• Lilla Jag84

Råd inför husköp, bra besiktningsman??

Hej!
    jag och min sambo är mitt uppe i en budgivning och som det lutar åt så blir det vårt hus!

Jag har aldrig tidigare bott i hus och blir givetvis lite nervös inför detta.
    Vad ska vi tänka på?

Vi har funderingar kring besiktning, det är en besiktning gjord på huset. Av anicimex som har samarbete med mäklarfirman. Ska vi anlita dem igen eller ska man ta en helt annan besiktningsfirma?
    För visst borde det tas upp samma saker oavsett vilken besiktningsman vi väljer?
    (Eller är vi alltför blåögda??)

Mäklaren ligger på och stressar och tycker ju givetvis att vi ska välja anticimex..

tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Råd inför husköp, bra besiktningsman??
  • AnnaRoos

Välj Eminenta. De är bäst. Anticimex har tyvärr ett rykte om sig att alltid säga samma saker under alla besiktningar för att man ska vara tvungna att köpa deras produkter. Jag köpte ett hus förra veckan som besiktades av både Eminenta och Anticimex.

• En till mamma

Håller med de ovan ta en helt annan beskitningsfirma, om ni har möjlighet så var med själva vi besiktningen. De kan ha massor av tips.

• Gladskit

Ta absolut en egen firma. Anticimex har gjort en besiktning visst, men den är beställd av säljaren/mäklaren.
    Er besiktningsman kommer att gå igenom huset för er räkning!
    Och se till att vara med så att ni sedan verkligen förstår vad han/hon har skrivit ner i protokollet!!

Men var sedan beredda på att små saker som kan upptäckas inte alltid är grund för prisavdrag om det blir affär. Stora saker som mögelangrepp som kräver renovering för stora pengar och annat som uppenbart borde leda till prisavdrag kan man ta upp. Men sedan finns också sånt som kan anses normalt med anledning av husets ålder osv och det är ju bra att känna till som köpare men det är inte alltid man kan få ner priset pga det.

• fiona07

Vi hade Eminenta från Skåne, han var väldigt duktig. Kostade 8200:- det var värt 

• M C Catta

Vi besiktade vårt nyköpta hus (Inflytt i påsk) förra veckan. Anlitade OBM. Väldigt duktig och nitisk besiktningsman. Han föreläste lite samtidigt som han kontrollerade vilket gjorde att man lärde sig massor. Var ligger huset?

• Sale

Vi använde besiktningsman.se. De var inge bra (visst besiktningen var väl OK) bara massa strul. Besiktningsmannen var sen, protokollen kom inte i utlovad tid, fel pris angavs etc.

• Tanya

Anticimex är en välkänd och rikstäckande firma. Det finns även andra som t.ex. OBM-Gruppen som också är rikstäckande som jag har hört mycket gott om. Men valet är ju fritt, mäklaren ligger nog på för att Anticimex är lätt tillgängliga och en seriös firma. Men som sagt, valet är alltid fritt. Men välj en besiktningsman som har en försäkring bakom sig. För även en besiktningsman kan göra fel.

• modi 86
    AnnaRoos skrev 2012-10-02 15:55:09 följande:
    Välj Eminenta. De är bäst. Anticimex har tyvärr ett rykte om sig att alltid säga samma saker under alla besiktningar för att man ska vara tvungna att köpa deras produkter. Jag köpte ett hus förra veckan som besiktades av både Eminenta och Anticimex.

Hur går till husköp till? hoppas någon hjälper mig med detta, har ingen aning om hur det går till steg och steg.

Du ska skriva en artikel i den lokala pressen om hur ett husköp går till. I artikeln tar du givetvis upp vilka lagar som är relevanta. Du tar upp vilka rättigheter och skyldigheter som finns. Du tar även upp fallgropar som kan finnas, samt vad man ska tänka på. Använd juridiska termer där du visar på förståelse för dessa. Strukturera gärna din artikel i rubriker.

• Spana

Vi har köpt hus med besiktning gjord av Anticimex. 
    Vi tyckte den var bra och ingående. 

• LillaVanilla

Vi och flera vänner har anlitat Eminenta. De var jättebra och prisvärda! Rekommenderas varmt!

• Pippi38

Visst kan man väl använda en duktig hantverkare likväl som en besiktningsman? Tror några bekanta gjorde så, vilket nog blir billigare än att köra på just en besiktningsman.

Svar på tråden Råd inför husköp, bra besiktningsman??