• stellan01

Gelatinblad, hur gör man?

Hej!

Jag ska baka en tårta till min systerson. Jag ska göra en jordgubbstårta och på jordgubbarna ska jag ha gelatin.

Jag har gelatinblad. Jag har fattat att jag ska lägga gelatinbladen i blöt men inte om jag sedan ska lägga bladet som blir mjukt på tårtan eller vattnet? 

• Svar på tråden Gelatinblad, hur gör man?
  • misplacedname

Mjuka upp gelatinblad i kallt vatten ca 5 minuter. Dessa ska sedan smälta i varm vätska och därefter blandas med/hällas på jordgubbar. Det blir dock en rinnig vätska i början så du måste ha en form med höga kanter!

• Thecookiemonsters

Hej, jag och min kompis skulle göra en rödavinbärspannackotta och och man behöver gelatinblad. Vi hittade ett gelatinblad och la det i kallt vatten men vi smälte inte det som det stod att man skulle göra! Min kompis ställde in den i mocron på 1 min och när hon tog ut det så var det helt smält och stenhårt, det hade fastnat i skålen. Men min kompis ville ha i det ändå så hon tog en kniv för att ta loss gelatinbladet... Så våran fråga är är det farligt att ha i det i en smet? På förpackningen så var det dekoration.

// anonym

??

Svar på tråden Gelatinblad, hur gör man?