• Anonym (Rent hus!)

Varför har en del så lortigt och stökigt hemma?

Ibland när jag kommer hem till andra människor så slås jag av hur lortigt och stökigt en del människor har det. Varför? Och det gnälls massor över att man inte hinner städa etc. Och jag förstår verkligen inte?! Vi har ett stort hus (tvåplans), två barn, heltidsjobb med allt vad det innebär. Vi lägger ca 15 min per dag (på veckorna) på att "städa" här hemma, och vi har det alltid rent och snyggt. Jag skulle aldrig behöva skämmas om någon kom oanmäld hem till oss. Ni klagar på att tiden inte räcker till. Men seriöst, 15 min/dag - har ni inte det? På helgerna lägger vi kanske 30-45 min/dag. Mer behövs inte för att få hela huset rent.

Vad är det som tar sådan tid, som gör att ni inte hinner ha det städat hemma??? Jag menar inte att man måste ha det kliniskt rent och skinande blankt, men man behöver ju inte ha det lortigt och rörigt?   

• Svar på tråden Varför har en del så lortigt och stökigt hemma?
  • sextiotalist

Lortigt kan jag hålla med om att det inte behövs, men rörigt det ser jag inga som helst problem med. Jag trivs nog bättre att komma hem till en som har rörigt än en som ständigt har allt undanplockat

• mammis76

Hur hinner ni städa ett stort hus på 15 min om dagen ?
    Vi röjer varje kväll men tyvärr så blir det lortigt igen under dagen då vi är 5 personer o en katt som drar in massor !
    Alla hinner inte dom ni , vi jobbar , träningar med barnen o andra aktiviteter tar oxå tid !

• Tjohalia

Oj du måste vara effektiv. För mig tar det betydligt mer tid att städa. Toaletter ska hållas efter, middan ska städas undan, hallen ska hållas ren, barnens rum (leksaker), sängar som ska bäddas, kläder ska stoppas i tvättkorgar eller garderober, tvätt som ska vikas osv. Men det kanske beror på vad man räknar som att städa? För att hålla efter snyggt så måste jag nog lägga minst en timma/dag. Den tiden och orken har jag inte alltid. Just nu är det så skitigt och stökigt att jag kommer lägga hela dan på att städa. Men sen blir det ju lite enklare att hålla efter. Jag har dock märkt att sackar jag efter några dagar så hopar det sig väldigt snabbt. Men nej, orken finns där helt enkelt inte alltid och vi prioriterar nog olika. För mig är det inte viktigast i världen att hemmet är snyggt, vi ska orka med vardagen utifrån våra villkor. Vissa dagar är barnen jättetrötta (tidiga morgnar) så det är viktigare för oss att krypa ner i soffan och se bollibompa tillsammans än att städa och fixa tvätt efter middagen. Jag vill också ha det snyggt runt mig, men orkar helt enkelt inte alltid. Och då får jag ju leva med koncekvenserna.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • La Lola

Lortigt och stökigt är två olika saker.

Menar du verkligen Ts att så många har det skitigt hemma?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym

Det tar ju mer än 15min att dammsuga ett helt hus? och damma...

• Kjellgren

Grattis, TS, till att du har det liv du önskar dig. Personligen hade jag gärna haft det mer välstädat men prioriterar annat framför städning. *drömmer mig tillbaka till när vi hade städhjälp*

• Popetotrora

15 minuter? Hinner du plocka undan, tvätta, hänga tvätt, sortera strumpor, kasta reklam och skit. Torka stolar, väggar, skåpsluckor, städa toan, dammsuga, damtorka och våta golven på 15 minuter?

Jag har 5 barn, alla under 10  år. Det ser fint ut hos oss men inte tar det 15 minuter .   

• sextiotalist
    Popetotrora skrev 2012-09-30 09:42:52 följande:
    15 minuter? Hinner du plocka undan, tvätta, hänga tvätt, sortera strumpor, kasta reklam och skit. Torka stolar, väggar, skåpsluckor, städa toan, dammsuga, damtorka och våta golven på 15 minuter?

Jag har 5 barn, alla under 10  år. Det ser fint ut hos oss men inte tar det 15 minuter .   

torka väggar !!??!! Det gör man ju endast om det är smutsigt eller om man skall flytta. Jag har inte torkar många väggar i mina dar och skåpluckor endast om de är smutsiga och vid storstädning.
  • Regnig måndag

Bor du i en skokartong?

Om jag också gjorde det skulle det räcka med 15 minuter om dagen men nu gör det inte det eftersom jag bor i ett slott i jämförelse.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Popetotrora
    sextiotalist skrev 2012-09-30 09:46:38 följande:

torka väggar !!??!! Det gör man ju endast om det är smutsigt eller om man skall flytta. Jag har inte torkar många väggar i mina dar och skåpluckor endast om de är smutsiga och vid storstädning.

Du skulle se mina väggar i köket efter frullen haha Här vällts det ut minst ett glas oboy varje morgon. På mina väggar har jag hittat spagetti, oboy, senap allt! Jag måste torka mina vita väggar och stolar varje dag

Men så har jag också 5 barn under 10 år. 2 åringen får köttfärs på händerna och sen ska hon ner från stolen och hinner med en det avtryckj här och var innan vi når badrummet  
Svar på tråden Varför har en del så lortigt och stökigt hemma?