• Anonym (D)

25 % risk att jag dör? Men enligt sambon är det honom det är fel på

Vet inte riktigt om jag ska lägga detta under kroppsligt, psykisk ohälsa, missbruk eller relationsproblem...

Jag och min sambo har varit tillsammans i 2,5 år, bott ihop i 2 år. Enda sedan vi flyttade ihop så har han haft en massa "problem". Vet inte hur jag ska förklara det riktigt.... Ont i magen, panikattacker, trött, deprimerad, tjock i halsen. Vi har åkt in till akuten en gång där det tog en massa prover och kom fram till att det bara var "stress"/"psykiskt". Senare gjorde han även en privat hälsokontroll som kostade ca 5000 kr och även den visade att allt var bra bortsett från B12 brist och höga kolesterolvärden.  

Strax efter denna gick han även till vårdcentralen där det testade glutenallergi och sköldkötterln. Han fick även göra en koloskopi. Han blev även sjukskriven ca en månad för utbrändhet och blev i samband med detta diagnostiserad med paniksyndrom. 

Vill även tillägga att han jobbar på ett mindre företag där många andra som jobbat där haft exakt likadana symptom pga stress. 

Hans symptom blir alltid bättre när han dricker alkohol för att sedan dagen efter bli värre än innan.

Jag själv har bojkottat alkoholen helt sedan drygt ett år tillbaka, då jag insett att det inte passar mig.

Däremot så röker vi cannabis. Hans symptom har oftast blivit bättre av att röka på, men nu på senaste tiden  har han börjat få panikattacker när han röker.  Ja och man kan undra varför han röker på fast han numera oftast bara mår dåligt...

Jag vet att cannabis hos en del kan utveckla paniksyndrom. Jag har själv känt av tendenser av det för flera år sedan.  Men numera har jag inte känt av det sedan jag började röka med sambon för va ett år sedan.

Nu till mig:
    I mars i år ungefär började jag känna av ett illamående och aptitlöshet. Sjukanmälde mig i 1,5 dagar.  Men det hjälpte ju inte direkt så efter det har jag fortsatt att jobba på som vanligt. Kan tillägga att illamående och aptitlösheten dämpades av cannabisen. Jag var självklart orolig och trodde att det var något fel på mig. Men min sambo förklarade för mig flera gånger att jag bara ska äta för det sitter bara i mitt huvud. 

I somras hade vi rökuppehåll och då fick jag sjuka smärtor i övre delen av magen i samband med måltider. Och han förklarade som vanligt att det bara satt i huvudet och att det berodde på cannabisabstinens och att det bara var att äta. Jag var ganska skeptisk till detta då jag haft uppehåll tidigare men aldrig känt några sådana smärtor tidigare. 

Resten av sommaren så fortsatte jag ha dessa smärtor om jag åt och inte hade rökt innan. Det  blev bara värre och värre. Jag bytte arbetsplats första veckan denna månad och det var ganska pinsamt med ätandet att jag knappt kunde få ner någonting. Jag röker självklart aldrig på under arbetstid eller liknande situationer. Det slutade en gång med att jag fick få in på toaletten och gråta av smärtan.

För tre veckor sedan var vi på en släktmiddag i min sambos hemort. Och middagen var ju som sagt jobbig för mig pga av mina "ätstörningar". Det slutade med att jag inte kunde sitta kvar vid bordet och gick ner och la mig och grät och skakade av smärta. Tillslut spydde jag och spyan var kaffesumpslikande dvs svart. En i sambons släkt är sjuksköterska och undersöker min spya efter att jag spytt andra gången och sedan tvingar de mig till akuten. Mina blodvärden var precis på nedre gränsen för ok så jag fick åka hem men det sa åt mig att direkt på måndag ringa till vårdcentralen så att det kan göra en utredning men att det antagligen var magsår. 

En vecka senare fick jag göra en gastroskopi och där kunde de se sår som dock såg ganska läkta ut enligt sambon. Jag hade själv fått lugnande inför undersökningen så jag minns inte så mkt själv. 

Jag inser nu att det måste vara magsåret som har besvärat mig i ca ett halvår och cannabis hade blivit självmedicinering mot symptomen.

