• Anonym

Måste sluta snusa nu!!! Tips?

Plussade för en vecka sen idag, ingen är gladare än vi :) Problemet är min kära vän snuset :( Slutade tyvärr inte under mina 2 tidigare graviditeter, barnen mådde bra vid födseln och föddes med normal vikt! Men jag vet att det är en onödig risk! Har snusat i 13år, känns som att det kommer bli tufft. Är i v4+4 idag och har ett hälsosamtal hos mvc om 3 veckor. Går det få någon hjälp där? Någon som har tips? :)

• Svar på tråden Måste sluta snusa nu!!! Tips?
  • Anonym

När jag väntade sonen drog jag ner på snuset, men lyckades aldrig sluta!
    Denna graviditet gick det av sig själv!!

Jag började må illa av att lägga i en snus och sen blev jag yr och det resulterade i mindre och mindre snusande och sen var det bara slutsnusat.

Dock så tänker jag fortfarande på snus och blir väldigt sugen då och då! Som igår och idag! Jag sitter och dagdrömmer om att få lägga en ettan vit under läppen! Men jag vet att det inte är någon idé eftersom jag hållt upp så länge.

Man glömmer tillslut och så länge man inte tänker på snuset så går det bra, men sen kommer tanken och med den suget.

Jag är nu i vecka 34 och ska inte börja snusa igen! Nu är det bara hålla sig!
    Dock tycker jag om att snusa. Jag VILL kunna unna mig själv en snus, men har insett att det ej går.

Testa nikotintuggummi, det kanske fungerar?
    Lycka till!

• Anonym

Vilket flyt!! :) Har också mått ganska illa men inte av snuset tyvärr.. Stark att du håller trots suget :) Har funderat på nikotin plåster lr tuggumi, men är det mindre farligt?

• Anonym (rökare)

Det enda tipset jag har är att sluta tycka synd om sigsjälv pga abstinensbesvär.
    Det var skittufft att sluta röka när jag fick mitt plus, men så kände jag att "är jag så jävla ego att jag inte kan må dåligt ett par veckor så kanske jag inte är redo för barn" och på den vägen peppade jag mig till att kasta cigaretterna. 7 år rökfri nu.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-01 18:08:37 följande:
    Vilket flyt!! :) Har också mått ganska illa men inte av snuset tyvärr.. Stark att du håller trots suget :) Har funderat på nikotin plåster lr tuggumi, men är det mindre farligt?
    Nää tror inte det är mindre farligt då det ä nikotinet i snusen som inte är bra, men det kanske kan hjälpa till att skära ner på snusandet?

Jag har haft ett jävla flyt! När folk säger att jag är duktig som slutat kan jag inte hålla med alls då det gick av sig själv. Men nu är det ganska tungt de stunder jag har sug :)

Jag vet ju att suget försvinner jag jag slutar tänka på det :)
  • hysteria

Det finns ju nikotinfritt snus, vet att det hjälpt många, plåster och tuggummi ska du inte använda!

• Apopan

Jag gjorde så att jag trappade ner när det visade sig att jag var gravid. Hade två dosor och bestämde mig helt enkelt för att det var mina sista. Varje snus togs med andakt och därimellan hade jag tuggummi under läppen. Sådana där nikotinfria snus är ju bara äckliga.
    Det gick galant. Går dock ännu inte en dag utan att jag tänker att jag vill ha en snus (var 1,5år sedan) och första tiden vaknade jag mitt i natten av att kroppen skrek efter det... Blir sugen på en när jag skriver detta :P... Ps: nikotintuggummi/plåster osv är tydligen skadligare, fick jag lära mig iaf. Så skippa det. Och känn ingen superångest över om du inte lyckas, men ge dig fan på att du skall det ;)

• Anonym

Jag har ca 2 dosor kvar, snusar upp dom sen får jag bryta! Att trappa ner tror jag inte kommer fungera, jag snusar helt maniskt. Jag får klara det en dag i taget utan snus! Kommer väl bli känslomässigt bryt några dagar, men tänk vad skönt att slippa den där tvågsmässigheten som är kring det. Min sambo ska också sluta ;)
    Tvingar han absolut inte, men han tycker det är lika bra då vi har en bra anledning nu!

Ni är grymma alla som slutat och tack för visa ord och råd!

• epikuren

Snusar inte själv men har hört att en bit färsk ingefära under läppen ska lindra lite när suget blir för stort! :) Kanske kombinera med tuggummi eller liknande.

• Erikssonförfan

cold turkey. absolut det bästa.

Det med en bra motivator. 

så jag gjorde efter 10 års snusande. Gäller bara att pressa sig själv, inget tjaffsande med tepåsar och annanskit

gör det hela bara värre. 

• Anonym (Snuffis)

Mitt tips är att börja att bryta mönstret! Tex efter maten snusen. Skit i att ta den och ta den 30 min senare! När du är sugen vänta 30 min bryt alla mönster och när mönstrena är brutna så sluta!

Svar på tråden Måste sluta snusa nu!!! Tips?