• Emilia1986

Uppsägningstid utan att ha skrivit kontrakt?!

Jag har jobbat i några veckor på ett konditori. Jag har inte fått skriva på något anställningsavtal utan det enda vi ens har pratat om är att ifall jag hoppar in på båda deras ställen så kan det finnas en heltidstjänst till mig efter jul. Vi hade inte ens diskuterat antal timmar eller lön. Nu har jag hittat ett annat jobb och skrivit på ett kontrakt. När jag berättade detta för chefen så sa denne att jag faktiskt har uppsägningstid. Kan jag verkligen ha det fast jag inte har skrivit på något avtal när det inte heller finns något muntligt? Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Uppsägningstid utan att ha skrivit kontrakt?!
  • Blåbäret0

Hej!

Jag kan med 100% säkerhet säga (genom att jag kan lagarna) att chefen INTE har rätt till uppsägningstid.

Du har arbetat svart, olagligt iochmed inget kontrakt funnits, därmed har du inte lagliga rättigheter, men heller inte skyldigheter! Du kan alltså gå precis när du vill, du har inget som binder dig till henne. Du behöver heller inte vara ett dugg orolig att något ska hända i efterhand, för då tvingas hon att erkänna för myndigheter att hon anställt olaglig personal, med andra ord, ej betalat skatt, och de ser de inte lätt på. Tror inte hon är så dum att göra så.

Som företagare vet hon säkerligen detta, men försöker lura och utnyttja dig.

Mitt råd är att du aldrig går tillbaka dit, och skulle ni prata är det bara att du säger att du aldrig vart lagligt anställd och därmed har inga skyldigheter. Däremot ett vänligt råd; ta inga fler svartjobb i framtiden, det är rätt ovanligt att man åker dit på det, men man KAN göra det! Dessutom är du helt oförsäkrad när du jobbar svart, ramlar du och bryter benet går inget försäkringsbolag in eftersom du gjort fel från början. Dessutom finns det ingenstans du kan vända dig om tex chefen vägrar betala ut din lön etc.

Lycka till med nya jobbet :)

• Emilia1986

Tack snälla för ditt svar! Jag misstänkte att det är precis som du svarade. Har också varit väldigt orolig vad som skulle hända om jag skadade mig under arbetstid. Däremot så har jag inte hört något om att det inte skulle vara vitt, på den handskrivna lönespecifikationen så stod det avdragen skatt, men det kan jag ju självklart inte veta eftersom den inte var giltig just denna månad pga strul med datorsystemet. Vet dock att handskrivna lönespecifikationer inte har inträffat förut. Gör det någon skillnad med uppsägningstiden om det nu är vitt som det ska vara? Har ju fortfarande inget avtal.

• Blåbäret0
    Emilia1986 skrev 2012-10-01 03:28:38 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Jag misstänkte att det är precis som du svarade. Har också varit väldigt orolig vad som skulle hända om jag skadade mig under arbetstid. Däremot så har jag inte hört något om att det inte skulle vara vitt, på den handskrivna lönespecifikationen så stod det avdragen skatt, men det kan jag ju självklart inte veta eftersom den inte var giltig just denna månad pga strul med datorsystemet. Vet dock att handskrivna lönespecifikationer inte har inträffat förut. Gör det någon skillnad med uppsägningstiden om det nu är vitt som det ska vara? Har ju fortfarande inget avtal.

Va så lite så :)

Jag har aldrig någonsin kommit i kontakt eller hört talas om handskrivna lönespec. Har du kollat så dy verkligen har fått lönen? Menar du att du jobbat där innan och fått dataspec? Eller hört att de aldrig hänt förr?

Har man inget kontrakt, så har ni inget avtal om vaken lön, arbetsuppgifter, vilken position du har Eller uppsägningstid. Du har aldrig skrivit under på någon form av papper, just därför har du inga skyldigheter alls.

På ett vitt arbete finns uppsägningstid alltid med, kan vara två veckor till 3 månader, de vanligaste iaf, och då brukar den alltid gälla åt båda hållen, om inte annat står...!

