• nichya

Köra bli efter ögonlaser - har glasögon som krav

Hej!

Jag gjorde ögonlaser för 2 veckor sedan. Nu ser jag perfekt utan glasögon. Mitt problem är dock att jag har som krav att jag måste ha glasögon el linser i mitt körkort. Tar jag på mig mina gamla glasögon blir allt blurrigt.

Läste på en annan sida att köra utan glasögon när det finns som krav anses vara olovlig körning och att de drar in körkortet. Skulle behöva fönsterglas i glasögon, hittar det ingenstans. Memira har sagt till mig att jag lugnt kan köra bil nu, men jag får hjälp att utförda ett nytt körkort på treveckorskontollen, sedan tar det ytterliggare någon vecka innan jag får mitt nya körkort. Ska jag behöva vänta så länge med att köra bli? Skulle behöva köra idag. 

Vad säger polisen om jag kör utan glasögon? Kan de göra ett syntest på plats? Kan de dra in mitt körkort? (Har prövotid) Vad händer? 

Sökt på nätet men där skriver personer bra varför man skulle vara så korkad att köra utan glasögon när man beöver det. Saken är att jag behöver det inte längre, men är livrädd för att förlora mitt körkort...

• Svar på tråden Köra bli efter ögonlaser - har glasögon som krav
  • tuzzla

Du har inget som intygar att du gjort en ögonoperation, som du kan ha med dig i bilen och visa ifall du blir stoppad? En kallelse eller nåt liknande?

• nichya

Det enda jag har är "Så här sköter du dina ögon efter ögonlaser." Men där står inte ens mitt namn på det pappret. Sedan har jag kontoutdrag som visar att pengar dragits. Inget speciellt intyg annars.

• nicke nyfiken76

Har inte ens tänkt på detta. Men att ha namnet och numret till ögondoktorn med dig i bilen kanske kan räcka. Då kan ju polisen kolla upp saken. Jag kan verkligen inte tro att du förlorar körkortet pga detta

• Fontana

Ett nytt körkort utan krav på glasögon - och med nytt foto på dig - är förstås lösningen. Men hur du ska lösa det tills dess vet jag faktiskt inte. Risken att du skulle bli kontrollerad är väl väldigt liten, jag tror att jag har fått visa mitt körkort fyra gånger på 30 år! Och du kan ju alltid hävda att du har linser på dig, väldigt svårt att kolla antar jag.

Bäst kanske att ringa polisens upplysning, om de nu vet hur du ska göra.  n 

• nichya

Jo, numret till ögonkliniken har jag tänkt på - dessvärre är det helg nu och de har kontorstider mån-fre

Jag har aldrig blivit stoppad -tänkte bara nu blir jag det säkert, så brukar det vara för mig.

• scaras

Du måste be om ett intyg från kliniken och skicka till trafikverket och be dom ta bort kravet från ditt körkort. Kan du ha ett intyg från kliniken med i bilen tills du får ditt nya körkort så är det inte olovlig körning.

Fick detta förklarat av trafikverket efter min laser för ett par år sedan.

• misplacedname

Det står väl ändå inte på körkortet längre att man behöver glasögon? Det gör det inte på mitt i alla fall, och har aldrig gjort. Tog körkort 2008 om det har skett någon förändring sen dess?

• mlinz

Jag använder linser 99% av tiden. Har aldrig blivit stirrad i ögonen för att kontrollera om jag har linser när jag blivit stoppad.

• nichya

Det står som en kod 01 .06 på mitt körkort.

Har inget intyg men fick reda på att jag fick köra bil efter tredagarskontrollen. Sedan sa ögonläkaren att det brukar inte bli några problem. Ska få intyg att skicka till trafikverket på treveckorskontrollen. Det är standard hos dem. Men jag ser lika bra nu som jag gjorde innan med glasögon.

Ska jag verkligen behöva köpa glasögon med försterglas? Så löjligt. Tycker de borde kunna kolla ens syn.

• tuzzla

Man kan lätt se om ngn har linser genom att lysa med en ficklampa i ögat. Då ser man kanten. Var med om det i en poliskontroll.

Men det är ju människor du blir stoppad av. Bör ju räcka med att säga som det är. Det kan ju bevisas om det skulle bli tvist om det.

• Grande Rock

Jag fick intyg av ögonlaserkliniken vid treveckorskontrollen. Bara att skicka in till trafikverket.

• Fia 28

Endast en gång på 11 år har någon polis kontrollerat mitt körkort, och då tittade de inte heller på baksidan för att kolla om jag kräver glasögon eller inte, så tror risken är rätt liten att du hamnar i kontroll innan du fått nya kortet.

• honkzor

Nu är denna tråden gammal men den blev aktuell för mig idag då jag blev stoppad på väg från Sweden Rock, polisen frågade om jag hade linser på och jag svarade att jag gjort ögonlaser och inte behöver dom. Det räknas som olovlig körning men han var schysst och sa bara att han kunde se att jag hade linserna på. Det blir till att fixa ett nytt körkort altså, lite meckigt men. Det är ett intressant juridiskt problem eftersom jag hade kört lagligt om jag haft glasögon eller linser utan styrka.

• Plooger
    nichya skrev 2012-09-29 11:09:05 följande:
    Det enda jag har är "Så här sköter du dina ögon efter ögonlaser." Men där står inte ens mitt namn på det pappret. Sedan har jag kontoutdrag som visar att pengar dragits. Inget speciellt intyg annars.
    Kontakta transportstyrelsen. Du måste nog få ett intyg hos en läkare som säger att du ser bra utan glasögon. Sen måste du få ett nytt körkort. Det lär kosta 1000 i alla fall. 
Svar på tråden Köra bli efter ögonlaser - har glasögon som krav