• marla333

2åring hosta och ont i halsen. Tips på dricka och mat?

Kan ju inte ge 2åringen halstabletter, vilket jag äter nu när jag har ont i halsen. Men vad kan man ge istället? Kan de dricka ljummet te med honung? Eller är det för sockrigt? Andra tips? Nåt som är varmt och inte så onyttigt. Läst att glass lindrar, men vill inte ge det mitt i veckan... Vad får era småbarn när de är förkylda med halsont och hosta?

• Svar på tråden 2åring hosta och ont i halsen. Tips på dricka och mat?
  • hellokill3r

Mitt barn har fått massa "onyttigt". Du får tänka på att allt som är onyttigt när man är frisk inte alltid är det när man är sjuk. Coca cola är ju tex det bästa du kan dricka vid magsjuka, men är du frisk är det väldigt onyttigt. Jag har gett mina småbarn glass, blåbärssoppa, te med honung, nyponsoppa, saft osv. Eftersom de äter dåligt när de är sjuka så behöver de det extra sockret och kalorierna för energi så att kroppen ska kunna reparera sig. Det är vad åtskilliga läkare sagt till mig (har ett öron-näsa-hals barn som ätit penicillin var tredje vecka pga halsen bland annat i ett år innan op så jag har haft mycket mycket kontakt med läkare om detta)

• Jenny 886

Vi ge varmt vatten med honung. Inget te i. Det brukar uppskattas:)
    Brukar inte vara så hårda när hon är sjuk. Bättre att hon får i sig nått än att bara tänka på att där finns socker i.

• Sixxty

Är barnet sjukt är känns det viktigare att det mår så bra som möjligt än att undvika socker. Har man besvärlig hosta är socker dessutom slemlösande. Te med honung är jättebra eller annan varm dryck som t ex nyponsoppa.

• hellokill3r
    Sixxty skrev 2012-10-01 10:02:18 följande:
    Är barnet sjukt är känns det viktigare att det mår så bra som möjligt än att undvika socker. Har man besvärlig hosta är socker dessutom slemlösande. Te med honung är jättebra eller annan varm dryck som t ex nyponsoppa.

Ja alla hostmediciner har ju massa socker i sig.
  • Nintendo

Varm mjölk med honung i lindrar bra. Om man har slemhosta är det dock bättre att byta ut mjölken mot vatten eftersom mjölkprodukter gör att man får ännu mer slem. Men vid rethosta lenar mjölken bra.

Svar på tråden 2åring hosta och ont i halsen. Tips på dricka och mat?