• Veronica1

    Bidrag för hemmaboende 20-åring???

    Hej!

    Jag bor tillsammans med min sambo & 2 döttrar (inte hans). Döttrarna är 20 respektive 15 år. Min 20-åriga dotter är arbetslös & får inga som helst pengar, 0 kr i inkomst, så här har det varit sen i juni när hon tog studenten. Hon har pojkvän, han jobbar heltid, men har ingen lägenhet. Dom bor hos oss & hos hans föräldrar, nu börjar vi känna att det här är inte hållbart!!!

    Tips någon???

    Finns det nåt bidrag eller nån ekonomisk hjälp man kan få?

  • Svar på tråden Bidrag för hemmaboende 20-åring???
  • katalysator

    Har hon varit arbetslös sedan i juni så bör hon få pengar nu. Efter tre månader får man ersättning från ungdomsgarantin genom arbetsförmedlingen.

  • Gunilla 044

    Hon får ersättning från arbetsförmedlingen,men hon ska ha varit inskriven tre månader först,så se till att hon skriver in sig.

  • tvåbarnsmor89

    Soc får hon inte från när hon bor hemma, men hon borde få från arbetsförmedlingen om hon står inskriven som arbetssökande 100%

  • Hannah76

    Vad gör hon då? Har hon inte varit inskriven på arb.frm, sen hon tog studenten? Hon ska inte plugga?

     

  • Annelie 76

    Hon kan få pengar från soc i vissa fall men först måste hon ansöka om det. Dessutom kommer de ställa krav (söka jobb eller praktik).

  • Veronica1

    Hon skrev in sig på AF första dagen efter hon tagit studenten & var på ett möte i förra veckan. De hade sagt till henne att det kunde dröja upp till 60 dagar innan hon fick något... Hur mycket får dom? Vad kan man kräva att hon betalar? Hennes kille tjänar ganska bra (tycker jag) får ut ca 16.000 i månaden & han betalar endast 1500! Nu har hans föräldrar det bättre ställt än vad vi har. Hela situationen med att ha dom boendes hemma börjar tära på en ganska mycket, fattar inte hur min sambo orkar, han är helt enkelt bäst!

  • Veronica1

    Glömde skriva att hon står på en vikarie lista på olika dagis, men det har bara gått ca en vecka sen hon var & pratade med dom.

  • Hannah76
    Veronica1 skrev 2012-10-02 14:11:52 följande:
    Hon skrev in sig på AF första dagen efter hon tagit studenten & var på ett möte i förra veckan. De hade sagt till henne att det kunde dröja upp till 60 dagar innan hon fick något... Hur mycket får dom? Vad kan man kräva att hon betalar? Hennes kille tjänar ganska bra (tycker jag) får ut ca 16.000 i månaden & han betalar endast 1500! Nu har hans föräldrar det bättre ställt än vad vi har. Hela situationen med att ha dom boendes hemma börjar tära på en ganska mycket, fattar inte hur min sambo orkar, han är helt enkelt bäst!

    Hur mycket dyrare är hon nu jämfört när hon gick på gymnasiet?

    Hur mycket hon ska betala kan bara ni avgöra , det finns schablonsiffror.

    Hon har sökt arbeten ?  
  • Veronica1
    Hannah76 skrev 2012-10-02 14:14:14 följande:

    Hur mycket dyrare är hon nu jämfört när hon gick på gymnasiet?

    Hur mycket hon ska betala kan bara ni avgöra , det finns schablonsiffror.

    Hon har sökt arbeten ?  

    Hon är väl inte så mycket dyrare, men dom är ju två nu Obestämd. Ja hon har sökt på dagis. Hon hade turen att vinna pengar i våras, så hon har haft egna fickpengar, så jag menar inte att klaga. Jag ville bara ha lite tips & råd hur andra handskas med liknande situationer. Alla mina vänner som har barn har småbarn, så det är lite svårt att rådfråga dom, tyvärr....
  • katalysator

    Jag tycker att en rimlig kompromiss för hemmaboende arbetslösa barn och studenter, med inkomster på 2000-4000 kr i månaden, är att de betalar sin egen matkostnad och sina egna förbruksvaror, men att ni fortsätter bjussa på hyran tills dess att de har en hel lön eller tar fullt studielån (varför man nu skulle vilja göra det om man bor hemma).

  • Hannah76
    Veronica1 skrev 2012-10-02 14:23:27 följande:

    Hon är väl inte så mycket dyrare, men dom är ju två nu Obestämd. Ja hon har sökt på dagis. Hon hade turen att vinna pengar i våras, så hon har haft egna fickpengar, så jag menar inte att klaga. Jag ville bara ha lite tips & råd hur andra handskas med liknande situationer. Alla mina vänner som har barn har småbarn, så det är lite svårt att rådfråga dom, tyvärr....

    Hon ska inte läsa vidare?

