• Anonym

5 årig flicka (ha i munnen, tugga på saker)

Hej på er som läser det här! Jag har en 5 -årig flicka, jag undrar om någon annan känner det jag vill berätta?
    Min flicka stoppar och har allt i munnen
    Vi håller på att bli tokig på henne snart, man kan tycka att det låter löjligt men vi är faktiskt oroliga! Antingen kan det ju vara farliga saker hon får tag på och stoppar  i munnen eller lite större saker som råkar åka ner i halsen och fastnar

Hon har behov att att bita/ha något i munnen, gärna tugga i gummi, det verkar hon tycka är skönt?

En dag tuggade hon på/hade en mutter i munnen, en annan dag två pottekulor/glaskulor, en annan dag en söndrig ballong  

• Svar på tråden 5 årig flicka (ha i munnen, tugga på saker)
  • Anonym (Mia)

Har precis samma problem med vår dotter. Hon har tappat några av sina mjölktänder och nya har börjat komma upp, är rädd att hon ska skada dom

• Eema

Har själv ingen erfarenhet av egna barn... MEN läste en psykologikurs för något år sedan där de tog upp olika faser under ett barns uppväxt där en av dem kallas den "orala fasen". (Googla det.. minns inte så mycket)
    De stoppar det mesta i munnen och det är en viktig fas. Konsekvens av att de inte får göra det är att de har lättare för att börja bita på naglar när de är äldre eller liknande.  

Sen är det väl lite läskigt om det är saker de sätter i halsen....
    Men lycka till! 

• Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2012-09-30 17:59:30 följande:
    Har precis samma problem med vår dotter. Hon har tappat några av sina mjölktänder och nya har börjat komma upp, är rädd att hon ska skada dom
    Jaha, åh så jobbigt, vår tjej kommer väl också nu snart börja tappa sin mjölktänder
  • Anonym
    Eema skrev 2012-09-30 18:02:55 följande:
    Har själv ingen erfarenhet av egna barn... MEN läste en psykologikurs för något år sedan där de tog upp olika faser under ett barns uppväxt där en av dem kallas den "orala fasen". (Googla det.. minns inte så mycket)
    De stoppar det mesta i munnen och det är en viktig fas. Konsekvens av att de inte får göra det är att de har lättare för att börja bita på naglar när de är äldre eller liknande.  

Men lycka till! 
    Men lycka till! Jaha okej, trodde den orala fsaen var när de var sådär små och stoppar allt i munnen, ska googla på det, tack!
  • Anonym

Fråga henne om hon vill ha en bitring? För det är skönt att bita. Det finns enkla varianter i gummi.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-01 06:53:35 följande:
    Fråga henne om hon vill ha en bitring? För det är skönt att bita. Det finns enkla varianter i gummi.
    Hon har fått ett bitarmband på bup från arbetsterapeuten, det är egentligen ett sådant där band som man tränar med som de knutit i hop som ett armband.
Svar på tråden 5 årig flicka (ha i munnen, tugga på saker)