Hon hade både ASD och VSD men ASD:et håller på att växa igen av sig själv och var nästan stängt på senaste kollen. Vi började med vätskedrivande 3 veckor efter att hon föddes fram tills några veckor efter operationen för att underlätta för den vänstra kammaren som hade arbetat mycket hårdare än den högra och därmed blivit större. Hon gick aldrig upp något när hon föddes så hon fick sond och den hade hon tills en vecka efter operationen. Har ni sond? Våran dotter var väldigt dålig innan operationen, kaskadspyor och hemska hostattacker, hon sov nästan dygnet runt och var slö osv. viktuppgången var det enda som gick bra, men det var pga strikta order från läkare att hon skulle sondas var tredje timme dygnet runt, och spydde hon upp allt, ja då var det bara att vänta och börja om igen. Dom gjorde öppen operation på henne och när jag fick reda på att dom skulle göra det dog jag en hel del inombords. Men kirurgerna och läkarna ÄR fantastiska och jag är så jävla glad att vi bor i ett land där vi är främst i världen på hjärtkirurgi. Operationen tog ca 6 timmar och ca 8 timmar var vi ifrån henne. Dom absolut 8 längsta timmarna i mitt liv. Men allt gick bra! Och nu är hon den mest pigga, livligaste och mest viljestarka unge jag träffat på. Men det är väl som läkarna säger, att om man nu måste välja ett hjärtfel så är det här hjärtfelet det bästa man kan ha, då man kan få ett fullt anatomiskt korrekt fungerande hjärta igen. Efter operationen ville hon inte riktigt vakna, så det blev några fler dagar på IVA än "normalt" sett. Och sen hade hon ju inte ammat något sedan hon föddes, så hela matgrejen tog ju några dagar det med. Totalt tog det 11 dagar från operationen tills vi fick åka hem igen, det berodde ju också lite på att vi bor ca 100mil från gbg så vi kunde ju inte få permission heller. Jag har säkert missat något men jag finns iallafall här både för stöd och att svara på de frågor jag har svar på!:) du kan även maila om du så vill, jag minns själv att jag önskade att jag hade någon att fråga när man hade den där jävla oron som äter upp en inifrån.