• älskarminfamilj

Hur viktigt att rapa efter amning?

Hur viktigt är det att rapa barnet efter amning?
    Vår lilla tjej somnar oftast efter amning och då vill man ju inte börja rapa dom..

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur viktigt att rapa efter amning?
  • Tealhawk

Det beror väl på hur barnet mår. Om det blir gasigt och får ont i magen om det inte rapas måste man ju försöka göra det ändå, men mår bebisen bra så är det ju onödigt att väcka dem. Man kan försöka bara stryka dem över ryggen för att få dem att rapa, men det vaknade min son av också, så vi rapade när han var vaken och lät det vara när han somnade.

These are not the droids you're looking for
  • Piano

Jag skippar ofta rapningen om sonen somnat. Inte märkt att nåt blir galet pga det.

• Nintendo

Det är lite olika från bebis till bebis hur viktigt det är. Vår äldsta dotter svalde mycket luft under amningen och hade svårt för att själv få upp luften. Så om vi inte rapade henne i två omgångar efteråt fick hon jätteont i magen. Andra dottern hade lätt för att rapa själv så då var det inte lika noga.

Jag brukade rapa första dottern även när hon sov. Höll henne bara upprätt med huvudet vilades på min axel och klappade henne på rumpan lite och så kom det en rap efter en stund. Hon vaknade inte.

• Natulcien

Jag säger som de andra, att det beror på barnet. Om det får gaser, ont i magen och kräks massor så kanske en rap kan underlätta. Men annars gör det knappast till eller från.
    Vi rapade aldrig sonen aktivt s.a.s. Behövde han rapa så rapade han själv.

Svar på tråden Hur viktigt att rapa efter amning?