Förstod du? Och jag!? Hehe
  • Emilia1986

Jag har en väninna som jobbar där och har gjort det i flera år, hon berättade att det är första gången det inträffat att lönespecen är handskriven. Jag förstår hur du menar! :) Men det jag tänker på är om det nu har gått rätt till, att de betalat in arbetsgivaravgift som de ska osv gör det någon skillnad för mig ang uppsägningstid? Jag har aldrig varit med om något liknade förut, och kommer säkerligen inte sätta mig i den sitsen igen! ;) Vill bara ha lite kött på benen när jag pratar med chefen imorgon. Pinsamt att påtala att jag inte alls har någon uppsägningstid om jag nu skulle ha helt fel.. Hade köpt det om vi någon gång hade pratat om det muntligt ens..

• Blåbäret0
    Emilia1986 skrev 2012-10-01 03:53:30 följande:
    Jag har en väninna som jobbar där och har gjort det i flera år, hon berättade att det är första gången det inträffat att lönespecen är handskriven. Jag förstår hur du menar! :) Men det jag tänker på är om det nu har gått rätt till, att de betalat in arbetsgivaravgift som de ska osv gör det någon skillnad för mig ang uppsägningstid? Jag har aldrig varit med om något liknade förut, och kommer säkerligen inte sätta mig i den sitsen igen! ;) Vill bara ha lite kött på benen när jag pratar med chefen imorgon. Pinsamt att påtala att jag inte alls har någon uppsägningstid om jag nu skulle ha helt fel.. Hade köpt det om vi någon gång hade pratat om det muntligt ens..

Jaha okej!

Men hon kanske är lagligt anställd...!?

Nej det gör ingen skillnad om hon gjort rätt för sig med skatter osv (men ja misstänker att skatten tar hon kanske själv...) utan ett avtal innefattar olika saker, fattas en bit som rev uppsägning, då fattas den och då finns det inga regler och lagar för det.

Precis, muntligt avtal gäller lika högt som ett skriftligt, bara svårare att bevisa, och är man seriös chef och lagligt lagd, då lägger man alltid allt sånt på papper. Så oavsett om hon betalar i skatt osv, har det inget med uppsägning att göra.

Finns det inte ett avtal mellan er, så blir det nu hennes förlust.

Hehe ingen fara, jag lärde mig den hård vägen jag också! Bråkar hon, fråga lugnt och stilla, "okej, men vart har du kontraktet mellan oss som är understryker av bägge oss då, Kan Du vara så snäll att ta Fram det? Måste få se det så jag förstår hur du menar"

Som vi nu vet finns det inget sådant. Babblar hon om annat är det bara att säga "jag är ledsen *****, vi har aldrig ingått i ett kontrakt eller avtal, om varken min anställning eller uppsägningstid. Det finns Inge skriftlig dokument, och någon muntlig överenskommelse har heller inte skett. I och med att vi två aldrig haft ett avtal, om något egentligen, så har jag rätten på min sida att sluta när jag vill. Jag är ledsen att de blev såhär, och kag har iaf lärt mig att kontrakt alltid måste skrivas innan första arbetstillfället. Tack så mycket för allt och lucka till i framtiden!"

Så hade jag kört...! Gör det så kort, enkelt och vänligt som möjligt, det är mitt råd! Ska lägga mig nu men uppdatera gärna så ja får höra Hur de gick!

Lycka till, men detta fixar du lätt, du har rätten på din sida :)
  • katalysator

Man måste inte alls ha ett skriftligt anställningsavtal! Muntliga anställningsavtal gäller också! Men enligt LAS är arbetsgivaren i så fall skyldig att inom tre veckor från anställningens början ge dig skriftlig information om villkoren för anställningen. 

• Emilia1986

Har jobbat längre än 3 veckor och det fanns aldrig något muntligt avtal heller. Jag sa upp mig igår och har mitt nästa inbokade arbetspass om en vecka.

