• kakkia

hur lång tid tar det igentligen efter ÄL??

Om jag har sex under min ÄL och killen kommer i mig!
    Hur lång tid tar det då för spermierna att nå ägget tills dess att man är gravid?
    Typ:
    Blir man gravid bara någon minut efter eller kan det gå någon dag?!   

• Svar på tråden hur lång tid tar det igentligen efter ÄL??
  • Jomila

Det kan gå någon dag beroende på när du har ägglossning. Spermier kan, har jag för mig, överleva upp till sex dagar efter att de kommit in.

• Jomila

Missuppfattade kanske din fråga? Ser att du frågade om "just under ÄL"...Är lite osäker på detta. Hoppas du får svar från någon annan :).

• kakkia

Jag har ÄL den 4.de så om jag har sex flera ggr den dagen och han kommer i mig varje gång så är jag väl gravid den 5.de då eller??

• kakkia
    Jomila skrev 2012-09-30 23:20:58 följande:
    Missuppfattade kanske din fråga? Ser att du frågade om "just under ÄL"...Är lite osäker på detta. Hoppas du får svar från någon annan :).
    tack iallafall för att du försökte :)
  • Jomila

Det var så lite så :). Borde väl räknas från den fjärde då kan man tycka. Alltså från den dagen du har ägglossning. Men som sagt, lite dålig koll ;)

• atsw

Spermier kan leva upp till 3 dygn. Vill du bli gravid är det bäst att ha sex dagarna före äl och samma dag. Även en dag efter har jag läst.

• atsw

nu svarade nog inte jag heller på din fråga,hehe ;)

• Kasperina

är ägget släpper ska det fångas upp av en äggledare och sedan börja vandringen mot livmodern. Detta kan ta några dagar. Någon gång under vägen möter ägget spermierna och befruktas. Sedan tar det ytterligare några dagar innan ägget når livmodern och fäster vid väggen. Då först är du gravid. Man brukar räkna med att det tar ca 5-8 dagar från ägglossning.

• Kiiwii

Beror ju lite på när man ska räkna att man är gravid. För en spermie tar det i alla fall mångamånga timmar innan den når ägget och sedan kommer in i ägget. Ägget är ju också bara dugligt för befruktning i max 24 timmar. Men bara för att ägget blivit befruktat behöver det ju inte betyda att man bli gravid.

Ibland funkar inte celldelningen, ibland trots att celldelningen funkar så finner det befruktade ägget ingen plats att fästa på i livmodern. För ett befruktat ägg att vandra ner till livmodern tar det ca 7 dagar,plus eller minus någon dag. När ägget vandrat ner till livmodern och fastnat, DÅ blir man ju gravid. Då börjar graviditetshormoner bildas som stoppar mensen och som ger gravsymtom. Några dagar senare kan man på positivt gravtest.  Vanligen 14 dagar efter själva ägglossningen.

Svar på tråden hur lång tid tar det igentligen efter ÄL??