• Anonym

Hur sköta en separation på bästa sätt?

Jag och min sambo ska separera. Vi har hus och 2 barn på 2 och 4 år. 
    Vad är bästa alternativet? Att vi säljer huset och tar varsin lägenhet nära varandra, eller att jag tar en lägenhet i närheten och han har kvar huset?
    Borde det inte bli bättre att sälja huset än att barnen en dag kommer hem och ser att alla mina saker är borta.
    Min sambo vill ha kvar huset, men jag kan tycka att det vore bästa för alla att få en nystart.

När mina föräldrar skiljde sig behöll min pappa huset och jag och mamma flytta till en lägenhet. Tyckte själv att det var jobbigt att gå hem till pappa. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur sköta en separation på bästa sätt?
  • Anonym (trygghet)

Jag tänker som så att huset är en trygg plats för barnen där de känner sig hemma så det kan vara bra att få behålla den tryggheten istället för att få två nya hem samtidigt.

Sen måste ni väl berätta för barnen att du ska flytta/ni ska separera och inte bara göra det och de upptäcker att dina saker är borta.

• mamaleona

om mannen har möjlighet att behålla huset, då tycker jag det vore jättebra. En trygghet, någonting som är sig likt, för barnen. Kanske det bara är du som tror det blir jobbigt för dom. Bra att ni försöker göra det bästa av situationen, håll den linjen även i fortsättningen så blir slutresultatet bra ska ni se. Kom ihåg att aldrig prata sk.t om den andra föräldern, håll det ni lovar inför barnen och sätt er själv o era planer på sista plats, var flexibla och finns där för barnen även om det är er sk lediga helg / dag. Utmaningar kommer det att bli, senast den dagen då en ny partner kommer med in i bilden men med rätt inställning blir det bra. Lycka till.

• Anonym (skilsmässbarn)

Om mannen vill behålla huset så får han väl gära det, men lösa ut dig. Ta dit nån som gör en marknadsvärdering alternativt sätt ut huset på marknaden så får han köpa det på amma villkor som nån annan. 

Min pappa bodde kvar i huset när mina föräldrar skildes. Det hade inget med vart jag valde att bo att göra. 

Jag tror inte eventuella problem ligger i om någon bor kvar i gamla bostaden eller inte utan snarare hur föräldrarna sköter skilsmässan i stort.   

• Anonym (Lite samma)

Hej!
    Jag tror det absolut viktigaste är att separationen sköts snyggt, dvs lugnt och sansat och att föräldrarna värnar om barnen och inte baktalar varandra. Sorgen över separationen måste man ju igenom, barn som vuxen.

Jag och min man ska skiljas. Papprena inskickade men vi bor ännu under samma tak. Jag ska försöka bo kvar i huset och mannen köpa lägenhet i närheten. Vi tänker att det b lir mindre dramatiskt för barnen på det sättet. Sen, om det blir för tungrott för mig att bo själv i huset så kanske jag säljer så småningom. Men då har ju barnen vant sig vid pappas lägenhet, så det blir inte så stor omställning då.

Min man tycker det ska bli skönt att börja om i en ny lägenhet. Jag tycker det känns skönt att bo kvar. Så även för oss vuxna är denna lösning bäst.

Men som sagt, vi är inte där ännu. Det visar sig hur det blir.

Svar på tråden Hur sköta en separation på bästa sätt?