• Anonym (Blivande pappa)

    KS i Sverige

    Hej,

    min fäsmö är gravid men bor i Brasilien (jag bor i Sverige). Hon är i 10:e veckan och vi har efter mycket diskussion kommit fram till att hon ska föda i Sverige då vi vill vara tillsammans under graviditeten. Hon har sökt uppehållstillstånd och vi räknar med att hon kan flyga över om knappt 2 månader. Nu har jag kanske sagt lite väl mycket gällande svensk sjukvård till henne för att inte göra henne orolig men efter att ha läst lite på den här hemsidan har jag sett att det inte alls är självklart att man får göra planerat KS. Hennes mamma var väldigt nära att dö när hon födde min fästmös äldre bror vaginalt (hon sprack ordentligt om jag förstått saken rätt). Samtidigt är min fästmö väldigt liten- 162 cm och 46 kg. Jag är 195 cm och när jag berättade att jag vägde 4,3  kg när jag föddes började hon gråta. Om hon hade fött i brasilien hade hon fött med KS då man kan boka det även om man får betala för det.

    Vad tror du att sannolikheten är för att hon får gära planerat KS i Sverige? Om hon inte får det kommer hon vilja föda i Brasilien och då kan vi inte vara tillsammans under graviditeten då jag har ett jobb här hemma som jag inte kan släppa...

    Tacksam för svar!      

Svar på tråden KS i Sverige