Jag väntar fortfarande på svar av vävnadsproverna. Eller jag ringde igår och proverna hade kommit till vårdcentralen men sjuksystern kunde inget säga utan jag skulle ringa på måndag när läkaren hade telefontid. Jag hoppas att detta beror på deras rutiner och inte pga att det är något allvarligt.

Nu har jag läst att nästan en fjärdedel dör inom ett år efter att de behandlats för blödande magsår. Vilket gör mig lite orolig. Är sannolikheten 25% att jag dör inom ett år? 

Efter att ha berättat till min sambo så ringde han till sin kompis som läser till läkare och enligt honom så är det ingen som dör. Och han var sur på mig förr att jag hade läst att 25 % dör. 

Vill tillägga att jag inte googlade "dödlighet blödande magsår" eller något sådan utan läste vetenskapliga artiklar om upptäckten av magsårsbakterien Helicobacter pylori. Denna statistik kommer från Statens utvärdering av medicinsk hälsa och läkartidningen, svt och medicinskforskning centrum i ett län hänvisar till dessa siffror. Så det känns ju ganska pålitligt. 

Men enligt min sambo så är detta bara skit och jag ska inte tro på nåt jag läser på internet och han verkar inte alls bry sig. Istället pratar han om att han är så trött och att han tror han att har cancer. 

Detta krossar mitt hjärta att han inte tar mig på allvar. Speciellt efter att han han själv haft så mycket problem och jag verkligen uppmuntrat honom att kolla upp allting och tagit det seriöst. Men när det kommer till mig så är han helt oförstående.

Hade jag inte varit tillsammans med honom hade jag förmodligen utrett detta nogrannare tidigare, men det är svårt när någon ständigt skäller på en "att det bara är att äta för det sitter bara i ditt huvud", och då hade jag förmodligen kommit undan med ett icke-blödande magsår. 

Just nu känns det som att han är den mest egocentriska personen jag mött. Han har bara ögon för sig själv. Känns som att han inte bryr sig om mig alls.

Blev en lång historia...

Det jag vill ha råd om är:

1. Låter det helt fel med nästan 25% dödlighet efter blödande magsår?
    2. Borde man ha upptäckt cancer i dessa hälsokontroller hos min sambo? Eller kan man enkelt testa mot detta på VC?
    3. Funderar nu på att lämna min sambo då jag känner mig så sviken för att han inte tar mig på allvar. Är det fel/konstigt att jag tänker/känner så?

Tacksam för svar.

Om ni inte har något medicinsk forskning att referera till angående att våra besvär skulle ha med cannabisbruket att göra så kan ni hålla era åsikter angående cannabisbruket för er själva. 

• Svar på tråden 25 % risk att jag dör? Men enligt sambon är det honom det är fel på
  • Anonym

Du ska kräva behandling mot H. pylori inom det första kvartalet efter vårdtillfället för att minimera riskerna.

• N4L

Tack för svar.

Jag antar att det testat för det så får väl svar på det på måndag.

• Anonym (nej)

Då den absoluta majoriteten av de som drabbas och dör är över 75 så är inte risken för dig så stor som 25%.

• N4L

Vad anser du att risken är?
    Innan jag läste detta så tog jag inte detta så mkt allvarligare än en förkylning

• Anonym (snart ssk)

Oj, du verkar ha det tufft just nu.
    Jag är snart  utbildad ssk och vad jag har hört och lärt mig om blödande magsår så stämmer inte de uppgifterna som du har läst. Däremot om magsåret är obehandlat så kan jag tänka mig att risken för att dö är större. Du får gärna skicka mig de vetenskapliga artiklarna som du läst.

Jag tänker inte vara en moraltant och säga åt er att sluta röka, för det beslutet tar ni själva. Däremot finns det en ökad risk för att utveckla psykoser när man röker på, de psykoserna är ofta bestående. det finns medicinsk forskning på det.

