• Anonym (Studier)

Räkna ut förädlrapenning vid ojämn lön?

Jag har ett heltidsjobb inom bemanning där lönen varierar från månad till månad beroende på antal dagar det är i månaden. Sen utöver det jobbar jag extra på ett annat jobb och bransch som "sjukvikarie" kanske 3 dgr extra i månaden( det är inget fast jobb och jag har ingen anställning där utan jag kan tacka ja om jag vill jobba, så är lite olika från månad till månad) men ca 3 lördagar extra i månaden lägger jag på det och det är något jag kommer att fortsätta med. Men hur kommer min föräldrapenning räknas ut? Kommer den baseras 75% på hela min årsinkomst. Eller bara på mitt heltidsjobb?

Sen undrar jag också om jag börjar studera och tar ut studiebidrag och har vilande SGI. Om jag då skulle jobba extra vid sidan av mina studier under säg 6 månader 2-3 dgr i veckan. Kommer SGIn räknas om på det då och sänkas elelr får jag behålla min gamla SGI som jag hade före jag började studera?

• Svar på tråden Räkna ut förädlrapenning vid ojämn lön?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om extrajobbet är stadigvarande, du har haft det minst 6 månader, eller är ett återkommande arbete, kan du räkna med det i din sjukpenninggrundande inkomst (sgi).

Eftersom inkomsten är oregelbunden kommer den att beräknas på ett genomsnitt av till exempel sex månader.

Om du studerar och har en vilande sgi och arbetar under studietiden kommer du att få en studietids sgi, och den vilande sgi:n ligger kvar.

Hälsningar

Ebba, handläggare

• Anonym (Studier)

Men om jag jobbar extra medan jag studerar och blir gravid och skall ta ut föräldrapenning. Kommer jag få en föräldrapenning som baseras på den jag hade före jag studerade. Eller kan den räknas ner och baseras på det jag jobbar exta vid sidan av studierna?

• Försäkringskassan

Hej igen,

Om du bara arbetar extra och skyddar den tidigare SGI som du haft så är det den tidigare som din föräldrapenning kommer att baseras på.

Hälsningar

Petra, handläggare

• Anonym (Studier)

Ok. Tack!

Svar på tråden Räkna ut förädlrapenning vid ojämn lön?