    Hon måste nog vidga sitt jobbsökande lite.. och om hennes pokvän är deltid hos er så borde de ju bidra med något? 
  • Veronica1
    katalysator skrev 2012-10-02 14:25:41 följande:
    Jag tycker att en rimlig kompromiss för hemmaboende arbetslösa barn och studenter, med inkomster på 2000-4000 kr i månaden, är att de betalar sin egen matkostnad och sina egna förbruksvaror, men att ni fortsätter bjussa på hyran tills dess att de har en hel lön eller tar fullt studielån (varför man nu skulle vilja göra det om man bor hemma).

    Jag har tänkt i dom banorna, att dom får stå för maten & alla hygienartiklar m.m. Det är så svårt att kräva dom på pengar, men dom måste ju lära sig nångång. Just nu känns det som att vi bedriver ett hotell!
  • Hannah76
    Veronica1 skrev 2012-10-02 14:30:39 följande:

    Jag har tänkt i dom banorna, att dom får stå för maten & alla hygienartiklar m.m. Det är så svårt att kräva dom på pengar, men dom måste ju lära sig nångång. Just nu känns det som att vi bedriver ett hotell!
    Du kan ju alltid ta emot pengarna och spara dom? Om det är så att ni inte behöver dom.
  • ThisIsMyYear

    Soc får man visst när man bor hemma, det fick jag. Så får man bestämma en hyra man ska betala till föräldrarna, 1500 eller nåt, och sen 2-3000kr till att leva på.

    Tycker f.ö att det är sjukt att föräldrarna inte anses försörjningsskyldiga medan en sambo gör det.. Hur många klarar sig på en lön liksom? 

  • SailorGirl

    När jag bodde hemma och pluggade på högskolan efter gymnasiet, så slapp jag betala hyra hemma för att jag skulle kunna undvika studielån. Mina syskon som jobbade, respektive fick A-kassa fick däremot betala 2000:-/månad i hyra. Det var ju några år sedan nu och i dagens pengavärde är det ungefär 3000:-/månad.

    MEN sen är väl ersättningen man får från A-kassan rätt låg om den inte är baserad på någon lön? Är det inte typ 4.500:-/månad efter skatt? I så fall är 3000:- inte så schysst. Då kan man ju istället gå efter andra mått. En siffra att jämföra med är t.ex. att 1/3 av hushållens disponibla inkomster går till boende. Det är ju i så fall en rimlig andel att kräva i hyra om man bara får ut 4.500:-. Och både dotter och pojkvän ska betala hyra i min mening, så då får han betala 1500-1700 om han bor på halvtid hos er (50% av 3000 upp till 50% av 1/3 av 16000).

  • Veronica1

    Vi har det inte så gott ställt, så pengarna skulle behövas! Sverige har så sjuka lagar när det gäller sånt här, jag fattar inte, om inte vi hade haft råd att ha henne hemma skulle vi ha kastat ut henne då eller vad??? Det är ju inte det enklaste att få tag i en lägenhet heller. Jag trodde att man åtminstonde kunde få bostadsbidrag, när man bor 3 vuxna & en ungdom i en lägenhet varav 1 helt utan inkomst. Ja ja det är bara att gilla läget.

  • ThisIsMyYear
    Veronica1 skrev 2012-10-02 14:57:44 följande:

    Vi har det inte så gott ställt, så pengarna skulle behövas! Sverige har så sjuka lagar när det gäller sånt här, jag fattar inte, om inte vi hade haft råd att ha henne hemma skulle vi ha kastat ut henne då eller vad??? Det är ju inte det enklaste att få tag i en lägenhet heller. Jag trodde att man åtminstonde kunde få bostadsbidrag, när man bor 3 vuxna & en ungdom i en lägenhet varav 1 helt utan inkomst. Ja ja det är bara att gilla läget.


    Men ni är inte försörjningsskyldiga för henne så vad är problemet?? Hon kan söka soc from studentdagen tills hon får aktivitetsstöd! Och sen när hon får aktivitetsstöd så kan hon få resten av "normen" av soc! Ni har ju inte kollat upp nånting, hon kan ju få bidrag och betala hyra till er, ni skriver ett kontrakt som hon tar med till soc och så betalar dom hyran + ger henne bidrag att leva på!
  • Hannah76
     
    Veronica1 skrev 2012-10-02 14:57:44 följande:

    Vi har det inte så gott ställt, så pengarna skulle behövas! Sverige har så sjuka lagar när det gäller sånt här, jag fattar inte, om inte vi hade haft råd att ha henne hemma skulle vi ha kastat ut henne då eller vad??? Det är ju inte det enklaste att få tag i en lägenhet heller. Jag trodde att man åtminstonde kunde få bostadsbidrag, när man bor 3 vuxna & en ungdom i en lägenhet varav 1 helt utan inkomst. Ja ja det är bara att gilla läget.



    Men hon kan ju få bidrag? Det krävs dock motprestationer, i form av att söka arbete på heltitd och praktik, Ni är inte försörjningsskyldiga.
Svar på tråden Bidrag för hemmaboende 20-åring???