• lindalinaa

förlamad i halva ansiktet.. nån mer?!

någon annan som blivit förlamad i halva ansiktet under slutskedet av grav?
    har sex veckor kvar och vill bara vakna upp ur denna mardröm.. jag känner mig som ett mongo när jag skrattar, ser helt sned ut och ena mitt öga stängs inte ordentligt och rinner KONSTANT!

någon annan som haft såhär och blivit behandlad med kortison? (läkare ville behandla men vet ej komplikationer för barnet).
    är det farligt att krysta när man är förlamad i halva ansiktet? har läst det på internet...

jag hoppas och ber till gud att detta försvinner men är rädd att det inte gör det :/

• Svar på tråden förlamad i halva ansiktet.. nån mer?!
  • Ziindlaa

Hur hänger förlamningen ihop med graviditeten? Har aldrig hört att man kunde bli de. Borelia var min första spontana tanke faktist...

• prodigy75

Jag blev förlamad som du under min andra graviditet för 12 år sen. Den slog till vid beräknad förlossningsdag och sedan gick jag nästan tre veckor över tiden. Det höll nog i sig nån vecka och började sedan mycket långsamt att mjukna, men det tog nog flera månader innan jag var mjuk igen i musklerna och jag är ju inte helt som innan!

Jag har hört att det är ganska vanligt och i asien brukar man säga att det slår till mot gravida särskilt under hösten, min dotter föddes 14/10 så kanske det ligger nåt i det! ;/

Jag fick aldrig cortison, men ångrar mig lite eftersom jag faktiskt har kvar dåliga muskler i ansiktet. Är liksom lite stel på den förlamade sidan och ögat åker ner lite snyggt när jag tex tuggar :) Så rekommenderar dig att verkligen reda ut om det kan vara farligt för bebben med cortison, för dig är det absolut att rekommendera för att bli dig själv så snabbt som möjligt, det ska visst hjälpa mot smärtan också! Lycka till!

• prodigy75

..och det var absolut inget hinder att krysta med förlamat ansikte, men så snygg ser jag ju inte direkt ut på bilderna efter förlossningen! :)

• lindalinaa

Ja man kan få det av borrelia också men tydligen så är de många gravida som drabbas.
    Jag har googlat och en viss kortison kan man tydligen ge gravida, jag vill ju verkligen bli bra så ska prata med min bm imorrn!
    Känner mig verkligen helt uppgiven och vill inte alls va såhär, det jobbigaste är nog ögat, de slår inte igen ordentligt när jag blinkar och rinner konstant, jobbigt att va ute då de inte går att kisa med ögonen i solen.
    Sen att jag ser ut som en mupp när ja skrattar är ju inte heller så kul!
    Men att höra att man kan krysta känns ju skönt då jag verkligen vill föda normalt :)

• MaryLou

Hej, jag har haft halvsidig ansiktsförlamning (bells pares (på engelska bells palsy) för ca 8 år sen Det var inte i samband med graviditet för mig, men det är ökad risk för gravida tror jag. Ibland kan det bero på borrelia, men det gjorde det inte i mitt fall. 

Förlamningen kom ganska plötsligt, jag sökte vård och fick kortison. Förlamningen blev värre under 2-3 dagar och sedan blev det stadigt men låååångsamt bättre. Jag tror det tog 6-8 veckor innan det var i stort sett ok. Jag märker inte av det idag, förutom lite svagare muskler i den ansiktshalvan, men det syns inte något. 

Vet inte om jag förstår rätt, om det är läkaren som inte vet ev komplikationer av medicinen för barnet eller är det du? Är det läkaren så skulle jag ta ett snack igen eller fråga en annan läkare. Det måste han/hon väl kunna ta reda på? Du behöver ju veta mer hur pass effektiv medicinen är kontra ev. risker för bebisen så att du kan ta ställning om du ska ta medicinen eller ej. Kanske kan du få kontakt med öron-näsa-hals-kliniken med hjälp av mödravården, t.ex.

Lästips: Janusinfo (där finns ngt som heter Läkemedel och fosterpåverkan) som riktar sig till vårdpersonal i första hand, där finns en text om kortison/prednisolon som möjligen är intressant. 
    http://www.janusinfo.se/v/Lakemedel-och-fosterpaverkan/?docid=2052

Patientinfo:
    http://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ansiktsforlamning/?ar=True

Lycka till - håller tummarna för att förlamningen börjar släppa snarast

• lindalinaa

Jag var på öron näsa hals idag och träffade läkare, trodde att jag skulle påbörja behandling idag men enligt henne så fanns de inga studier på gravida kvinnor som behandlats med kortison, därför visste hon inte. Och det känns också frustrerande :( men har googlat endel och det ska tydligen inte vara problem alls att bli behandlad med en viss kortison under grav men ska prata med min bm imorrn och hoppas hon varit med om detta förr.
    Jag mår fruktansvärt dåligt och känner mig deprimerad pga detta och det kan ju heller inte vara nyttigt för bebisen, försöker att inte tänka på det men det är svårt med ett öga som gråter hela tiden :(
    Om jag bara visste att de är nånting som går över men jag är så orolig att det är något jag måste leva med :'(

Svar på tråden förlamad i halva ansiktet.. nån mer?!