• Anonym (Ledsen)

Känner att det inte har tagit... (FET)

Vi har försökt i 5 år och gjorde vårt första IVF i våras (sökte hjälp för 4 år sedan men av olika orsaker har IVF dröjt). Blev jättemånga ägg och pga överstimulering fick jag inte tillbaka något.

Nu i lördags 22 sept var vi på kliniken och fick tillbaka två st embryon från frysen (inget av dem riktigt bra). Jag har testdag nästa lördag men jag bara VET att mensen kommer senast på torsdag. Känner det.

Av alla ägg (32 st) har det blivit noll, tre av de fem vi hade i frysen dog vid upptiningen. Är så ledsen över det här, vet att vi måste kontakta sjukhuset och dra igång med hela karusellen igen... Nu har vi dessutom fått lite ändringar i jobb som gör att det kommer bli sjukt stressigt att ta sig till kliniken för alla besök under behandlingen, de kommer dessutom säkert bli fler eftersom man måste stimulera försiktigare nästa gång.

Jag undrar hur man någonsin ska kunna bli gravid om kroppen alltid bestämmer sig redan en vecka efter ÄL att den inte är gravid? För vad finns det annars för förklaring till att man får mensvärk/pms ungefär en vecka innan mens? Alltså varje månad, även då jag inte försökt bli gravid). Allt jag hittar om hur ägget fäster i livmodern talar för att det går flera dagar till, alltså har embryot ingen chans för kroppen har redan gett upp och börjat förbereda mens?!?

Jag skriver inte det här för att få höra att mensvärk kan vara graviditet, för det finns ingen chans i världen att värk pga graviditet kommer redan några dagar efter återföring av embryo, kroppen vet inte om att embryot är där inne ens!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-29 18:51
    För att inte förvirra:

Jag började känna att mensen var på g inom en vecka redan i onsdags eller torsdags, alltså på RD 6 om man räknar ET som dag 1.

Detta stämmer exakt med hur det brukar kännas för mig i en normal icke-gravid cykel.

• Svar på tråden Känner att det inte har tagit... (FET)
  • Momalicious

Jag har aldrig gjort ivf men tycker ändå inte du ska ta ut nåt i förskott. Den månaden jag blev gravid var jag helt säker på att det inte blivit något, helt bombsäker. Och jag var gravid. Jag håller tummarna att du har fel och är gravid!

• fågelblå

Hej!

Jag har gjort 3 ET och flera FET. Innan ivf-karusellenråkade jag ut för ett utomkvedskap och operationen i samband med det ledde till ärrbildningar som gett mig diverse besvär. Ärrbildningarna har bl.a "levt med" menscykeln och jag har haft endometriosliknande smärtor i samband med ägglossningen och innan och under mensen. I samband med varje försök har jag fått ont innan mens och vetat att det är kört. Har verkligen inte kännats särskilt uppmuntrande då man hunnit ruva några dagar bara.

Vid mitt sista FET fick jag ont som vanligt redan några dagar efter återföringen. Kände att jag ville ge upp där och då så jag slutade ta mina vagitatorer. Min läkare försökte övertyga mig om att äggen inte ens hunnit fästa och att kroppen inte "visste" att den var gravid än men jag kände lika starkt som du att det inte fanns något hopp längre.

Ändå var jag gravid och med tvillingar dessutom. De fyller snart två år och är levande bevis på att jag trots allt hade helt fel då jag "visste" attt det var kört.

Hoppas på ett liknande lyckligt slut för dig!

• Anonym (Ledsen)

Tack ni som svarat, det är faktiskt uppmuntrande att höra att det kan funka även om man tror det är helt kört! Jag har svårt att känna hopp just nu men det är ju inte så många dagar kvar av den här oron, får försöka koncentrera mig på annat även om det är svårt.

Tack igen, ska uppdatera senare i veckan!

• Anonym (Ledsen)

Jahapp, då kom mensen.

På dag 25 kom den, brukar annars vara dag 27-28. Jag ska självklart ta ett test på min TD (lördag) men det känns rätt meningslöst, räknar loppet som kört nu.

Ringde kliniken för att skriva in oss i IVF-kön (nytt landsting pga flytt) och upptäckte att det inte gick att komma fram i telefonkön trots över 20 min väntan... Så trösten att i alla fall ha tagit tag i det uteblir... Jättesvårt att gå undan och prata i telefon ostört på mitt jobb också, telefonrummen är bara ljuddämpande men man hör allt som sägs om man är intresserad.

Fan jag vill bara klaga nu, är så ledsen för att det inte blev något och för att vi måste börja om från början! Kändes liksom att det hade varit "rättvist" att äntligen få bli gravid efter att ha varit med om att bli överstimulerad i våras (var riktigt sjuk). Men det finns väl ingen rättvisa i det här.

• Flisan79

Jag vet precis hur du känner och hade samma känsla vid våra ivf. Mensen kom som en klocka. Jag kände i hela kroppen att det inte fungerade.

Har det hittat någon orsak till er barnlöshet eller är den oförklarlig?

• Anonym (Ledsen)
    Flisan79 skrev 2012-10-02 15:43:41 följande:
    Jag vet precis hur du känner och hade samma känsla vid våra ivf. Mensen kom som en klocka. Jag kände i hela kroppen att det inte fungerade.

