Anonym (anders) skrev 2012-10-01 09:47:24 följande:
Vi har aldrig gått jämnt utan det har varit bråk under hela barndomen.
Mina syskon har de egenskaper som jag ogillar mest hos människor. De är egoistiska, beräknande och använder härskartekniker. Jag har sett hur de behandlat föräldra och deras vänner som skit. Mina syskon är egentligen raka motsatsen till de vänner jag har.
Det är ju synd att du känner så och själv tänker jag att just det faktum att mina syskon inte är som mina vänner är en styrka i relationen, dvs det är personer som jag inte normalt skulle umgås med och det ger mig ett annat perspektiv än när jag bara umgås med personer som är som jag själv.
Det blir ju lätt bråk under uppväxten och att man tycker att varandra är egoister som manipulerar för att få sin vilja igenom. Kanske är dina syskon så hemska som de beskriver, men kanske skulle de beskriva dig på samma sätt?
Det finns väl ingen egentlig fara med att ha dåliga syskonrelationer, annat än att det kan bli problem när era föräldrar går bort, arv brukar inte vara lätt att dela på ens under de bästa förutsättningar... Men kanske skulle nu syskon ändå ha nåt att vinna på att umgås som vuxna? De flesta utvecklas ju som vuxna och att man var egoistisk som barn (det är nog många barn..) betyder ju inte att man måste vara det som vuxen.