrädd och hade mardrömmar i flera år. Fick dock ingen fobi mot clowner, däremot så tittade jag på filmen förra månaden, och den är inte ett dugg läskig. Pröva och titta på den, skräckfilmer på nittiotalet är inte så läskiga som man minns dem.

• knivskrik

Jag ogillade clowner innan jag såg filmen, men tyckte mest att Pennywise var skrattretande. Kanske beror på att jag läste boken innan. För i boken tycker jag att han är SJUKT läskig.

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Mrs Karlsson

Jag såg en bit av "Det" när jag var runt 8 bast och klarar inte av filmen än idag, även om jag fått berättat för mig att den egentligen inte alls är särskilt läskig 2012.

Någon clownfobi har jag dock inte. Älgfobi, men det är en helt annan femma.

• Wimsey

Jag tror att det största misstaget jag gjorde när jag såg den filmen som barn var att blunda när han kom i bild, det man inte ser är väldigt mycket mer obehagligt.

• MalinEddie

Jag tror också jag var runt 10 år. Minns att mina föräldrar höll för mina ögon men jag såg givetvis igenom fingrarna. Ville se men ändå inte. Hade också mardrömmar efter och var rädd för brunnar en lång tid, trodde clownen skulle komma fram. Minns att jag gick långt ifrån.

• MalinEddie

Har filmen på nedladdning. Ska nog försöka se den imorgon. Blandade känslor kring det. Skönt att höra att man inte var helt ensam i alla fall.

• frågvis

Jag såg den när jag var 17 år. Tyvärr tillsammans med ett ex som gillar att skrämmas. Mitt i natten kunde han ropa "Billy boy!" varpå jag flög upp och var livrädd. Rösten och sättet han så det på var exakt lika som i filmen. Klarar fortfarande inte av clowner och jag skulle inte för allt i världen se om filmen.

• SweeneyTodd

Det är på modet att ha fobi för clowner. 

• Erikssonförfan

Är du fortfarande rädd efter att ha sätt filmen igen, så visa filmen för dina barn.

så slipper hela familjen clowner, satans otyg är vad de är

• The Seeker

En film som satt spår i mig var filmen Poltergeist.
    Här är ett klipp på den Clown docka som fick mig att vara sömnlös ett bra tag.

• Pudding
    Banjo Boy skrev 2012-09-29 20:05:17 följande:
    En film som satt spår i mig var filmen Poltergeist.
    Här är ett klipp på den Clown docka som fick mig att vara sömnlös ett bra tag.

" rel="nofollow" target="_blank">

Hu, titta inte på den, ts! Titta inte på It heller, jag tror inte att det kommer att hjälpa din fobi. Eller kanske, jag vet inte. Jag skulle nog inte tycka att It var läskig idag. 

Vad som däremot kommer att hjälpa är att ta tjuren vid hornen och gå på cirkus. Clowner på cirkus är inte där för att skrämmas, däremot för att få folk att skratta. Kanske kommer du inte att skratta - men jag tror inte heller att du behöver bli livrädd - däremot kan du komma att upptäcka att din rädsla är obefogad och irrationell. 

Jag var också rädd för clowner som liten, långt innan jag såg både It och Poltergeist. Det är något med det där målade ansiktet... Minns från min barndom en pausbild på TV av ett clownansikte. Den var sjukt läskig. Men idag är jag inte rädd längre.  
Svar på tråden Clownskräck och filmen it