• Anonym (lurendrej)

Hur skulle du känna om detta hände dig?

För ett par veckor sedan köpte jag en matstol för mitt barn på tradera. Det är Stokke Tripp Trapp. Stolen kostade mig med leverans ca 500 kronor. I annonsen fanns det bild på varan och det stod också att färgen på stolen hade flagnat på några ställen, men att stolen i övrigt var i mycket god skick. När stolen äntligen kommer efter en veckas väntan verkar den först helt okej. Jag testar den och tycker att den är precis som i beskrivningen. Jag lägger en positiv bedömning av säljaren på tradera. 

Sen går det ett par dagar innan jag har tid att inspektera stolen mer ingående. Då ser jag, att färgen har flagnat lite överallt!! Det finns inte en frågan om vad jag måste göra  - jag måste måla om hela stolen. Jag köper samtliga tillbehör, även en slipmaskin för att få ett så jämt resultat som möjligt. När projektet som tar mig tre dagar närmar sig slutet börjar jag kolla efter en baby set för stolen. Jag är ju fortfarande i tron att stolen är av nyare modell. Det finns nämligen inga märkningar i stolen när den är tillverkad... dock finns det märken där det står Stokke, så jag vet att det är en äkta Stokke. Idag kollar jag på nätet efter en nyare baby set... ser en video på Youtube och fattar, att stolen jag har är av äldre modell!!! Jag börjar nästan gråta... fattar inte att jag varit så dum att jag köpt en gammal Tripp Trapp för 500 spänn och därefter lagt ner 500 spänn på tillbehör och färg för att måla om den. Nu ska jag också behöva köpa en äldre modell av baby set som kommer att kosta mig ungefär 300kr till! 

Jag känner mig så fruktansvärt missnöjd med mitt köp. Visst.. nu har jag en Stokke Tripp Trapp med jättefin ny yta och snart en begagnad baby set. Men är det rimligt att ha betalat sammanlagt 1300kr för detta? Jag hade ju fått en helt ny Stokke Tripp Trapp med ny baby set för 2000kr. 700kr skillnad kan man ju snabbt räkna går åt de timmar jag behövt lägga ner på arbetet för att få en fin yta på min Tripp Trapp. Jag hade räknat med att få hela stolen med baby set för 800kr. Det var ju därför jag köpte en begagnad. Hade jag haft min vanliga inkomst, så hade det inte svidit så mycket.. men nu på bara mammapenning svider det rejält att behöva lägga ner såhär mycket på en matstol!

Jag vet, att jag bara får skylla mig själv. Jag borde aldrig ha köpte detta på Tradera. Jag borde ha beställt en ny online från utlandet. Jag ser på stolen som står i köket - det är jättefint och ingen annan har garanterat en likadan hemma, men varje gång känner jag mig så otroligt missnöjd med mitt beslut. 

Hur skulle du känna om detta hade hänt dig? Missnöjd? Hur skulle du resonera för att vända det hela till något positivt? 

• Svar på tråden Hur skulle du känna om detta hände dig?
  • Anonym

hahaha förlåt...men om det var jag själv så skulle jag dunka huvudet i väggen och fråga mig hur korkad jag är egentligen..

• Anonym (grämaren)

Du har i alla fall i slutänden en bra och funktionell stol. Det är värre när det man betalat dyrt för inte fungerar. Då kan man verkligen gräma sig i evigheters evighet, eller i alla fall tills man gör sig av med prylen och skaffar något som funkar istället.

• instant messaging

Ibland råkar man ut för dåliga affärer eller händelser som man sedan inte är nöjd med. Det kan vara allt från en misslyckad resa, om det regnat hela veckan, till dåliga inköp (där man inte frågat så mycket som man borde eller blev lurad rätt upp och ner) till att bli bestulen på sin mobiltelefon eller tappa kameran i sjön när man står på en badbrygga för att ta ett foto.

Skillnaden mellan vad du räknat med (800) och vad du betalat (1300 + jobb) är "bara" 500 kr. Visst, tråkigt att förlora en femhundrakronorssedel, men samtidigt inte en summa att gråta över mer än en vecka. Jobbet du lade ned på att renovera stolen lärde dig säkert en hel del om hur man renoverar möbler, något som kanske kan komma till pass om du vid något tillfälle köper t ex en byrå eller bord och vill renovera upp det genom att måla om i fina färger. Den gången kanske du tar igen vad du förlorat i reda pengar den här gången.

Så svaret på frågan är att jag, om jag råkade ut för detta, antagligen skulle var både arg, ledsen och upprörd - men samtidigt skulle jag försöka lägga det bakom mig så fort som möjligt och se framåt istället. Stolen ska ju ändå bara användas under en begränsad tid, sedan kan du sälja den i din tur, nu är den ju fin också.

• Flisan79

För det första skulle jag ja kollat upp mer noga innan om det var en specifik stol jag ville ha (dvs nyare modell)

Men...gjort är gjort. Det är en stol som kommer hålla länge och i mina ögon har du ju iaf sparat lite pengar. Inget att älta över.

