När kom mensen tillbaka efter förlossning?
När fick ni mens igen efter er förlossning? Och ammade ni då eller hade ni slutat?
Jag helammar min fyramånaders dotter och har börjat fundera när mensen egentligen kommer tillbaks igen...
När fick ni mens igen efter er förlossning? Och ammade ni då eller hade ni slutat?
Jag helammar min fyramånaders dotter och har börjat fundera när mensen egentligen kommer tillbaks igen...
Min kom tillbaka efter åtta månader med båda barnen. Hade då helammat till fyra månaders ålder, och sedan delammat till dom var ungefär åtta månader :)
Hade avslag i en vecka och sedan kom mensen tre veckor senare. Helammade mina ungar i sex månader och delammade därefter tills de var nästan två år
Min mens kom tillbaka när första barnet var nio månader och när andra barnet var tre månader. Båda gångerna var det två månader efter helt avslutad amning.
Efter 6 veckor. Ammade inte.
Det har varierat med alla mina barn, jag har helammat alla men det har skiljt flera månader på när mensen kom tillbka.
Hoppas ni skyddar er som ni inte vill ha fler barn tätt =) För äl har man ju före mens.
4 veckor helammade
Mensen har kommit tillbaka 1 1/2 månad efter helt avslutad amning.
Jag har ammat barnen olika länge så deras åldrar skiljer sig åt.
1an var 7 månader
2an var 9 månader
3an var 13 månader
4an ammas fortfarande
Två veckor efter att jag hade haft så pass mycket som 12h mellan amningarna för första gången. Då var dottern 9 månader. I samma veva som mensen kom skulle jga och min man vara borta över natten från henne och när vi kom tillbaka fick vi kramar, men hon ville inte amma då, eller därefter. Kändes som om hon själv valde att sluta och det var skönt (Ja, lite OT, men det gjorde mig glad att det blev som det blev).
När mensen kom tillbaka kunde jag känna stor förändring i kroppen. Allt jag fortfarande kände av efter graviditet, förlossning och amning gick tillbaka. T.ex. inte lika vig, eftersom relaxinet gick tillbaka (men då kunde jag också ganska snart springa utan obehag igen) och att de nattliga uppvaken störde mer, eftersom man inte hade några glada amningshormoner som slätade över sömnbristens effekter. Bäst var att humöret ändå blev gladare. Jag var en arg klimakterietant när jag ammade.
Jag ammade inte. Dottern föddes en vecka tidigt och mensen kom precis 5 veckor efter förlossningen, så jag hoppade in i min normala cykel direkt
Helammade i 6 månader och delammade i drygt 9 månader. Strax efter jag slutat amma kom mensen tillbaka. Ca 10 månader efter förlossningen.
Det tog 18 månader innan min mens kom. Ammade sonen i ett år..
Första mensen kom efter 5 månader, sen kom andra efter 6 veckor och sen dess har det varit regelbundet. Jag helammade till 6 månader (även 2-3 gånger per natt) och delammar fortfarande (nu 9 månader).
Jag har läst att det vanligaste är att mensen kommer efter 5-6 månader om man ammar, det sammanfaller ofta med att det blir lite längre amningsuppehåll på natten. Men det är väldigt olika!
Jag hel ammade min son i ca 1- 2 månader, sedan inte alls. Jag fick tillbaka min mens när sonen var 7 månader gammal.
OT: jag trodde att jag var ensam om att få tillbaka mensen så sent, jag läste att den ska komma ca 1 månad efter avslutad amning?
Jag slutade amma min pojke när han var 2 månader. Han är snart 11 månader och mensen har inte kommit tillbaka ännu.
För mig tog det mellan 15månader till 2 år innan mensen kom tillbaka. Helammade ett halvår med alla. Ammade delvis till 2-3 års ålder.
9 veckor efter förlossning trots helamning. Och den blev direkt regelbunden...
Äldsta: Helammade i 6 månader, delammade i nästan 10. Mensen kom tillbaks efter drygt 8 månader i samband med att sonen slutade äta på nätterna.
Yngsta: har helammat i 6 månader nu och lilla har efter 2 månaders ålder ätit bara sporadiskt på natten. Men ingen mens i sikte ännu.
Oj vilken gammal tråd såg jag nu.