Jag tror inte att din sambos besvär beror på cancer, men jag kan ju inte säga det säkert. Det känns som att efter alla kontroller så borde man ha hittat någon indikation. Efter hur du har beskrivit honom så verkar han ha psykiska problem som han kanske skulle behöva ha behandling för i stället för självmedicineringen

jag tycker inte alls att det är konstigt att du har tankar på att lämna din sambo. Han verkar ha väldigt fullt upp med sina egna tankar och känslor. Jag känner inte din sambo, men det kanske är bra om du tar upp det som du känner, att han inte tar dig på allvar. Det känns även som han lägger över sina egna tankar och känslor om sig själv på dig, det är väldigt vanligt förekommande när man själv inte vill ta tag i sina egna problem.

Hoppas att det löser sig för dig!

• N4L

Jag är ts, anonymiteten rök när jag svarar från iPhone

• Anonym

1. Du vet ju inte att du verkligen har blödande magsår?
    2. Du har haft kontakt med vården och hade du haft blödande magsår när du gjorde din undersökning så hade de inte skickat hem dig. Därför tycker jag verkligen inte att du ska sitta och tänka att det är 25 procent risk att du dör. Du har inga som helst belägg för det (du har ju inte ens fått tillbaka vävnadsproverna än).

3. Din kille kanske inte heller tycker att du ska ut något i förskott och därför inte kan ta dig på allvar innan ni fått svart på vitt vad som är fel?

4. Sluta röka på. Det är förmodligen det som gör att du blir så paranoid.

• dogcatbird

Din relation verkar vara dålig. Jag tycker du ska göra slut med motiveringen att du måste fokusera på dig själv och komma till rätta med magsåret.

han kommer snart att hitta någon annan som ska stötta honom i allt med olika sjukdomar han går och tänker på. Just DU är nog inte viktig vilket du börjat märka nu.

• N4L
    Anonym skrev 2012-09-29 12:36:46 följande:
    1. Du vet ju inte att du verkligen har blödande magsår?
    2. Du har haft kontakt med vården och hade du haft blödande magsår när du gjorde din undersökning så hade de inte skickat hem dig. Därför tycker jag verkligen inte att du ska sitta och tänka att det är 25 procent risk att du dör. Du har inga som helst belägg för det (du har ju inte ens fått tillbaka vävnadsproverna än).

3. Din kille kanske inte heller tycker att du ska ut något i förskott och därför inte kan ta dig på allvar innan ni fått svart på vitt vad som är fel?

4. Sluta röka på. Det är förmodligen det som gör att du blir så paranoid.
    1. En sjuksköterska konstaterade ju att det ja spydde upp var blod. 
    2. Nej såret blödde inte drygt en vecka senare vid undersökningen men det såg ju att jag hade flera sår. Menar du att det är på vävnadsproverna man ser om man haft ett blödande magsår? 
    3. Jag förstår själv att man inte kanske ska ta ut något i förskott. Men att påstå att ingen dör och börja babbla på om att han själv har cancer anser jag inte vara stöttande på något sätt.
    4. Snarare tvärtom. Hade jag inte rökt på och lindrat mina symptom hade jag förmodligen sökt hjälp tidigare och inte fått ett blödande magsår. Det anser jag vara det negativa i rökandet att man lindrar symptomen utan att få reda på orsaken.  
  • Anonym (nej)
    N4L skrev 2012-09-29 12:33:29 följande:
    Vad anser du att risken är?
    Innan jag läste detta så tog jag inte detta så mkt allvarligare än en förkylning
    Jag orkar inte leta rätt på det men enligt SBU som verkar trovärdiga så skriver de:

"I Sverige avlider en person i sjukdomen varannan till var tredje dag. Risken att få en blödning är störst för äldre personer. I befolkningen som helhet drabbas 38 personer per 100 000, men över 75 års ålder är motsvarande siffra 170."

Har man lite förståelse för statistik så kan man lätt utläsa att risken är väldigt mycket mindre för en ung person än för en äldre. Dessutom så säger statistiken att 25% dör inom ett år, men det står inte att 25% dör av det blödande magsåret inom ett år, en del av de döda har troligen trillat av pinn av andra, åldersrelaterade orsaker.

För övrigt skulle vården inte skickat hem dig efter två undersökningar om ditt tillstånd varit allvarligt.

Svar på tråden 25 % risk att jag dör? Men enligt sambon är det honom det är fel på