• Anonym

    Om man ej kan låta förlossningspersonal göra undersökningar...?

    En vag förlossning för 6 år sedan. Hemsk upplevelse. Ett jättefint, lugnt och tryggt snitt efter det. Gravid igen - har nu fått för mig att jag vill föda vaginalt. Varför? Inte en aning! Hämndlust/revanchsug?

    Oavsett så har jag otroligt svårt att tänka mig hur jag ska förmå mig att tillåta gynundersökningar. Var med om mycket då för 6 år sedan, speciellt en vaginal undersökning mot min vilja som har förstört mycket efteråt. (sexliv, besök hos mvc cellprov osv)

    Nu är jag äldre, mer erfaren, påläst och sambon är medveten om mina önskningar och krav. Första gången vågade inte han heller säga ifrån till allt dom tvingade mig igenom, nu är han taggad att skydda mig.

    Jag tänker vara hemma så länge som möjligt i förlossningen, vet ju av erfarenhet att det inte finns nån hjälp mot smärtan som fungerar för mig (testade EDA- noll effekt, morfin, akupunktur, och aldels för mycket lustgas). Sen ska jag åka in så sent som möjligt och säga till dom att det nyss startat så jag får vara ifred på rummet och föda själv. Utan elaka bm eller massa apparater, bara med sjukvården nära nog OM vi märker att någonting avviker (blödning, bebis fastnar el dyl).

    Får man avböja, undersökningar, CTG osv och helt enkelt bara finnas i deras lokaler i stället för hemma?

    Vad händer om dom anser att jag ska akutsnittas och jag vägrar? Dom KAN väl inte göra det ändå? Dom har ju inga medel att söva mig mot min vilja på förlossningen? 

Svar på tråden Om man ej kan låta förlossningspersonal göra undersökningar...?