• vitatiger

Förkylningsastma blivit "vanlig astma"?

Sonen på 4 år fick diagnosen förkylningsastma när han var runt året. Det har varit många turer fram och tillbaka för att få medicineringen i balans. Det är väl egentligen bara det senaste året som vi tycker att det fungerat bra. Nu de senaste 3 veckorna har han börjat hosta jättemycket på nätterna och när han får airomir så försvinner hostan på mindre än 10 min.
    Han är inte förkyld nu och jag tycker inte att han har några symtom dagtid. kan detta vara ett tecken på att han börjar utveckla " vanlig astma" ? 

• Svar på tråden Förkylningsastma blivit "vanlig astma"?
  • Mormor07

Hej

Ja det där låter som att det övergått i vanlig astma, att han hostar på nätterna är ett symtom på det. Ta kontakt med barnläkare så snart som möjligt.

• Sixxty

Det är inte så att han håller på att bli förkyld? Kurar ni eller kör ni bara airomir vid behov?
    Att han hostar på nätterna behöver inte betyda att han fått "riktig" astma utan kan lika gärna vara en skov av förkylningsastma. Min som har förkylningsastma och har hosta som enda symtom.

Jag skulle ringa och prata med barnmottagningen om jag var du för att optimera medicineringen. Sen dröjer det nog några år innan någon kan säga om han kommer att få dras med astma eller om det växer bort.

• vitatiger

Vi kör underhållsdoser på flutide morgon och kväll. sätter in ökad dos vid första tecken på förkylning,(flutide x4) plus airomir då vid behov.
    han har inga förkylningssymtom alls... det är det som är lite lustigt.  

Får nog boka tid till hans astmaläkare för uppföljning! 

• Sixxty
    vitatiger skrev 2012-09-30 19:51:21 följande:
    Vi kör underhållsdoser på flutide morgon och kväll. sätter in ökad dos vid första tecken på förkylning,(flutide x4) plus airomir då vid behov.
    han har inga förkylningssymtom alls... det är det som är lite lustigt.  

Får nog boka tid till hans astmaläkare för uppföljning! 
    Det låter som en bra idé att boka läkartid. Men om han har sådana symtom borde ni väl börja en kur nu. Astmasymtomen i sig är ju ett förkylningssymtom om man har förkylningsastma.

Hoppas det löser sig. Astmahostan är så jobbig.
Svar på tråden Förkylningsastma blivit "vanlig astma"?