Lergryta
Jag har en lergryta som just nu bara står och samlar damm. Inspirationen till att använda den är inte på topp och det är där ni kommer in i bilden Hjälp mig genom att skriva ner era goda tips här i tråden så jag får användning av grytan
Jag har en lergryta som just nu bara står och samlar damm. Inspirationen till att använda den är inte på topp och det är där ni kommer in i bilden Hjälp mig genom att skriva ner era goda tips här i tråden så jag får användning av grytan
Hel kyckling med majskorn
Ta en hel färsk kyckling, olika rotfrukter i klyftor, klyftad lök och hela vitlöksklyftor. Lägg rotsakerna i botten och kycklingen ovanpå, salta och peppra rikligt på kycklingen, pressa en hel citron över alltihop och några droppar kinesisk soja som du smörjer in kycklingen med. Ställ in i kall ugn i ca 1,5 timmar (låt grytan dra i kallt vattenbad 30 min före) när kycklingen är genomstekt så ställ åt sidan. Blanda en burk crème fraîche med en dl sweetchilisås och en pressad lime. Servera med bröd å sallad! Super gott!
Glömde skriva att jag brukar fylla innandömet på kycklingen med färsk timjan oxå.
Och att när grytan står i ugnen så ska denne värmas till 220 grader
Brukar göra köttgyta, baconlindad köttfärslimpa eller helstekt kyckling i lergryta. Lasagne blir också jättegod i lergrytan. Stekar funkar också kanon att göra i lergryta.
Ställ lergrytan i vatten.
Ta en hel kyckling (tinad).
Krydda kycklingen med grillkrydda.
Töm ut vattnet och lägg i kycklingen med bröstet uppåt.
Ställ grytan i kall ugn. Sätt den på 250 grader.
Efter 40 minuter, häll av vätskan från grytan (detta blir supergod sås med lite creme fraiche och en toppredning).
Lägg tillbaka kycklingen i grytan, fyll på med babytomater, sockerärtor, champinjoner, lök och vad du gillar.
Efter ytterligare 15 minuter i ugnen, titta på kycklingen. Om det behövs, ta av locket så det blir fin färg.
Klart efter omkring en timme i ugnen. Servera med ris.
Finessen med lergrytan är att du knappt kan misslyckas. Och du behöver inte vakta maten så noga för det blir inte torrt eller bränt.
Tack för alla tips! Fortsätt gärna med fler...
Jag brukar göra kalops i min gryta.De blir jätte gott.Och så har jag lagt kotletter och lite grönsaker i.