Emilia1986 skrev 2012-10-01 03:53:30 följande:
Jag har en väninna som jobbar där och har gjort det i flera år, hon berättade att det är första gången det inträffat att lönespecen är handskriven. Jag förstår hur du menar! :) Men det jag tänker på är om det nu har gått rätt till, att de betalat in arbetsgivaravgift som de ska osv gör det någon skillnad för mig ang uppsägningstid? Jag har aldrig varit med om något liknade förut, och kommer säkerligen inte sätta mig i den sitsen igen! ;) Vill bara ha lite kött på benen när jag pratar med chefen imorgon. Pinsamt att påtala att jag inte alls har någon uppsägningstid om jag nu skulle ha helt fel.. Hade köpt det om vi någon gång hade pratat om det muntligt ens..
Jaha okej!
Men hon kanske är lagligt anställd...!?
Nej det gör ingen skillnad om hon gjort rätt för sig med skatter osv (men ja misstänker att skatten tar hon kanske själv...) utan ett avtal innefattar olika saker, fattas en bit som rev uppsägning, då fattas den och då finns det inga regler och lagar för det.
Precis, muntligt avtal gäller lika högt som ett skriftligt, bara svårare att bevisa, och är man seriös chef och lagligt lagd, då lägger man alltid allt sånt på papper. Så oavsett om hon betalar i skatt osv, har det inget med uppsägning att göra.
Finns det inte ett avtal mellan er, så blir det nu hennes förlust.
Hehe ingen fara, jag lärde mig den hård vägen jag också! Bråkar hon, fråga lugnt och stilla, "okej, men vart har du kontraktet mellan oss som är understryker av bägge oss då, Kan Du vara så snäll att ta Fram det? Måste få se det så jag förstår hur du menar"
Som vi nu vet finns det inget sådant. Babblar hon om annat är det bara att säga "jag är ledsen *****, vi har aldrig ingått i ett kontrakt eller avtal, om varken min anställning eller uppsägningstid. Det finns Inge skriftlig dokument, och någon muntlig överenskommelse har heller inte skett. I och med att vi två aldrig haft ett avtal, om något egentligen, så har jag rätten på min sida att sluta när jag vill. Jag är ledsen att de blev såhär, och kag har iaf lärt mig att kontrakt alltid måste skrivas innan första arbetstillfället. Tack så mycket för allt och lucka till i framtiden!"
Så hade jag kört...! Gör det så kort, enkelt och vänligt som möjligt, det är mitt råd! Ska lägga mig nu men uppdatera gärna så ja får höra Hur de gick!
Lycka till, men detta fixar du lätt, du har rätten på din sida :)