• Anonym (:*()

Gallblåsecancer, hjälp mig tyda!!

Jag har varit på ultraljud och utredningar för gallsten.
    Läkaren sa även att gallan såg illa ut och var typ skrumpen.
    Även att det var en viss väggförtjockning.

Jag kommer opereras i veckan.
    Nu till min idiot som jag är så har jag googlat på detta.
    Och anledningen till att jag inte kan somna!

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=478
    http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1242 

Har jag cancer i någon form?! Och är det så att jag har 25%risk att den är dålig då?!

:'( 

• Svar på tråden Gallblåsecancer, hjälp mig tyda!!
  • litettrassel

andas och ta det lugnt! det är många friska människor som har problem med gallan och gallstenar. Min mamma opererade sin för två år sedan efter att hon fått åka in till sjukhus akut med magvärk som gjorde att hon inte kunde stå upp. Hennes enda förlust är att hon inte kan äta kokta ägg.

Hur gammal är du? Om du är 40år och äldre ökar risken för gallsten, har du använt p-piller? varit glad i alkohol och konsumerat mycket mer än genomsnittet? varit gravid?

utav alla operationer de gör per år hittar de 6-7 gallblåsor med cancertumörer i. Har du känt dig trött och hängig? har du förstorade lymfkörtlar dvs känner du nått när du sveper på deo under armarna på morgnarna?

Är det nej på dem så är det väldigt minipytteliten chans att de skulle hitta nånting annat en en gallblåsa som inte trivs med livet för att dens funktion inte är vad den har varit.

Förstår att det är jättejobbigt men det du måste göra nu är att vila och samla kraft inför operationen så att du kan återhämtar dig snabbt.

Håller tummar och tår för att allt går bra!!!

mvh litettrassel

litettrassel skrev 2012-09-30 04:25:57 följande:
    andas och ta det lugnt! det är många friska människor som har problem med gallan och gallstenar. Min mamma opererade sin för två år sedan efter att hon fått åka in till sjukhus akut med magvärk som gjorde att hon inte kunde stå upp. Hennes enda förlust är att hon inte kan äta kokta ägg.

Hur gammal är du? Om du är 40år och äldre ökar risken för gallsten, har du använt p-piller? varit glad i alkohol och konsumerat mycket mer än genomsnittet? varit gravid?

utav alla operationer de gör per år hittar de 6-7 gallblåsor med cancertumörer i. Har du känt dig trött och hängig? har du förstorade lymfkörtlar dvs känner du nått när du sveper på deo under armarna på morgnarna?

Är det nej på dem så är det väldigt minipytteliten chans att de skulle hitta nånting annat en en gallblåsa som inte trivs med livet för att dens funktion inte är vad den har varit.

Förstår att det är jättejobbigt men det du måste göra nu är att vila och samla kraft inför operationen så att du kan återhämtar dig snabbt.

Håller tummar och tår för att allt går bra!!!

mvh litettrassel
    Tack för svaret!

Men det jag googlat om är just denna väggförtjockning som jag har och på de länkarna står det att i 25%av fallen så förekommer cancer :(
    Så då är det 1på4 av "oss" som får cancer.
    Och vi har mkt cancer i släkten, vet dock inte om det är just där i magen.

Och jag stämmer in på många av de symtomen... :( 
  • Anonym (X)

Om de hade trott att du hade haft cancer hade de inte opererat dig för en pyttesak som gallsten!

Men hade jag varit du hade jag nog krävt att få en gastroskopi före op, om du inte fått det. För då kan man ju veta med större säkerhet.

• Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2012-09-30 10:51:31 följande:
    Om de hade trott att du hade haft cancer hade de inte opererat dig för en pyttesak som gallsten!

Men hade jag varit du hade jag nog krävt att få en gastroskopi före op, om du inte fått det. För då kan man ju veta med större säkerhet.
    Inser att jag uttryckte mig oklart, jag menar att man ska utesluta att det är något i magtarmkanalen, som kan ge liknande symtom.

En pyttesak?!
    Jag har haft sista månaderna, med bra kost, ca 1-2anfall i veckan. Och med den medicinen som gör mig utslagen i 2dgr så kretsar allt kring detta! Och ingen annan medicin fungerar heller :/

Och jag har gjort ul vart det syntes tydligt att jag hade en hel del gallstenar och väggförtjocknad.

Har du själv haft ett gallstensanfall?
    Då vissa säger att detta gör mer ont än att föda barn.. Och jag har gjort/haft  båda sakerna och jag instämmer med dom! 

Svar på tråden Gallblåsecancer, hjälp mig tyda!!