• Strumpan81

Trombyl och Prednisolon under ivf behandling?

Jag vill höra vad ni har för erfarenheter av att ta Trombyl och/eller Prednisolon i samband med ivf-behandling?

- Vad har varit orsakerna till att ni fått ta Trombyl/Prednisolon?
    - Har det hjälpt er?

• Svar på tråden Trombyl och Prednisolon under ivf behandling?
  • Lillan15

En till som önskar få veta. Jag har bett om detta vid min sista IVF, men har fått blankt nej från IVF läkare. De menar att det inte finns vetenskapliga bevis för detta. Men jag kan tro på detta i alla fall. Vid nästa IVF skall jag tvinga någon läkare att skriva ut det till mig. Annars får det bli Vårdcentralens doktor!

• Lillstoran

Falun använder väl dessa mediciner. Var går ni på för klinik? Finns vissa läkare i Stockholm som skriver ut medicinerna.

• Tröttis

Jag bad om att få testa Trombyl efter att ha misslyckats med fem återföringar (tre färsk och två frys). Efter färskförsök fyra testade jag för första gången positivt och vår första dotter föddes. När sedan vi skulle göra syskonförsök ville jag ha samma medicinering och det lyckades på första försöket. Vi var oförklarligt barnlösa. Det var inga problem att få det utskrivet även om jag fick kommentaren: Tror du på Trombyl? Vi är övertygade att Trombylen var en bidragande orsak till att vi till slut lyckades.

• Strumpan81

Tröttis: tack för svar!. Har hört flera som är övertygade om att Trombyl och Prednisolon har gjort susen i samband med ivf behandlingen.

Trombyl är väl för att öka blodgenomströmningen i livmodern och öka chansen att ägget implanterar/fäster i livmodern och att moderkakan bildas. Samt att förebygga "små blodproppar" i livmodern som tydligen kan vara orsaken till missfall.

Prednisolon är ju ett immunförsvarssänkande läkemedel och används vad jag förstår hos personer med ett överaktivt immunförsvar. Då ett överaktivt immunförsvar antas kunna ”attackera”  embryot och förskuta det från kroppen.

Man kan såklart självmedicinera. Men man vill ju veta att man gör nått som hjälper processen och inte stjälper den.

Vi ska göra vår första behandling på IVF kliniken i Falun om en dryg månad. Vi får väll höra vad de säger.

Hör gärna av er om ny hittar nått intressant om dessa läkemedel och användningen i samband med IVF.

• Lillan15
    Strumpan81 skrev 2012-10-02 20:17:24 följande:

Tröttis: tack för svar!. Har hört flera som är övertygade om att Trombyl och Prednisolon har gjort susen i samband med ivf behandlingen.

Trombyl är väl för att öka blodgenomströmningen i livmodern och öka chansen att ägget implanterar/fäster i livmodern och att moderkakan bildas. Samt att förebygga "små blodproppar" i livmodern som tydligen kan vara orsaken till missfall.

Prednisolon är ju ett immunförsvarssänkande läkemedel och används vad jag förstår hos personer med ett överaktivt immunförsvar. Då ett överaktivt immunförsvar antas kunna ”attackera”  embryot och förskuta det från kroppen.

Man kan såklart självmedicinera. Men man vill ju veta att man gör nått som hjälper processen och inte stjälper den.

Vi ska göra vår första behandling på IVF kliniken i Falun om en dryg månad. Vi får väll höra vad de säger.

Hör gärna av er om ny hittar nått intressant om dessa läkemedel och användningen i samband med IVF.

Jag går i Falun. Har fått tjata mig till Trombyl. Prednisolon har jag aldrig fått av dem. De har sagt nej, finns inga vetenskapliga studier som tyder att de hjälper enl. dem. Men nästa gång skall jag ta både Prednisolon och Trombyl oavsett vad de säger.
  • MissCat

IVF Falun ger inte längre sina patienter Prednisolon lättvindigt. Är det så att man har någon autoimmun sjukdom och har misslyckade försök bakom sig, kan de ge det. Det är så att läkarna i Sverige inte har någon studie på att det finns ett samband på misslyckade försök och ett aktivt högt immunförsvar vilket de i andra länder har. Man skall absolut försöka övertala läkaren om att det är ens egna kropp och att man tror att denna medicinen kommer hjälpa och be dem att skriva ut den till sig. OM man nu verkligen vill prova.

Sen skall man komma ihåg att det räcker nog inte alltid med enbart kortison utan det är en kombination av andra mediciner. Man skall se till att sitt TSH värde ligger inom gränsen alltså under 2.0 helst runt 1.0 vid sprutstart då tsh värde ökas av hormonerna. Man skall alltså be om Levaxin om värdet är över, dock skall man veta att en läkare på vårdcentralen nog inte är lika insatt i det som en endokrinolog.

