• Ricia

Köpa bröstmjölk?

Skulle vilja köpa modersmjölk att ha i frysen som en reserv för tillfällen då jag själv inte kan av olika orsaker vara tillgänglig. Hon accepterar bröstmjölk från flaska men vägrar äta mjölksersättning från flaska, har försökt.

Finns det någon som vet om det går att köpa bröstmjölk i Västra Götalandsområdet? Om ni vet eller själv har mjölk i överflöd så får ni gärna mejla mig via forumets inbox.

Jag vet att sjukhusen behöver sin donerade mjölk till sjuka barn och förstår detta helt.

• Svar på tråden Köpa bröstmjölk?
  • Tealhawk

Köp en bröstpump och pumpa ut själv? Det är hur som helst alltid bäst att ge sin egen mjölk eftersom bakteriefloran och antikropparna är "personligt" utformade för ditt barn samt att mjölken smakar annorlunda.

These are not the droids you're looking for
  • rockaroll

Precis, du ska inte ge någon annans bröstmjölk. Dessutom smakar det olika så ditt barn tar förmodligen ingen annans mjölk. Man får bara donera första veckorna, för sen är mjölken anpassad efter ditt barn. Det är vad jag hört iaf.

• trubbelsnåd
    rockaroll skrev 2012-10-01 13:39:04 följande:
    Precis, du ska inte ge någon annans bröstmjölk. Dessutom smakar det olika så ditt barn tar förmodligen ingen annans mjölk. Man får bara donera första veckorna, för sen är mjölken anpassad efter ditt barn. Det är vad jag hört iaf.
    Man får donera de tre första månaderna och det har inget med smaken att göra utan att mjölkens sammansättning förändras med tiden.
  • Dixie

kan du inte pumpa ut och frysa in?! känns ju mycket enklare, för om du skulle köpa så måste ju denna mjölk kontrolleras etc. 

• Ricia

Eftersom jag inte har någon ”extra” mjölk att pumpa ur (har Medela Swing) blir jag så bunden till att alltid vara till hands för och hålla hennes mat tider. Därför kan jag inte heller anlita barnvakt som kan ge modersmjölk i flaska.

• rockaroll

Ja då blir det ju svårt. Du får nog helt enkelt finnas där när hon behöver äta.

• Emma369

Istället för att slänga bort överskotts bröstmjölk i slasken kan man ju få en slant för den om den behandlats rätt. Någon hade fått 500 för litern som ammat sitt barn ett halvt år redan.

Svar på tråden Köpa bröstmjölk?