Har det hittat någon orsak till er barnlöshet eller är den oförklarlig?
    Ja den är oförklarlig och det finns väl egentligen inte så mycket att spekulera kring när det gäller orsak. Jag är 79:a (som du?) så åldern har väl inte varit något problem även om man såklart börjar oroa sig för det från och med nu. Men enligt provet man tar (AMH?) skulle jag ha långt kvar till klimakteriet i a f, hade 3,6 vilket tydligen var bra för min ålder.

Lyckades ni till sist och i så fall hur? Var er barnlöshet också oförklarlig?
  • Flisan79

Vi var oförklarlig barnlösa i 7 år (började försöka tidigt). Efter ca 2 år gjorde vi 3 ivf som alla misslyckades trots "guldägg", låg ålder osv. Fick inga svar på varför det inte fungerade och hade inte råd med fler försök.

Blev medlem på fl 06 för att hänga i trådar för barnlösa. Hittade då info om "naturpreparat" osv. Tog till mig av lite olika "trix" och gjorde en egen "hemmakur". Pang!! På första försöket blev jag gravid. Jag fattade inte förren mensen missat 2 ggr. Vågade inte tro. Hade massa symtom men trodde kroppen jävlades med mig.
    Idag har vi tre barn. 5, 3 och 1 år gamla. Alla gjorda med samma kur. Jag vet inte själv vad som eg hjälpt men är så jävla glad att jag provade. Att jag inte gav upp. Man tror så lätt att om inte specialläkare på fertilitetskliniken på Karolinska i Stockholm kan lyckas så är det tvärkört. Men så var det inte.

Har min historia kvar i min pres. Även det jag skrev när jag först blev medlem. Där står även vår "kur".

• Anonym (Ledsen)
    Flisan79 skrev 2012-10-02 17:54:46 följande:
    Vi var oförklarlig barnlösa i 7 år (började försöka tidigt). Efter ca 2 år gjorde vi 3 ivf som alla misslyckades trots "guldägg", låg ålder osv. Fick inga svar på varför det inte fungerade och hade inte råd med fler försök.

Blev medlem på fl 06 för att hänga i trådar för barnlösa. Hittade då info om "naturpreparat" osv. Tog till mig av lite olika "trix" och gjorde en egen "hemmakur". Pang!! På första försöket blev jag gravid. Jag fattade inte förren mensen missat 2 ggr. Vågade inte tro. Hade massa symtom men trodde kroppen jävlades med mig.
    Idag har vi tre barn. 5, 3 och 1 år gamla. Alla gjorda med samma kur. Jag vet inte själv vad som eg hjälpt men är så jävla glad att jag provade. Att jag inte gav upp. Man tror så lätt att om inte specialläkare på fertilitetskliniken på Karolinska i Stockholm kan lyckas så är det tvärkört. Men så var det inte.

Har min historia kvar i min pres. Även det jag skrev när jag först blev medlem. Där står även vår "kur".
    Jag brukar va så skeptiskt till allt sånt men nu har det faktiskt kommit till ett läge då ja skulle kunna testa. Läste om kuren och den låter ju inte så avancerad, inga konstiga preparat.

Hur många månader åt ni den innan du blev gravid?

Tack för att du delar med dig, det tröstar att andra har varit i samma situation men lyckats få barn!
  • Flisan79

Första barnet åt jag kuren 1,5 mån innan jag blev gravid. Andra barnet åt mannen bisolvon pga en förkylning så hon var oplanerad. Tredje barnet tog på försök 3 men försök 1 med kuren.

• Anonym (Ledsen)
    Flisan79 skrev 2012-10-03 00:15:51 följande:
    Första barnet åt jag kuren 1,5 mån innan jag blev gravid. Andra barnet åt mannen bisolvon pga en förkylning så hon var oplanerad. Tredje barnet tog på försök 3 men försök 1 med kuren.
    Vi har börjat testa din kur nu, har inte ens lyckats komma fram i telefonkön till kliniken så det finns tidGlad.

Blev att vi började på CD3.

Rent logiskt tycker jag inte att det är någon vits att mannen tar något annat än Bisolvon, eftersom påverkan på spermierna (zink mm) tar flera månader (de tillverkas långsamt). Men nu kör vi hela kittet.

Jag återkommer med eventuella resultat. Skulle nästan bli arg om jag blev gravid av detta, jag har läst om Bisolvon på FL i 5 år och hela tiden tänkt att det bara är slumpen att vissa blir gravida just den månaden. Har t o m frågat läkare men de säger att problem som beror på "fel" i sekreten är så pass jätteovanliga att det är inget man undersöker i en utredning.

Testade förresten negativt idag, väldigt skönt att mensen kom innan så att spänningsmomentet och besvikelsen uteblev denna fredag.
  • Flisan79

Jag önskar dig lycka till. Sen skulle jag rekommendera att köra på med detta kanske tre gånger eller nåt. Fungerar det inte så prova något annat typ bidrottningsgele, gelatin 25, apiforse osv. Det var nämligen min tanke när jag började. Att prova allt medans jag väntade på att ha råd med fler ivf. Man har ju inget att förlora sas.

Jag har ett svagt minne av att min fertilitetsläkare nämnde bisolvon som något han själv hört av många hjälpt och fick förklarat om teorin om sekreten. Han påstod tvärt om att det troligen var ett ganska vanligt problem. Men då och där lyssnade jag bara halvhjärtat eftersom att vi ju skulle få hjälp med "bättre" metoder ;-P

Svar på tråden Känner att det inte har tagit... (FET)