• Charlotte1987

Någon kattallergiker som har sibirisk katt?

Hej! Jag och min man skulle så gärna vilja ha en katt. Han är dock allergisk mot både katt och hund men inte kanin.
    Men vi har en gemensam vän som har en hund av rasen yorkshireterrier som ska vara allergivänlig hund  och den hunden tål han. Så vi har då funderat på kattrasen sibirisk katt då den också sägs vara allergivänlig.
    Nu vet jag att det inte behöver funka på alla, att det man är allergisk mot även finns på dessa katter. Vi tänker självklart då att åka till ett testhem där han får gosa med denna ras.
    Det jag funderar på är om det finns någon här inne som är kattallergiker men kan ha denna katt? Isf vilka allergireaktioner får ni av vi väger vanlig bondkatt?

• Svar på tråden Någon kattallergiker som har sibirisk katt?
  • SilverEmma

Jag har en bekant som har sibirisk katt och hon är kattallergiker. Hon har aldrig känt av den tydligen. Jag är också allergisk mot katt men har en cornish rex här hemma som jag inte känner ett dugg av!

Det bästa är ju att kontakta någon uppfödare och fråga om du kan komma dit och provnosa, se dock till att de enbart har den rasen hemma. Lämna ett örngott som katterna får sova med som du sen tar hem och använder själv. Tänk sen på att kattungar ofta bär på mer allergener än vuxna, så en äldre omplacering är ofta bättre för oss allergiker. Sen är det ju också så tyvärr att bara för att man tål en eller tre olika individer av samma ras så tål man inte alla. Jag hade avtal med förra ägaren till Doris att hon skulle flytta tillbaka igen om det inte fungerade, men som tur var så har jag inte känt någonting.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • mammis76

Jag är kattallergiker o vi har en vanlig bondkatt , går jättebra då hon är ute mycket ! Kände av det lite i början men sen har jag inte känt nå mer av allergin !

• Charlotte1987
    SilverEmma skrev 2012-09-30 19:43:24 följande:
    Jag har en bekant som har sibirisk katt och hon är kattallergiker. Hon har aldrig känt av den tydligen. Jag är också allergisk mot katt men har en cornish rex här hemma som jag inte känner ett dugg av!

Det bästa är ju att kontakta någon uppfödare och fråga om du kan komma dit och provnosa, se dock till att de enbart har den rasen hemma. Lämna ett örngott som katterna får sova med som du sen tar hem och använder själv. Tänk sen på att kattungar ofta bär på mer allergener än vuxna, så en äldre omplacering är ofta bättre för oss allergiker. Sen är det ju också så tyvärr att bara för att man tål en eller tre olika individer av samma ras så tål man inte alla. Jag hade avtal med förra ägaren till Doris att hon skulle flytta tillbaka igen om det inte fungerade, men som tur var så har jag inte känt någonting.

Ahh okej! Ja vi hade som sagt tänk att kontakta närmaste testhem så han får känna efter.
    Okej jaa jag hade helst velat haft en kattunge, men om det är så att de har mer allergener kanske vi ska tänka efter. Men hur länge är de i det stadiet då? Räcker det isf att adoptera en 1 åring eller är det fortfarande för litet?
    Jaa jag är lite rädd att det inte ska gå och vi måste lämna tillbaka katten. Men vill ju så gärna ha en.
    mammis76 skrev 2012-09-30 19:49:19 följande:
    Jag är kattallergiker o vi har en vanlig bondkatt , går jättebra då hon är ute mycket ! Kände av det lite i början men sen har jag inte känt nå mer av allergin !

Vi bor dock i en lägenhet så det skulle inte gå. Vi ska flytta till hus om nåt år men inte ännu.

• Majsan70

Det finns inga allergivänliga pälsdjur. De har flera olika allergener och man kan vara allergisk mot en eller flera av dessa. Det kan vara så att man klarar en typ av djur och inte en annan beroende på vilken allergen man inte tål då alltså. Men det kan även vara så att ju mer du utsätts för allergenerna om du skaffar katt, så kan man bli väldigt sjuk efter ett tag.

Djur är fantastiska och jag förstår att man gärna vill skaffa fler familjemedlemmar, men jag anser att man skall tänka på deras bästa och inte överväga att behöva omplacera dem för att man kanske blir sjuk.

Svar på tråden Någon kattallergiker som har sibirisk katt?