• Erki

Det var dåligt gjort tycker jag.
    En arbetsgivare liksom en arbetstagare måste ju få en chans att hitta en ersättare, det är ju därför uppsägningstiden finns reglerad.
    Tror att det är en månad som gäller om inget annat skrivits enligt LAS. Du har ju arbetat och även då ingått avtal på arbetsplatsen.

Skulle du tycka att det var ok om arbetsgivaren sa upp dig så där?

• flippan3
    Erki skrev 2012-10-01 18:02:54 följande:
    Det var dåligt gjort tycker jag.
    En arbetsgivare liksom en arbetstagare måste ju få en chans att hitta en ersättare, det är ju därför uppsägningstiden finns reglerad.
    Tror att det är en månad som gäller om inget annat skrivits enligt LAS. Du har ju arbetat och även då ingått avtal på arbetsplatsen.

Skulle du tycka att det var ok om arbetsgivaren sa upp dig så där?
    En arbetsgivare ska också skriva kontrakt och inte ta in svart personal. Om man som arbetsgivare inte skriver kontrakt kan man inte vänta sig att arbetstagaren har några skyldigheter.
  • katalysator
    Emilia1986 skrev 2012-10-01 12:28:38 följande:
    Har jobbat längre än 3 veckor och det fanns aldrig något muntligt avtal heller. Jag sa upp mig igår och har mitt nästa inbokade arbetspass om en vecka.
    I och med att du har varit där och jobbat och fått lön så kan nog din arbetsgivare mycket väl hävda att ni visst hade ett avtal. Avtalet ska dock i sådana fall falla tillbaka på vad som är standard när inte annat anges, vilket bland annat innebär att det är en tillsvidaretjänst, så jag gissar att din chef inte kommer att vilja bråka om saken.
  • Erki

Flippan3:
    Men det är ju inte svartjobb utan en vanlig anställning där dom kommit överens om att hon ska ha en behovsanställning och hoppa in där det behövs. Ev. fanns det även möjlighet till en heltid efter jul?
    Visst ska det skrivas avtal men det ger ju aldrig, varken arbetsgivare eller arbetstagare rätt att bryta mot LAS?

• Emilia1986

Tack för era svar! Jag har hur som haver ordnat ersättare för mina inbokade pass så det löste sig på ett bra sätt.

• Erki

Det var bra gjort, då tror jag inte arbetsgivaren säger så mycket :)
    Lycka till på nya jobbet och kolla så att det står uppsägningstid på nya kontraktet :)

• Mandel
    Blåbäret0 skrev 2012-10-01 02:14:04 följande:
    Hej!
    Jag kan med 100% säkerhet säga (genom att jag kan lagarna) att chefen INTE har rätt till uppsägningstid.
    Du har arbetat svart, olagligt iochmed inget kontrakt funnits, därmed har du inte lagliga rättigheter, men heller inte skyldigheter! Du kan alltså gå precis när du vill, du har inget som binder dig till henne. Du behöver heller inte vara ett dugg orolig att något ska hända i efterhand, för då tvingas hon att erkänna för myndigheter att hon anställt olaglig personal, med andra ord, ej betalat skatt, och de ser de inte lätt på. Tror inte hon är så dum att göra så.
    Som företagare vet hon säkerligen detta, men försöker lura och utnyttja dig.
    Mitt råd är att du aldrig går tillbaka dit, och skulle ni prata är det bara att du säger att du aldrig vart lagligt anställd och därmed har inga skyldigheter. Däremot ett vänligt råd; ta inga fler svartjobb i framtiden, det är rätt ovanligt att man åker dit på det, men man KAN göra det! Dessutom är du helt oförsäkrad när du jobbar svart, ramlar du och bryter benet går inget försäkringsbolag in eftersom du gjort fel från början. Dessutom finns det ingenstans du kan vända dig om tex chefen vägrar betala ut din lön etc.

Lycka till med nya jobbet :)
    Fast varför skulle det vara svart bara för att det inte finns ett skrivet avtal?

Lite konstigt att de inte talade om lönen innan ts började jobba, men det behöver absolut inte innebära att arbetsgivaren inte tänker betala skatt och sociala avgifter för ts.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Uppsägningstid utan att ha skrivit kontrakt?!