• Anonym (lusen)

Vad är detta? Svarta lusägg??

Mitt barn har nu fått löss för andra gången Kräks

Första gången var i våras och då hittade jag några löss och letade inte efter mer, utan behandlade. Vet alltså inte om det fanns gnetter då, mem vi kammade och kammade och körde medlet enligt instruktioner.

Nu hittade vi idag en svartbrun lus (såg fullvuxen ut) samt en stor mängd små äggliknande saker som satt fast på håren, några mm från hårbotten. Jag trodde absolut att det var äggen, gnetterna, men nu har jag googlar och kan bara se att de ska vara vitaktiga.

Vad är det brun/grå/svarta som sonen hade då? Hittade säkert 30-40 sådana, de kom inte loss med kammen utan jag fick dra av dem för hand. 

Hittade inte några vita ägg, men sonen har en del skorv kvar så jag misstänker att det skulle vara svårt att hitta.

Någon som vet om äggen kan ha olika färg eller vad det annars är som jag pillade ut?

• Svar på tråden Vad är detta? Svarta lusägg??
  • Anonym (lusen)

Ingen som vet nåt om lusäggens färg? Har alla andra kunnat identifiera gnetterna enkelt? Vita och runda?

• Nape

Hm, jag är ingen lusexpert men de brukar ju bajsa i hårbotten också. Det brukar se ut som..kaffesump. Då har man haft löss länge.

Ingen aning om varför äggen var mörka nu- de kanske är färdiga att kläckas? *spånar*

• SandraP81

Kläckta ägg ser ljusare ut än okläckta ägg.  Hittar man endast mörka ägg, har man haft smittan mindre än 7-10 dagar (motsvarar ungefär den tid det tar för ett lusägg att kläckas). Hittar man däremot vita (tomma) äggskal betyder det att man haft löss längre än 10 dagar och nya löss har hunnit kläckas. Om du hittar många tomma skal betyder det att du måste kamma ut flera löss än om du bara hittat mörka (okläckta) lusägg. Det är bra att kunna uppskatta ungefär hur länge man har haft smittan - det gör det enklare att spåra hur du fick lössen. T.ex. om du endast hittade mörka ägg har du förmodligen blivit smittad den senaste veckan: vem träffade ni under senaste veckan? Glöm inte att informera andra om att du blivit smittad så att de också kan undersöka om de drabbats (annars är det lätt att lössen "går rundgång" bland vänner och bekanta. Lusfri.nu

• mjupp

vad jag kan hitta på google vekar de kunna vara bruna/gula/gulvita så kan säkert va ägg..

• Nape
    SandraP81 skrev 2012-09-30 21:32:11 följande:
    Kläckta ägg ser ljusare ut än okläckta ägg.  Hittar man endast mörka ägg, har man haft smittan mindre än 7-10 dagar (motsvarar ungefär den tid det tar för ett lusägg att kläckas). Hittar man däremot vita (tomma) äggskal betyder det att man haft löss längre än 10 dagar och nya löss har hunnit kläckas. Om du hittar många tomma skal betyder det att du måste kamma ut flera löss än om du bara hittat mörka (okläckta) lusägg. Det är bra att kunna uppskatta ungefär hur länge man har haft smittan - det gör det enklare att spåra hur du fick lössen. T.ex. om du endast hittade mörka ägg har du förmodligen blivit smittad den senaste veckan: vem träffade ni under senaste veckan? Glöm inte att informera andra om att du blivit smittad så att de också kan undersöka om de drabbats (annars är det lätt att lössen "går rundgång" bland vänner och bekanta. Lusfri.nu
    Åh, det där var bra info! *sparar*
  • Anonym (lusen)

Tack för era svar!

De såg ut ungefär som på bilden av lusäggen, nästan som små mörka pormaskar (bläää). Då borde det vara äggen alltså, men okläckta?

Det har gått löss på dagis nyligen och det är väl med säkerhet därifrån vi fått det. Har redan ringt alla jag känner på fsk och bett dem kolla sina barn. 

Svar på tråden Vad är detta? Svarta lusägg??