När det gäller Trombyl så kan man också ta en kvarts/halv albyl varje dag om man tror på det. Det är rätt att det får blodet enklare att genomströmma i livmodern men det gör också promenader varje dag om man inte har någon bakomliggande sjukdom eller problem med blodcirkulationen.

Sen att inte glömma är D-Vitamin och att försöka stressa ner, för jag med fler är övertygade om att stress påverkar oavsett vad klinikerna säger.

Jag lyckades på mitt 5:e ivf försök med Levaxin och prednisolon. Hade ej provat detta förut och jag har autoimmuna sjukdomar. Psoriasis samt Diabetes mellitus.

• Strumpan81

MissCat: Tack för ditt svar!

Vad som hjälper och inte hjälper är säkert inte helt lätt att veta. Speciellt eftersom det inte verkar finnas så många stora studier på varken Prednisolon- eller Trombylanvändning i samband med IVF.
    Att medicineringen helt klart hjälper vissa tror jag helt och fullt på. Men att sålla ut vilka som blir hjälpa av denna medicinering är säkert inte helt lätt. Sen tror jag precis som du skriver att det är viktigt att försöka hitta ett inre lugn och inte stressa. Nått som är mycket svårt när det enda man vill är att bli gravid och få barn NU. Jag går själv på en akupunktur klinik och får akupunktur som ska hjälp mot infertilitet. Men mest går jag där för att få hjälp att hitta lugnet och för att hålla hoppet uppe. Det är faktiskt jätteskönt.

En fråga till dig MissCat som gjort flera IVF:er, hur länge måste man vänta mellan varje behandling?
    Grattis till att du tillsist lyckats, härligt!

• MissCat
    Strumpan81 skrev 2012-10-03 12:25:01 följande:

MissCat: Tack för ditt svar!

Vad som hjälper och inte hjälper är säkert inte helt lätt att veta. Speciellt eftersom det inte verkar finnas så många stora studier på varken Prednisolon- eller Trombylanvändning i samband med IVF.
    Att medicineringen helt klart hjälper vissa tror jag helt och fullt på. Men att sålla ut vilka som blir hjälpa av denna medicinering är säkert inte helt lätt. Sen tror jag precis som du skriver att det är viktigt att försöka hitta ett inre lugn och inte stressa. Nått som är mycket svårt när det enda man vill är att bli gravid och få barn NU. Jag går själv på en akupunktur klinik och får akupunktur som ska hjälp mot infertilitet. Men mest går jag där för att få hjälp att hitta lugnet och för att hålla hoppet uppe. Det är faktiskt jätteskönt.

En fråga till dig MissCat som gjort flera IVF:er, hur länge måste man vänta mellan varje behandling?
    Grattis till att du tillsist lyckats, härligt!

Tack :)

Jag väntade bara en mens mellan varje behandling de första fyra gångerna och det var tungt men jag tillät mig själv knäckas när det blev misslyckande för att sedan resa mig upp och slå näven i bordet. När jag sedan skulle börja med den 5:e behandlingen så var jag mycket stressad och mitt tsh värde var 4.4 och det var min diabetesläkare som upptäckte detta. Jag började äta Levaxin 1 månad innan och började med Prednisolon på sprutstartsdagen.

Jag önskar dig verkligen lycka till.
  • Strumpan81
    MissCat skrev 2012-10-03 13:08:44 följande:
    Tack :)

Jag väntade bara en mens mellan varje behandling de första fyra gångerna och det var tungt men jag tillät mig själv knäckas när det blev misslyckande för att sedan resa mig upp och slå näven i bordet. När jag sedan skulle börja med den 5:e behandlingen så var jag mycket stressad och mitt tsh värde var 4.4 och det var min diabetesläkare som upptäckte detta. Jag började äta Levaxin 1 månad innan och började med Prednisolon på sprutstartsdagen.

Jag önskar dig verkligen lycka till.

Tack själv : )

Jag vill nog inte heller vänta mer än en mens mellan försöken. Att vänta längre känns mer stressigt än att köra på. Men det är klart att det blir tufft, jag är ju inte där ännu. Kanske känner jag annorlunda senare. Det känns bra att veta att det går att göra på varannan mens - tack för svaret.

Jag har kollat upp mina TSH och T4 värden två gånger alldeles nyligen och värdena ligger bra. Men jag är helt klart intresserad av Trombyl och Prednisolon.

Svar på tråden Trombyl och Prednisolon under ivf behandling?