• Turez

    Rätt eller fel att inte berätta om graviditet vid jobbintervju?

    Jag har just plussat för att vara gravid. 
    Jag ska ha barn i maj.
    Snart ska jag på jobbintervju för ett deltidsjobb som varar fram till den sista mars.

    Jag kommer alltså kunna jobba hela perioden trots min graviditet.

    Men ska jag ta upp min graviditet på intervjun eller har de inte med saken att göra?


    Andra barnet väntas den 11 maj
  • Svar på tråden Rätt eller fel att inte berätta om graviditet vid jobbintervju?
  • gemba

    Du har ingen skyldighet att berätta, men beroende på situationen är det möjligt att jag hade gjort det ändå. Jag ska på intervju i nästa vecka (tillsvidareanställning) med en stor mage i vädret, då går det liksom inte att dölja... ;) Gör det som känns bäst.

  • äntligen Vi

    jag sa inget, fick jobbet och har jobbat 2 v och känner att det börjar bli dags, magen syns inte än (vi har stora arbetskläder) 
    men hur sjutton säger man det till en ny chef "hej jag mörkade en grej på interjuven..." 

    till saken hör att jag bara är vikarie/timanställd och jag behöver dessa månader för att få upp min fp.. 

  • rockaroll

    Äntligen vi, vilken vecka är du i? Tänk på att det är 6mån provanställning.. De behöver inte ens ge dig nån anledning för att sparka dig.

  • Ekot

    Blev gravid i januari, var på jobbintervju i början på maj för sommarjobb. Sa inget. Fick jobbet. Började jobba i början på juni. Sa inget. Kollegorna frågade redan arbetsdag 2 om jag var gravid. Sa ja. Syntes på magen. Vid midsommar frågade chefen. Sa ja. Han frågade när och jag sa oktober. Var inget mer med det. Sommaren gick, magen växte. Fick förlängt till sista september (sa nej till att jobba i oktober). Så gick det för mig. Men gud vilken ångest vid intervjun och innan chefen frågat...

  • dec2010

    Du är inte skyldig att berätta förns 3 mån innan du måste sluta om jag inte missminner mig.

  • Ekot

    Hon ska ju oavsett inte jobba längre än 31 mars så vad har chefen med hennes graviditet att göra? Om allt går bra slutar hon i god tid innan bf iaf. De räknar ju inte med att hon ska jobba april-maj.

  • nenwood

    Tycker inte du ska berätta förrän du faktiskt blir erbjuden jobbet. Du har ingen skyldighet att berätta och dessutom varar ju jobbet inte så länge att du faktiskt hinner jobba klart innan barnet föds.
    Jag var på intervju i somras (innan jag blev gravid). Det drog ut på tiden pga semester för den person som intervjuat mig men hon ringde och erbjöd mig jobbet i augusti, då var jag i vecka 7 eller8 och då berättade jag detta. Hon ville ha mig ändå men av lite olika skäl blev det inte det jobbet iaf (jag som tackade nej)..
    Så det måste inte vara kört bara för att man är gravid heller, en del företag är så pass moderna att de fattar att en föräldraledighet inte varar för evigt

    Lycka till på intervjun!

  • MRMR1

    Jag är arbetsgivare och känner att ärlighet ger ett bättre intryck på mig, om arbetet inte varar så länge att det kommer att bli ett problem förstår jag det självklart.

    Eftersom nästan alla har 6-mån provanställning finns alltid risken att den kan avslutas om arbetsgivaren upplever personen som oärlig när den inte berättade från början. Kanske ser på den personen som att den helt enkelt undanhåller information.

  • äntligen Vi
    rockaroll skrev 2012-10-12 14:29:31 följande:
    Äntligen vi, vilken vecka är du i? Tänk på att det är 6mån provanställning.. De behöver inte ens ge dig nån anledning för att sparka dig.
    är i v 20 nu.
    och är anställd som vikarie så de kan ju helt enkelt bara låta bli att ringa in mig.

    chefen sitter på annan ort och jag hade hoppats att vi skulle ha ett uppföljningsmöte anng hur det går och hur framtiden ser ut men verkar inte vara prioriterat, eller så sitter nån av kollegorna med och dricker kaffe...
    MRMR1 skrev 2012-10-25 08:06:08 följande:
    Jag är arbetsgivare och känner att ärlighet ger ett bättre intryck på mig, om arbetet inte varar så länge att det kommer att bli ett problem förstår jag det självklart.

    Eftersom nästan alla har 6-mån provanställning finns alltid risken att den kan avslutas om arbetsgivaren upplever personen som oärlig när den inte berättade från början. Kanske ser på den personen som att den helt enkelt undanhåller information.
    Hur skulle du hellst vilja få veta om en graviditet av en av dina anställda?
     
Svar på tråden Rätt eller fel att inte berätta om graviditet vid jobbintervju?