SilverEmma skrev 2012-09-30 19:43:24 följande:
Jag har en bekant som har sibirisk katt och hon är kattallergiker. Hon har aldrig känt av den tydligen. Jag är också allergisk mot katt men har en cornish rex här hemma som jag inte känner ett dugg av!
Det bästa är ju att kontakta någon uppfödare och fråga om du kan komma dit och provnosa, se dock till att de enbart har den rasen hemma. Lämna ett örngott som katterna får sova med som du sen tar hem och använder själv. Tänk sen på att kattungar ofta bär på mer allergener än vuxna, så en äldre omplacering är ofta bättre för oss allergiker. Sen är det ju också så tyvärr att bara för att man tål en eller tre olika individer av samma ras så tål man inte alla. Jag hade avtal med förra ägaren till Doris att hon skulle flytta tillbaka igen om det inte fungerade, men som tur var så har jag inte känt någonting.

Ahh okej! Ja vi hade som sagt tänk att kontakta närmaste testhem så han får känna efter.
Okej jaa jag hade helst velat haft en kattunge, men om det är så att de har mer allergener kanske vi ska tänka efter. Men hur länge är de i det stadiet då? Räcker det isf att adoptera en 1 åring eller är det fortfarande för litet?
Jaa jag är lite rädd att det inte ska gå och vi måste lämna tillbaka katten. Men vill ju så gärna ha en.
mammis76 skrev 2012-09-30 19:49:19 följande:
Jag är kattallergiker o vi har en vanlig bondkatt , går jättebra då hon är ute mycket ! Kände av det lite i början men sen har jag inte känt nå mer av allergin !
Vi bor dock i en lägenhet så det skulle inte gå. Vi ska flytta till hus om nåt år men inte ännu.