• Anonym

Någon som vet? Läsa upp behörighet

Hej!
    Är utbildad lärare F-6 i matematik och svenska. Även utbildad i NO och SO år f-3. Undrar nu om det går att söka kurser för att komplettera upp min behörighet utan att gå genom lärarlyftet då jag inte har en fast anställning så kan det bli svårt att få skolan att godkänna något sådant just nu. 

• Svar på tråden Någon som vet? Läsa upp behörighet
  • Kodia

Om du har ett längre vikariat kanske det går ändå. Nu innebär inte lärarlyftet att man är ledig från jobbet, utan om du hittar en kurs som är på distans läser du på din fritid. Då blir det ju ingen belastning för skolan, utan tvärtom får de 500-1000:-/poäng du tar.

I annat fall kanske du kan hitta någon annan kurs, men de är svårare att hitta på distans.(om det nu är så du vill läsa) 

• PrickenoGrodan
    Kodia skrev 2012-09-29 23:46:19 följande:
    Om du har ett längre vikariat kanske det går ändå. Nu innebär inte lärarlyftet att man är ledig från jobbet, utan om du hittar en kurs som är på distans läser du på din fritid. Då blir det ju ingen belastning för skolan, utan tvärtom får de 500-1000:-/poäng du tar.

I annat fall kanske du kan hitta någon annan kurs, men de är svårare att hitta på distans.(om det nu är så du vill läsa) 

Fast är det inte det som är vitsen att du inte ska arbeta heltid medan du pluggar.

Jag har läst vanliga kurser på högskolan/universitetet flera gånger sedan jag var klar med utbildningen 2004. Man får hitta kurser med ett upplägg som funkar.
  • Kodia
    PrickenoGrodan skrev 2012-09-30 21:11:37 följande:

Fast är det inte det som är vitsen att du inte ska arbeta heltid medan du pluggar.

Jag har läst vanliga kurser på högskolan/universitetet flera gånger sedan jag var klar med utbildningen 2004. Man får hitta kurser med ett upplägg som funkar.

Om man jobbar heltid eller inte är väl upp till en själv. Skolan kan ju också bestämma att man får nedsättning i tjänst, men det Lärarlyft som är nu innebär ju inte att skolan får någon större ersättning, så att läraren kan tex. jobba 50%. TS skrev att hennes skola knappast skulle låta henne söka Lärarlyftet, men då skrev jag att hon kunde kolla - eftersom det inte innebär någon kostnad för skolan borde de inte ha något emot det.
  • Anonym

Självklart innebär det en kostnad för skolan om ts ska börja jobba 50% och studera med lärarlyftet. Skolan måste betala en vikarie som kan täcka upp.

• Kodia
    Anonym skrev 2012-10-01 12:46:56 följande:
    Självklart innebär det en kostnad för skolan om ts ska börja jobba 50% och studera med lärarlyftet. Skolan måste betala en vikarie som kan täcka upp.

Men grejen är ju att det nya Lärarlyftet inte ger samma förmåner som det gamla, och få skolor låter lärare få nedsättning i sin tjänst. Därför blir det ingen kostnad. Det förutsätter ju att TS kan och vill studera utan att gå ner i tjänst, men det har hon ju inte skrivit något om.

Jag läser en kurs via Lärarlyftet nu, på distans, och får ledigt ett par dagar/termin (hoppas jag) utan löneavdrag, samt en del kurslitteratur. De kostnaderna täcks av det bidrag som skolan får. (15 000:- för 15 poäng)  
Svar på tråden Någon som vet? Läsa upp behörighet