• gorek86

Sibirisk eller Maine coon??

Är inne på att skaffa katt och jag har fastnat för både maine coon och sibirisk. Båda verkar vara en ras som passar mig.

Är det nån som vill ge mig råd och tips på hur jag ska välja eller komma med erfarenheter av raserna??

• Svar på tråden Sibirisk eller Maine coon??
  • Winterfell

Jag har en Maine coon.
    De är väldigt sociala, ganska hundlika i sättet, följer en från rum till rum och gillar att ha koll på vad som händer.
    Någon goskatt är hon inte, men det där är individuellt.
    Släpper VÄLDIGT mycket hår under fällperioderna. Jag har många gånger funderat på hur jag ens kan ha en katt kvar. Låter väldigt mycket. Maine coons jamar oftast inte som vanliga katter utan har ett ljud som närmast låter som en slags skällning eller knattrande. 
    De är oftast väldigt lätthanterliga och lugna. Flera veterinärer jag varit till säger att maine coons är det nästan aldrig några problem med och det stämmer på min. Hon ligger alltid still när man klipper klor och borstar och hos veterinären har hon alltid varit lugn.
    Orädda. De flesta hanterar besök av hundar, barn osv med lugn även om de är vana, men jag skulle passa mig extra noga för att låta barn hålla eftersom deras klor är STORA och kan göra betydligt mer skada än mindre katters. 

Men ja, jag älskar maine coons. Tycker det är väldigt härliga katter.  

• Winterfell

Ja, just ja. De äter förstås mer än mindre katter eftersom de är stora och de skiter och pissar som en medelstor hund så det går åt mer av både sand och mat. 
    Sen tillkommer ju extra stor låda och extra stor transportbur för du får aldrig i livet in en MC i en normalstor kattbur.

• gorek86

Tack för din info! Hade en gång en chinchillaperser som va så himla gosesjuk och pratig, men fick tyvärr ta bort honom för han blev sjuk :( hans päls va heller inte lätt att hålla bort från tovor utan man fick verkligen borsta varje dag. Skulle gärna vilja ha en pratig och gosig katt igen men maine coon kanske mer är en katt som ligger brevid? :)

• llleeennna

Kan precis som winterfell bara berätta om maine coon då de är de jag har haft, men när jag läser om sibirisk verkar dom väldigt väldigt lika varandra :)

För de första måste jag säga att alla katter är olika precis som människor !!
    Men maine coon väljer ofta sin ägare, min katt gick efter mig vart jag än var och skulle alltid vara så hon kunde hålla koll på alla även fast hon själv bara ville vara i fokus när de är några människor som hon kände, annars ville hon sitta en bit ifrån och se :)
    kan ha mysiga stunder men inte direkt keliga katter.
     väldigt lugna! Kunde duscha henne utan problem tex.
    Hon vart aldrig så jätte bra vän med våra andra katter utan dom håller sig mest ensamma och nöjer sig så,

Tycker dock inte man ska ha en sån om katten ej får vara ute

• Winterfell
    gorek86 skrev 2012-10-02 20:07:34 följande:
    Tack för din info! Hade en gång en chinchillaperser som va så himla gosesjuk och pratig, men fick tyvärr ta bort honom för han blev sjuk :( hans päls va heller inte lätt att hålla bort från tovor utan man fick verkligen borsta varje dag. Skulle gärna vilja ha en pratig och gosig katt igen men maine coon kanske mer är en katt som ligger brevid? :)
    MIN maine coon är en sån som ligger bredvid, men det är helt individuellt. En bidragande orsak är säkerligen att min fröken är en fertil hona, och de är ju ofta lite mindre gosiga än kastrerade. Gosigast brukar ju vara kastrerade hankatter. ^^, 
    Men hennes uppfödare har massa mc:s, och där finns både jättegosiga och lite mer coola så det finns alla typer.

• Kroken

Jag har en maine coon och han är världens kelgris Han vill ligga i knät när vi sitter i soffan, på bröstet när man ligger i sängen m.m. Han pratar med oss och svarar när vi pratar med honom. Sen har han en egenhet att han gärna ligger på våra axlar Han kan ligga där länge medans vi går runt och grejar, lagar mat eller bara sitter vid datorn. Han är min första maine coon (har haft åtta katter innan) och jag skulle nog säga att han inte är min sista

• Tutilure

Är det bara de raserna du har tänkt dig?
    Annars vill jag slå ett slag för Norsk skogkatt, trevligare katter finns inte!Hjärta 

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • gorek86

Ja jag tror att man som ägare formar katten mycket, ingen säger direkt att perser är pratiga men hjälp vad min snackade :)
    Har tänkt att ha innekatt då vi bor i lägenhet mitt i stan men ta ut katten i koppel ofta.
    Jag har också tänkt att köpa två syskon ur samma kull så att de får sällskap? Är det en bra ide?

• gorek86
    Tutilure skrev 2012-10-02 20:14:10 följande:
    Är det bara de raserna du har tänkt dig?
    Annars vill jag slå ett slag för Norsk skogkatt, trevligare katter finns inte!Hjärta 
    Ja de är också väldigt fina. Hjälp va svårt jag som redan har beslutsångest Glad
  • Winterfell

Åh, fick precis erfara en helt ny egenskap hos Maine coon. Möblera om i garderober!

Hörde från köket att hon öppnade garderobsdörren. En stund senare hör jag ett brak och går dit. Då sitter fröken löken mitt på golvet och ser vansinnigt nöjd ut över att ha rivit ut en hylla och alla kläder.  

• gorek86
    Winterfell skrev 2012-10-02 21:12:29 följande:
    Åh, fick precis erfara en helt ny egenskap hos Maine coon. Möblera om i garderober!

Hörde från köket att hon öppnade garderobsdörren. En stund senare hör jag ett brak och går dit. Då sitter fröken löken mitt på golvet och ser vansinnigt nöjd ut över att ha rivit ut en hylla och alla kläder.  
    Hahaha vilken buskatt!  Skrattande
  • Mitarashi

Jag har en maine coon, hon är väldigt smart och social men är absolut ingen knäkatt. Hon vill gärna ha koll och vara nära och hon hittar på hyss när hon är understimulerad :) Pratar (det låter som att hon kvittar) mycket och älskar att apportera.
    Fäller massa hår i perioder och älskar att gå i koppel.. Hon är innekatt och rör sig på alla "nivåer" i lägenheten.
    Kort sagt den snällaste, mysigaste, socialaste katt jag haft men även den mest busiga, håriga och energikrävande ;)

Svar på tråden Sibirisk eller Maine coon??