• Anonym (Fundersam)

Angående kreditupplysning

Är det nån som kan hjälpa oss? Det är så att min sambo fick hem en kreditupplysning idag (daterad 20/9-2012), han fick logga in på nån sida för att se vem som begärt upplysningen.
    Där fck han se en rapport som Intrum Justitia hade gjort, angående löneutmätning. Men den rapporten var daterad i september 2010...
    Så som vi fattade så har dom gjort en kreditupplysning nyligen på honom, men varför fick vi då se en gammal rapport?
    Kan ett inkassobolag göra löneutmätning? Trodde bara att det var KF som gjorde sånt?
    Han har haft skulder som vi sakta men säkert har och håller på att betala tillbaka, kan det här vara nåt som vi har missat att han har skuld där då? Vi har skött alla inbetalningar och inte missat en enda betalning. Hur får man reda på ALLA skulder man har hos inkassoföretag?

Vill ha hjälp av nån som har mer koll på det här än vad vi har, vi vill ju bli av med hans skulder...

• Svar på tråden Angående kreditupplysning
  • Anonym

Man ringer företagen och frågar?

• Anonym (Fundersam)

Jo det ska vi också göra, när han kommer hem från jobbet. Jag ringde honom när posten kom och så loggade han in en snabbis på jobbet.
    Tänkte bara höra mig för om det var nån som visste innan han kommer hem. Jag får ju inte ringa åt honom och fråga.

• fjonkelina

Det enda jag kan svar på här är att det är endast KFM som kan göra utmätning av lön. Inkasso kan lämna över ärendet till KFM som sedan beslutar utefter hur den ekonomiska situationen ser ut. Men det verkar konstigt för din sambos del. Har han idag en skuld med pågående avbetalningsplan som har följts så som den ska? I så fall förstår jag inte varför dom gjort en kreditupplysning på honom. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.......................................
  • Anonym (Fundersam)

Han har två pågående avbetalnigsplaner, men inte genom Intrium. Det är ett annat bolag. Han har även haft en skuld hos KFM som vi betalat med.  Vi har skött alla avbetalningsplaner han haft och har, så vi förstår inte varför det gjorts en kreditupplysning på honom av dom.

• fjonkelina
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-10-02 13:03:27 följande:
    Han har två pågående avbetalnigsplaner, men inte genom Intrium. Det är ett annat bolag. Han har även haft en skuld hos KFM som vi betalat med.  Vi har skött alla avbetalningsplaner han haft och har, så vi förstår inte varför det gjorts en kreditupplysning på honom av dom.
    Det var ju lite märkligt faktiskt. Hoppas dom har ett bra svar på det när din sambo ringer sen. Om du vill får du gärna berätta sen hur det gick för det här är lite intressant med tanke på hur mycket fel en del inkassobolag gör.
  • Anonym

Kan det vara ett årsbesked eller en skuld som blivit färdigbetald? Som ni fått hem papper på? Fast vet inte om det skulle komma från inkasso..

• slemtorsk i din bralla

Låt mig gissa.. det var AAA konsoliditet "min upplysning" som ni fick meddelande ifrån.. de är grymt klantiga.

Jag fick veta att min man fick ett sms med MINA Personuppgifter och ett meddelande om att en kreditupplysning gjorts på mig och så inloggningsuppgifter. Googlade lite och fick klart för mig att jag INTE under några omständigheter tänker logga in där för då skapar man ett konto hos dem till att börja med och de kan använda ens personuppgifter till reklam och telefoni...sen att de skickade det till fel person..tänk om de sänt det till någon annan!??!?!?! Vem som helst hade kunnat gå in på mina uppgifter...

Jag ringde dem och hotade med att anmäla till både polis och datainspektion och då talar hon om att det bara finns EN upplysning på mig..en gammal...

Jag tror att detta är ett bra lurendrejeriföretag. Det är fruktansvärt obehagligt men deras arbetsmetoder är under all kritik och ni jobbar ju med hans skulder. Det är ENBART kronogofden som kan göra utmätning...

