• häjhäj

Lergryta

Jag har en lergryta som just nu bara står och samlar damm. Inspirationen till att använda den är inte på topp och det är där ni kommer in i bilden Hjälp mig genom att skriva ner era goda tips här i tråden så jag får användning av grytan

• Svar på tråden Lergryta
  • CookieKaka

Ta en hel färsk kyckling, olika rotfrukter i klyftor, klyftad lök och hela vitlöksklyftor. Lägg rotsakerna i botten och kycklingen ovanpå, salta och peppra rikligt på kycklingen, pressa en hel citron över alltihop och några droppar kinesisk soja som du smörjer in kycklingen med. Ställ in i kall ugn i ca 1,5 timmar (låt grytan dra i kallt vattenbad 30 min före) när kycklingen är genomstekt så ställ åt sidan. Blanda en burk crème fraîche med en dl sweetchilisås och en pressad lime. Servera med bröd å sallad! Super gott!

• CookieKaka

Glömde skriva att jag brukar fylla innandömet på kycklingen med färsk timjan oxå.

• MissFrost

Brukar göra köttgyta, baconlindad köttfärslimpa eller helstekt kyckling i lergryta. Lasagne blir också jättegod i lergrytan.  Stekar funkar också kanon att göra i lergryta. 

• Ramborg

Ställ lergrytan i vatten.

Ta en hel kyckling (tinad).

Krydda kycklingen med grillkrydda.

Töm ut vattnet och lägg i kycklingen med bröstet uppåt.

Ställ grytan i kall ugn. Sätt den på 250 grader.

Efter 40 minuter, häll av vätskan från grytan (detta blir supergod sås med lite creme fraiche och en toppredning).

Lägg tillbaka kycklingen i grytan, fyll på med babytomater, sockerärtor, champinjoner, lök och vad du gillar.

Efter ytterligare 15 minuter i ugnen, titta på kycklingen. Om det behövs, ta av locket så det blir fin färg.

Klart efter omkring en timme i ugnen. Servera med ris.

Finessen med lergrytan är att du knappt kan misslyckas. Och du behöver inte vakta maten så noga för det blir inte torrt eller bränt.

42.
  • häjhäj

Tack för alla tips! Fortsätt gärna med fler...

Svar på tråden Lergryta