• fjonkelina

Jag är ganska duktigt på spontanköp som inte alltid blir det bästa men lyckas i slutändan alltid få till det ändå.
    Du vill ha ett babyset till Stokken,är det ett sådant i tyg du menar? Om det är så så skulle jag sytt det själv och sedan varit ordentligt stolt över mitt verk och att min baby har en stol som ingen annan har. Jag tillhör dom som tycker om att måla,sy ,byta ut m.m för att få ett eget utseende på sakerna. På det sättet vänder jag ett sämre inköp till ngt bra som jag sedan är stolt över.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Lena

Jag hade skyllt mig själv som inte krävde foton och inspekterade den direkt

• Anonym (lurendrej)
    tahira skrev 2012-09-30 18:05:09 följande:
    Men varför trodde du det var en nyare modell?
    Trodde det var av nyare modell, för att jag kollat på bilder online och jämfört med stolen i annonsen. Jag hade säkert gått och köpt en ny baby set om jag inte sett videon på youtube där skillnaden mellan en ny och gammal stol blir tydlig. Dessutom var det en person på Tradera som sålde en baby set av nyare modell som hade bifogat en bild på en stol som enligt honom var av äldre modell... och den matchade inte överens med annonsen på stolen jag köpte. Med andra ord kan jag tänka mig att någon annan också blivit lurad av baby set annonsen. Har tänkt kontakta säljaren av baby set och be honom korrigera annonsen han har ute.  
  • nozpa

Baby set? Menar du tyget eller menar du den där plasten som man har på de nya stolarna? Är din stol av den gamla modellen där man har träbygel menar du?

Köpte en ny stokke förra året på babyproffsen. Gav 1800 för stolen, samt 450 för babyinsatsen. Köpte inget tyg alls. När hon var 6 månader behövdes ändå inte tyget. 
    Dom sa även att träbyglarna ej såldes nya längre pga olyckor som skett. Tror att stolen blir lite mindre ytrymmesmässigt med plastdelen istället. (Mycket fulare iaf).

I övrigt förstår jag att du känner dig en smula irriterad, kanske mest på dig själv som inte kollade upp det ordentligt. Kunde likaväl varit jag.
    Men bara släpp det, gå vidare och var nöjd med din stol. Du köpte ju inte sådant där skräp ifrån jysk eller dyl. Du kan säkert sälja stolen för minst 500 när det är dags sedan. :)      

• Fiona M

jag tycker du ska vända det till det positiva att du gjort ett bra jobb och nu har en personlig istället för massproducerad stol!

• Anonym (lurendrej)
    fjonkelina skrev 2012-09-30 18:01:41 följande:
    Du vill ha ett babyset till Stokken,är det ett sådant i tyg du menar?
    nozpa skrev 2012-09-30 18:23:19 följande:
    Baby set? Menar du tyget eller menar du den där plasten som man har på de nya stolarna? Är din stol av den gamla modellen där man har träbygel menar du?
    Med baby set menar jag sitdelen för barnet från 6 månader och uppåt. Nuförtiden är den av plast och kan exempelvis diskas i diskmaskin. Den gamla består av träbygel och läder rem. 

• Anonym

Du har ju bara dig själv att skylla.SÄljaren kunde ju inte veta att det var fel stol för dig och du godkände köpet. SEn att köpa grejer för 500 för att renovera en gammal stol är ju helt galet.

• Anonym (lurendrej)
    Anonym skrev 2012-09-30 19:40:34 följande:
    Du har ju bara dig själv att skylla.SÄljaren kunde ju inte veta att det var fel stol för dig och du godkände köpet. SEn att köpa grejer för 500 för att renovera en gammal stol är ju helt galet.
    Jag skyller ju inte heller säljaren för det hela, utan inser att det är JAG som faktiskt köpt fel produkt. Men säljaren kunde ha berättat att stolen var i såpass dåligt skick... man sätter väl inte kondition: bra om stolen måste renoveras. 

Sen vet jag inte hur mycket du har följt marknaderna för Stokke Tripp Trapp runt om i världen, men värdet även på de gamla stolarna sitter högt. Jag har spanat på begagnat marknaden efter en Stokke i några veckor innan mitt köp och priserna låg på allt från 500 kronor till 1500kronor. Jag såg en Tripp Trapp stol säljas för 450 kronor som någon hund hade ätit upp halva benen på. Det fanns djupa bitmärken runt om i hela stolen. Det var många som var med och la bud på den.   
  • nozpa
    Anonym (lurendrej) skrev 2012-09-30 19:36:04 följande:
    Med baby set menar jag sitdelen för barnet från 6 månader och uppåt. Nuförtiden är den av plast och kan exempelvis diskas i diskmaskin. Den gamla består av träbygel och läder rem. 

Ah det var det jag trodde. Fick du ingen bygel till stolen ifrån tradera alltså?
  • marla333

Enda skillnaden mellan gamla och nyare modellen är väl att ett babyset inte passar den äldre? Själv har jag den äldre modellen, köpte ett babyset för jag trodde att det skulle passa men icke. Fick bara vänta lite med att ha bebis i stolen, då den fick sitta utan babysetet. Bygel med rem finns ju också till de nyare modellerna? De är väl inte bara de äldre som har det? En stokke har ju barnet i flera år, och babyset bara en kort period? Gräm dig inte för mycket! Du skrev ju att ingen har samma stol nu när den är ommålad. Pröva att lägg ut fen till försäljning och se vad du får?

Svar på tråden Hur skulle du känna om detta hände dig?