• Anonym (Fundersam)
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-10-02 13:43:13 följande:
    Låt mig gissa.. det var AAA konsoliditet "min upplysning" som ni fick meddelande ifrån.. de är grymt klantiga.

Jag fick veta att min man fick ett sms med MINA Personuppgifter och ett meddelande om att en kreditupplysning gjorts på mig och så inloggningsuppgifter. Googlade lite och fick klart för mig att jag INTE under några omständigheter tänker logga in där för då skapar man ett konto hos dem till att börja med och de kan använda ens personuppgifter till reklam och telefoni...sen att de skickade det till fel person..tänk om de sänt det till någon annan!??!?!?! Vem som helst hade kunnat gå in på mina uppgifter...

Jag ringde dem och hotade med att anmäla till både polis och datainspektion och då talar hon om att det bara finns EN upplysning på mig..en gammal...

Jag tror att detta är ett bra lurendrejeriföretag. Det är fruktansvärt obehagligt men deras arbetsmetoder är under all kritik och ni jobbar ju med hans skulder. Det är ENBART kronogofden som kan göra utmätning...
    ja han fick ett papper från "min upplysning"... vart lite fundersam eftersom jag tex aldrig varit med om att det kommit papper ifrån det företaget när sån gjort en kreditupplysning på mig... Men han loggade iaf in och det var då han fick se den där gamla rapporten... Låter jävligt fishy faktiskt nu när du berättade vad ni råkat ut för...

Hur som så mailade iaf till Intrum och frågade om dom gjort nån upplysning och varför han fått se en över två år gammal rapport från dom. Får se vad dom svarar honom då. Han ska iaf ringa när han kommer hem, så får vi veta säkert vad det är fråga om.

Är det nå lurendrejeri så kommer dom få veta vad dom heter, minst sagt... Vart så ställd att det står att Intrum velat göra löneutmätning, eftersom jag hade för mig att bara KFM kan göra sånt. Och den skulden har vi redan betalt. Känns surt när vi har allt under kontroll, och vi vet att vi inte missat en enda inbetalning....
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-10-02 14:04:46 följande:
    ja han fick ett papper från "min upplysning"... vart lite fundersam eftersom jag tex aldrig varit med om att det kommit papper ifrån det företaget när sån gjort en kreditupplysning på mig... Men han loggade iaf in och det var då han fick se den där gamla rapporten... Låter jävligt fishy faktiskt nu när du berättade vad ni råkat ut för...

Hur som så mailade iaf till Intrum och frågade om dom gjort nån upplysning och varför han fått se en över två år gammal rapport från dom. Får se vad dom svarar honom då. Han ska iaf ringa när han kommer hem, så får vi veta säkert vad det är fråga om.

Är det nå lurendrejeri så kommer dom få veta vad dom heter, minst sagt... Vart så ställd att det står att Intrum velat göra löneutmätning, eftersom jag hade för mig att bara KFM kan göra sånt. Och den skulden har vi redan betalt. Känns surt när vi har allt under kontroll, och vi vet att vi inte missat en enda inbetalning....
    0771-101012 är till kundtjänst på min upplysning.. ring dem direkt och fråga vad i helvete de håller på med.

Jag ringde och hotade med både polisanmälan och datainspektionen och fick en massa konstiga ursäkter och förklaringar som jag bara sågade.. var ganska arg kan jag tillägga och damen som svarade var inte direkt tillmötesgående men jag fick ut lite ilska iaf och gjorde klart för dem att det inte är okej uppträdande.
  • fjonkelina

Hur gick det i går? Var det helt fel av dom eller vad det en ny skuld som uppkommit?

• Anonym (Fundersam)

Ja dom kunde inte se att han hade nån skuld hos dom iaf, så nåt lurt är det med dom dära "min upplysning". Så nu ska vi ringa och vara lite arga på dom och se vad dom har att säga till sitt försvar...
    Helt sjukt om jag får säga det själv, vi vart ju chockade eftersom vi har dom kvarstående avbetalningarna under koll och dom är snart färdigbetalda...

• minupplysning

Hej!

Vill förtydliga vad Min Upplysning AB är för ett företag:

Min Upplysning är en servicebyrå för meddelandetjänster som bl.a. förmedlar meddelanden och aviseringar på uppdrag av kreditupplysningsföretagen Business Check och Soliditet. Min Upplysning Sverige AB ägs av Bisnode som är en av Europas ledande leverantörer av digital affärsinformation.

Kreditupplysningsbolagen har från och med 20110101 en lagstadgad skyldighet att upplysa dig om att någon tagit en kreditupplysning på dig och ge dig möjlighet att ta del av den informationen. Du meddelas via mail/sms /brev att en förfrågan gjorts på dig. Man har även möjlighet att skapa konto för att fortsättningsvis slippa brevutskick alt. ringa till kundservice och be att alltid få informationen med posten.

Tidigare gjorde dessa föfrågningar utan att du blev meddelad, tex när du handlar på faktura,  söker lägenhet, byter elleverantör etc.

Mer information finns på www.minupplysning.se

Hälsningar Anette, Min Upplysning

• Border

Intrum justitia kan göra löneutmätning, jag har haft det hos dem alldeles nyligen. Om man vill veta hur mycket man har i total skuld skall man inte ringa inkassoföretagen utan något annat ställe. Detta vet jag eftersom jag har försökt ta reda på min totala skuld.

• sextiotalist
    Border skrev 2012-10-23 15:01:14 följande:
    Intrum justitia kan göra löneutmätning, jag har haft det hos dem alldeles nyligen. Om man vill veta hur mycket man har i total skuld skall man inte ringa inkassoföretagen utan något annat ställe. Detta vet jag eftersom jag har försökt ta reda på min totala skuld.
    Jag har för mig att det endast är kfm som har rätt att göra löneutmätningar.
  • Border
    sextiotalist skrev 2012-10-23 15:03:18 följande:
    Jag har för mig att det endast är kfm som har rätt att göra löneutmätningar.
    Det trodde jag också, men intrum justitia får också göra det.
  • sextiotalist
    Border skrev 2012-10-23 15:04:22 följande:
    Är det säker på att det är dom som gör löneutmätningen, inte att de är sökande för löneutmätning. Vi har varit i den sitsen och vi hade skulder hos intrium, men de tog det via kfm
  • Border
    sextiotalist skrev 2012-10-23 15:06:11 följande:
    Är det säker på att det är dom som gör löneutmätningen, inte att de är sökande för löneutmätning. Vi har varit i den sitsen och vi hade skulder hos intrium, men de tog det via kfm
    Ja, jag är säker.
  • sextiotalist
    Border skrev 2012-10-23 15:16:22 följande:
    Ja, jag är säker.
    inte enligt deras hemsida och även enligt googlesökningen så verkar det bara vara myndigheten som har rätt att göra det.
  • Anonym (Fundersam)

Nu var det ju det konstiga att vi fick ett brev hem där dom gjort en kreditupplysning som var daterad i september 2010. Varför skickar dom ut en upplysning om det som var för över två år sedan? Och enligt Intrium så har han ingen skuld där och dom har inte försökt göra löneutmätning som det stod i upplysningen. Så vi tycker att det var väldigt skumt...

• Anonym (mm)
    Border skrev 2012-10-23 15:04:22 följande:
    Border skrev 2012-10-23 15:16:22 följande:
    Ja, jag är säker.
    Nej nej nej, absolut inte. De enda som kan göra löneutmätning är Kronofogden. Däremot så begär ju inkassoföretagen KF att göra det men ingen annan än KF kan göra det.

Svar på tråden Angående kreditupplysning